Hvordan detonere flaskebombe?

cjohansen

Norbrygg-medlem
Jeg har hatt en flaske vørter stående på en plastflaske i kjøleskapet for bruk til karbonering. Tida har løpt fra meg, og etter at det nå har gått noen uker siden jeg egentlig skulle ha flaska har juiceflaska nå blitt steinhard. Så spørsmålet er, hva er en trygg måte å løse ut trykket på? Jeg må innrømme at jeg er livredd for å skru av korken...

Jeg vurderer å sette den i en tett boks i fryseren, vil det funke?
 
1557437_238762842992966_7659433408169984358_n.png
 
Vil jeg kunne klare å slippe litt på gjengene for å gradvis slippe ut trykk uten å skade meg? Det var 1.090 vørter oppi der :(
 
Skal du "redde" vørteren? Eller skal du bare få åpnet flasken og slippe ut trykket?
 
Det siste. Jeg kjente på flaska og noterte meg et visst giv, så jeg tok på hansker og briller og lettet veldig forsiktig på korken. Gikk bra. Det er faenmeg siste gang jeg oppbevarer vørter til karbonering i kjøleskapet. Fryseren or GTFO.
 
Jeg har hatt en flaske vørter stående på en plastflaske i kjøleskapet for bruk til karbonering. Tida har løpt fra meg, og etter at det nå har gått noen uker siden jeg egentlig skulle ha flaska har juiceflaska nå blitt steinhard. Så spørsmålet er, hva er en trygg måte å løse ut trykket på? Jeg må innrømme at jeg er livredd for å skru av korken...

Jeg vurderer å sette den i en tett boks i fryseren, vil det funke?

Går ut fra at det er de samme flaskene vi bruker.

Jeg har opplevd ett tilfelle av dette. Flaska var steinhard, og bunnen var presset ut. Men det gikk helt greit å åpne den, med litt forsiktighet. Jeg ville likevel kanskje gått utendørs.

Har ikke hatt noen skrupler med å fortsette å bruke flaskene til dette. Men jeg har blitt litt mer omhyggelig med reingjøringa.
 
Går ut fra at det er de samme flaskene vi bruker.

Jeg har opplevd ett tilfelle av dette. Flaska var steinhard, og bunnen var presset ut. Men det gikk helt greit å åpne den, med litt forsiktighet. Jeg ville likevel kanskje gått utendørs.

Har ikke hatt noen skrupler med å fortsette å bruke flaskene til dette. Men jeg har blitt litt mer omhyggelig med reingjøringa.
Tok det ute ja. Vet jo at flaskene er langt fra sterile, men for to uker i kjøleskap er ikke det et problem. Mange uker på overtid i ølleskap på serveringstemp derimot...
 
Jeg hadde en tilsvarende flaske. Jeg åpnet forsiktig, og det begynte å frese. Derfor holdt jeg flasken med tuten ned mot vasken og vred litt til på korken. Da kom det et kraftig smell, flasken ble revet ut av hendene på meg og gikk som en rakett tvers over rommet og smalt i veggen på motsatt side. Det ble litt tørking og vasking av det:cool:
 
Jeg hadde en tilsvarende flaske. Jeg åpnet forsiktig, og det begynte å frese. Derfor holdt jeg flasken med tuten ned mot vasken og vred litt til på korken. Da kom det et kraftig smell, flasken ble revet ut av hendene på meg og gikk som en rakett tvers over rommet og smalt i veggen på motsatt side. Det ble litt tørking og vasking av det:cool:
Ja, det var noe ala dette jeg fryktet. Litt uheldig vinkel og du kan skade deg selv eller ting du er glad i ganske stygt.
 
Jeg har hatt flaskebomber bare en gang. To flasker hadde eksplodert på kjøkkenbenken og det var vel noe slikt som 10 flasker igjen.

Min løsning ble å ta på arbeidshansker og beskyttelsesbriller, bære flaskene ut og åpne dem under vann i ei stor bøtte med vann. Det fungerte rimelig greit.
 
Husker jeg var på samvirkelaget på begynnelsen av 70 tallet og løftet ut ei helflaske brus ut av kassa og den eksploderte i handa. Den gangen var alle flasker i glass. Så å hive ei plastflaske som kanskje sprekker inn i dusjen er egentlig uproblematisk
 
Husker jeg var på samvirkelaget på begynnelsen av 70 tallet og løftet ut ei helflaske brus ut av kassa og den eksploderte i handa. Den gangen var alle flasker i glass. Så å hive ei plastflaske som kanskje sprekker inn i dusjen er egentlig uproblematisk

Ikke noe morsomt om du har dusjvegger av glass til 40 lapper og flasken bestemmer seg for å lukke opp et lite hull for å skyte fart inn i det dyrebare glasset og pulverisere det :).

Men sånn på generelt basis så går det nok fint om plast sprekker i hånden din, bare pass på så du ikke får deg en i haken av flaska ;). Glass derimot er jeg skeptisk til å håndtere om jeg hadde visst at det hadde vært høyt trykk i dem. Kan se for meg at det blir mye blod og svineri om uhellet skulle være ute.

Jeg har forøvrig hørt at PET flasker tåler over 50 PSI. Det er jo endel, usikker på om gjæra er istand til å lage et slikt trykk før den gir opp?
 
Ikke noe morsomt om du har dusjvegger av glass til 40 lapper og flasken bestemmer seg for å lukke opp et lite hull for å skyte fart inn i det dyrebare glasset og pulverisere det :).

Men sånn på generelt basis så går det nok fint om plast sprekker i hånden din, bare pass på så du ikke får deg en i haken av flaska ;).

Jeg har forøvrig hørt at PET flasker tåler over 50 PSI. Det er jo endel, usikker på om gjæra er istand til å lage et slikt trykk før den gir opp?
Har du dusj til 40k? Ok, ta med flaska ut da vel? Ingen grunn til å polstre seg inn bare for ei lita flaske med trykk. 50 psi? Neppe
Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Er man så redd for karbonerte flasker så er brygging feil hobby
 

Mye kraft i dette, vil tro at gjæring skaper mer trykk enn dette.

Edit to add: en menthos i 2l cola gir 38PSI.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: jab
Har du dusj til 40k? Ok, ta med flaska ut da vel? Ingen grunn til å polstre seg inn bare for ei lita flaske med trykk. 50 psi? Neppe
Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Er man så redd for karbonerte flasker så er brygging feil hobby

Nå snakker du om angst for karbonerte plastflasker, ikke sant?
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: jab
Putter man menthos i ølet gjør man noe feil.
Denne tråden er å lage hønsehus av ei lita fjær. Ta det med ro, ta en øl og bær flaska ut, problem løst
 
Putter man menthos i ølet gjør man noe feil.
Denne tråden er å lage hønsehus av ei lita fjær. Ta det med ro, ta en øl og bær flaska ut, problem løst
Det var bare en illustrasjon av hvordan en slik flaske oppfører seg samt et forsøk på å være morsom. Vi trenger styrke før mandager er her og tar oss!
 
Tilbake
Topp