Hvordan effekt regulere 3fas 6kW element?

Har en 6kW 3fas varmestav som jeg gjerne skulle hatt en mulighet for og enkelt effektregulere. Vet at det er mulig med Pid og 3fas ssr, men syntes dette blir litt knotete/ lite brukervennligt. Noen som har forslag til løsning alla Kyotto ssr?
 
En 3-fas varmestav består av 3 varmeelementer. Har du mulighet for å kople det fra hverandre? Dvs splitte koblingen i tre separate elementer?
Ønsker du trinnløs regulering eller holder det med 3 nivåer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Består av 3 stk 2kw elementer ja. Kjøre det på 16amp 3 fas. Vil heller ikkje ha 3 kurser inn på elementet for og kunne koble ut ett og ett element. Prøvde og finne stjerne trekant vender. Men di kosta jo ein god høvding. Detter tilbake på manuelt styrt pid. Knotete.
 
Det letteste er å bruke en god gammeldags tre trinns bryter, typen som ble brukt på varmekabler med to sløyfer, baderomsovner osv. Kople to i parallell og det tredje for seg selv. Da kan du med enkel bryter velge kun ett element, to(de to parallelle) eller full effekt. Skal finne typen bryter til deg i morgen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis du hàr det tilkoblet på tre faser så kan du bryte den ene fasen, og da har du halvert effekten.
Ellers er reguleringsbryter som nevnt tidligere. Da må de tre elementene kobles om. To kobles i parallell slik at den blir 4kw. En reguleringsbryter for ulike elementer så får du tre stillinger. Stilling 1 tilsvarer 2 kw. Stilling 2 tilsvarer 4 kw. Og stilling 3, 6 kw.
 
Hvis du hàr det tilkoblet på tre faser så kan du bryte den ene fasen, og da har du halvert effekten.
Ellers er reguleringsbryter som nevnt tidligere. Da må de tre elementene kobles om. To kobles i parallell slik at den blir 4kw. En reguleringsbryter for ulike elementer så får du tre stillinger. Stilling 1 tilsvarer 2 kw. Stilling 2 tilsvarer 4 kw. Og stilling 3, 6 kw.

Bryter du den ene fasen, vil det vel strengt tatt være to av elementene som mister spenninga og effekten dermed redusert til 1/3.
 
Hva
Har en 6kW 3fas varmestav som jeg gjerne skulle hatt en mulighet for og enkelt effektregulere. Vet at det er mulig med Pid og 3fas ssr, men syntes dette blir litt knotete/ lite brukervennligt. Noen som har forslag til løsning alla Kyotto ssr?
Hva er knotete med 3 fase ssr? Du kan også bruke 2 enfase ssr. En leder direkte, og en ssr på hver av de to andre. Samme styring, en PID.
 
Hva

Hva er knotete med 3 fase ssr? Du kan også bruke 2 enfase ssr. En leder direkte, og en ssr på hver av de to andre. Samme styring, en PID.

Nei er ikkje knotete med ssr. Men pid blir. Begynne og stille inn 2sek på og 1 sek av og greier. Hadde vert lettere med alla Kyotto. Men då må eg ha 3 stk vel som alle må justeres på feks 60%.
 
Nei er ikkje knotete med ssr. Men pid blir. Begynne og stille inn 2sek på og 1 sek av og greier. Hadde vert lettere med alla Kyotto. Men då må eg ha 3 stk vel som alle må justeres på feks 60%.
Forstår ikke helt hva du mener med Kyotto greiene. Du får jevn regulering med PID og spenning eller strøm utgang. Ikke av/på reléer.
 
Bryter du den ene fasen, vil det vel strengt tatt være to av elementene som mister spenninga og effekten dermed redusert til 1/3.
Nei fordi fordi du i tillegg får en seriekobling av element 2 og 3. Vel og merke dersom elementene er koblet i trekant.
 
Nei er ikkje knotete med ssr. Men pid blir. Begynne og stille inn 2sek på og 1 sek av og greier. Hadde vert lettere med alla Kyotto. Men då må eg ha 3 stk vel som alle må justeres på feks 60%.
Du trenger ikke tre det holder med to og den tredje kjører du direkte.

Så eneste jeg trenger då er http://m.ebay.com/itm/Three-Phase-3...-Relay-SSR-100A-100A-/300686559360?nav=SEARCH og ett vanlig potensiometer? Har misforstått eg då funksjonen til ssr. Trudde det var ein av/på funksjon bare.
du kan ikke bruke dette releet med potmeter. Det krever egen styrespenning. Solid state releer er av og på. Så du har ikke misforstått. Det finnes imidlertid solid state releer med innebygget styreelektronikk som kun skal tilkobles et potmeter. Denne typen vil. Pulse ut effekten. Vet ikke periodetiden men vil tro den er et par sek. Så hvis da potmeteret står i 50 prosent stilling så vil releet være på i et sek og av i et sek dersom periodetiden er to sek.
 
Eg brukar ein NE555 chip kobla opp som variabel pulsbredde. Denne driv tre SSR som styrer elementa. 3x3kw i trefase.
Det er tilstrekkeleg med to SSR, men tre gir redundancy om eit skulle feile. Minuset med denne analoge oscillatoren er at du får aldri 100%på. Men veldig nær. Og så er den enkel og latterleg billig å bygge eller kjøpe (ebay: 555 pwm, må kansje modifiserast litt men det er lett å finne ut av med google).

Ellers fins det meir sofistikerte måtar, nuwaveproducts.com har styrekretsar som kan gjere alt mulig rart med standard SSR. Singel- og trefase.

Den typen med potensiometer blir feilaktig omtala som SSR, men er eigentleg berre ein kraftig lysdimmar. Begge fell inn under det som blir kalla SCR, silicone controlled rectifier.
Det er ikkje nødvensigvis det sammme sjølv om det ser slik ut på utsida.
 
Ja det stemmer scr kalles på norsk for tyristor. En tyristor er en styrt diode. For å benyttes på vekselstrøm må man ha to tyristorer koblet hver sin vei i samme kapsling da kalles det for en triac eller solid state relay på engelsk. Alle tyristorer og triacer er slik at de leder når de blir tent og leder helt til hoved strømmen stanser av seg selv, som ved nullgjennomgang. Dette i motsetning til et elektromekanisk rele som åpner når styrespenningen forsvinner.

I tillegg finnes det også solid state releer som er beregnet for likestrøm. Disse er ikke basert på tyristorer men transistorer. Fordelen med disse er at man kan bryte strømmen ved å bryte styrestrømmen.
 
Tilbake
Topp