Hvordan bruker dere BB sirkulasjonspumpe?

Hei. Kjøpte nettopp "Beer Brew sirkulasjonspumpe 2" til å bruke sammen med min BB30 (3. utgave). Jeg tenkte jeg skulle prøve å gå løs på puslespillet snart (hvor skal slanger, filter osv.?), finner vel for håpentligvis ut av det puslespillet, så over til bruken av pumpen:

Hvordan bruker dere pumpen? Kontinuerlig sirkulasjon under hele meskingen? Til skylling/vask etter meskingen? Og hva gjør dere med vørteren som er igjen i slangene på begge sider av pumpe/filter? Slår av pumpen, løsner slangene og tømmer "slange-vørteren" oppi sammen med resten av vørteren?

Mvh
Eivind Olsen
 
Gi blaffen i filteret. Pumpa ved krana og ut på toppen av maltrøret. Om du kan splitte vørterflowen på ut og innsiden av maltrøret så holder du tempen bedre. Om du vil temperaturstyre så måler du tempen i denne sløyfa.

--
 
Iflg beskrivelsen til BB30 skal du la mesken stå i ro en time på ønsket temperatur (etter at du har rørt litt for å bli kvitt luftlommer o.l.) for deretter å sirkulere en time. Som Hans Einar sier, slange fra kran på BB til pumpe, deretter den krana som følger med pumpa(?), og slange til toppen av BB'en. Glem filteret, det går veldig fort tett... Hans Einar har bygget et røropplegg som sprer vannet både oppi og utenfor silkaret, sjøl bruker jeg bare et dørslag for å spre vannet over mesken. Viktig å strupe utmengden litt, så ikke BB går tørr, og at du får et mest mulig konstant nivå på væskemengden inni og utenfor silkaret. Her er det kun egen erfaring som gjelder, ingen fasit på dette. Og skyll pumpa nøye med varmt, rent vann etter bruk. Jeg slurva nok litt der, for neste gang jeg skulle brygge, satt pumpa "dønn" fast... (Ble en times jobb med manuell sirkulering...) Vørter-rester i slange og pumpehus hiver du bare opp i kjelen. Og lykke til!! Fornøyd med BB'n min, men kommer nok til å investere i Speidel i løpet av året...

EDIT: Bruker ikke pumpa til skylling.
 
Tilbake
Topp