Hvordan bygge en billigst mulig, men brukbar og justerbar maltkvern?

Får man like god kvalitet på en billig hjemmelaget kvern som en som er kjøpt i butikk?

• Ja

Stemmer: 2 25,0%
  • Nei

Stemmer: 6 75,0%

• Totalt antall stemmer
    8
Som nevnt i tittelen lurer jeg på hvordan jeg kan bygge en billigst mulig, men brukbar og justerbar maltkvern?

Er det fornuftig og gjøre selv? Eller vil jeg miste kvalitet?

Noen som har noen tips? Evt en tegning? Eller noe mer jeg bør tenke på når jeg velger design?

Setter pris på alt av svar, da jeg er en nybegynner og ønsker å lære alt om alt som kan læres innenfor faget, men en ting av gangen :)

Som nevnt i tittelen lurer jeg på hvordan jeg kan bygge en billigst mulig, men brukbar og justerbar maltkvern?

Er det fornuftig og gjøre selv? Eller vil jeg miste kvalitet?

Noen som har noen tips? Evt en tegning? Eller noe mer jeg bør tenke på når jeg velger design?

Setter pris på alt av svar, da jeg er en nybegynner og ønsker å lære alt om alt som kan læres innenfor faget, men en ting av gangen :)

Det er mulig noen kommer til å fortelle meg at jeg tar feil, men akkurat ei god maltkvern tror jeg er av de tingene det er vanskelig å mekke sjøl. Sats heller på bruktmarkedet når det gjelder akkurat denne biten av utstyret.

Søk på diy malt mill pasta , så finner du en del. Skal visstnok fungere fint, men usikker hvor mye det er å hente på det i Norge.

PS: Du skal ikke ha en maltkvern. Du skal ha en maltknuser :).

Søk på diy malt mill pasta , så finner du en del. Skal visstnok fungere fint, men usikker hvor mye det er å hente på det i Norge.

PS: Du skal ikke ha en maltkvern. Du skal ha en maltknuser :).

Virker som om det er to problemer med dette: Du sliter ut pastamaskinen relativt fort, den er jo åpenbart ikke konstruert for denne typen arbeid. Og det tar laaaang tid å få malten gjennom. Resulatet kan bli bra - men det virker som en sabla dårlig investering på litt sikt.

Tror det er vanskelig å lage noe brukbart selv med det verktøyet de fleste har.
Selv om jeg hadde hatt både metall fres og dreiebenk m tilhørende utstyr hadde jeg ikke gjort det.
Du vil kanskje herde de rustbestandige rullene, hvor vil du få dette gjort? Stålkvalitet? Drift på to ruller?++

@protto har mye fint verktøy, kanskje han har gjort noe slikt?

Vil du mekke noe selv så er det å få kontroll på gjæringstemperaruren viktig.
Og det har mange av oss som har ordnet selv.

Er fult mulig å lage en malt valser av topp kvalitet. Hvis man har erfaring Med dreiing og annet metal arbeid. Det vil også hjelpe hvis du har tilgang til materialer mellom jobben eller bekjent som jobber med denslags.

Når det er sagt er jeg ganske sikker på at det er mindre pes å jobbe noen timer ekstra og heller kjøpe den.

Jeg har laget en vals selv. Mangler bare sveiv og trakt. Så jeg vet hvor mye tid som går på slike prosjekter. Men jeg gjør det fordi det å lage utstyr selv er en del av hobbyen.

Jeg husker hvor lite proff jeg følte meg før jeg fikk meg min egen maltmølle. Nå har jeg en MM3 stående i kjelleren, som ikke har sett malt på snart to år.
Butikken knuser malten gratis, kjøper noen sett hver gang, har alltid tilgjengelig malt for brygging. Også knust malt holder seg en god stund. Litt Carafa på luringa til fargejustering, og litt rug for å gjøre ølet litt mer staselig.

Jeg husker hvor lite proff jeg følte meg før jeg fikk meg min egen maltmølle. Nå har jeg en MM3 stående i kjelleren, som ikke har sett malt på snart to år.
Butikken knuser malten gratis, kjøper noen sett hver gang, har alltid tilgjengelig malt for brygging. Også knust malt holder seg en god stund. Litt Carafa på luringa til fargejustering, og litt rug for å gjøre ølet litt mer staselig.

Da kan du jo selge den MM3'en til meg for en rimelig penge [emoji6][emoji106]

Sent from a potato using Tapatalk

Tusen takk for svar folkens:) blir vel til at jeg kjøper en etterhvert. Så får gutta i butikken stå for kverninga inntil videre ;)

Er fult mulig å lage en malt valser av topp kvalitet. Hvis man har erfaring Med dreiing og annet metal arbeid. Det vil også hjelpe hvis du har tilgang til materialer mellom jobben eller bekjent som jobber med denslags.

Når det er sagt er jeg ganske sikker på at det er mindre pes å jobbe noen timer ekstra og heller kjøpe den.

Jeg har laget en vals selv. Mangler bare sveiv og trakt. Så jeg vet hvor mye tid som går på slike prosjekter. Men jeg gjør det fordi det å lage utstyr selv er en del av hobbyen.

Jeg blir rimelig imponert av sånt. Hva med å få til mønsteret på overflaten? Går ut fra at det er det mest krevende.

c7be282b04fbe4d3442618c93baa28b7.jpg

Tja, det jeg ser for meg som mest krevende er å kunne justere åpningen mellom rullene
samtidig som tannhjulene har korrekt inngrep uansett om man kverner på 0,5 eller 2mm.
Men jeg har ikke sett hvordan man har løst dette på møller med drift på to ruller.
Kanskje brukes ikke tannhjul heller.

Tror dette er å spare penger på feil sted.
Få det kvernet ved kjøp eller kjøp en mølle.
Tror en billig og brukt Coronamølle til 200,- er av høyere kvalitet enn hva du får til uten høy kompetanse og svindyrt utstyr

Jeg blir rimelig imponert av sånt. Hva med å få til mønsteret på overflaten? Går ut fra at det er det mest krevende.
Det gjøre i dreiebenk med en såkalt knurler. Da får man dette mønsteret. Hvis man bruker vanlig stål så Bør man herde stålet etterpå. Ved rustfritt stål så herdes stålet ved denne maskineringsprosessen. Det kreves litt erfaring fra maskinering for å få dette til.

Et alternativ til knurling kan kanskje være å lage noen langsgående spor i rullene.

Edit: det heter serratering på norsk. :)

Sist redigert:
Fordelene er vel at den ikke blir slitt, tar bedre tak i malten og ser at Monster Mill kommer med det samme, men til en helt annen pris. Mølla jeg kjøpte hadde i utgangspunktet seratering, men den begynte å glippe. Sendte en mail og fikk tilsendt ny rull med rettspor isteden. Fungerer nå perfekt. Maler til Speidel på 1,4mm og ligger rundt 85-90%.

Tilbake
Topp