Hvordan er din nest effektive skylling?

(MEST ikke nest, autovernet)

hvis vi går utifra Bratberg; hva er din mest effektive metode?

Selv har jeg god utnyttelse ved å resirkulere under mesking. Ved skylling tapper jeg noen liter vørter (eller resirkulerer) og rører i mesken i 5min. Så lar jeg det resirkulere i 10min på veldig sakte tempo. Stopper prosessen, tapper ut vørten og tilsetter 1/3 av skyllevann. Rører i 5 med resirkulering, lar det så stå 10min. Gjentar dette til mengde og OG er riktig.

En annen metode er jo det samme, bortsett fra å heve meskerøret underveis. Samme prosess, men vørter blir ikke tappet.

Hva er din mest effektive metode?
 
Jeg får en effektivitet på ca 75% ved å gjøre det slik:
- stopper sirkulering og rører rundt i mesken et par ganger under mesking
- etter endt mesking gjør jeg en utmesking på 78-80 grader i ca 10-15 min, sirkulerer med pumpe hele tiden
- hver maltrøret litt opp, skyller med ca 4 liter vann når mesken har fått rent litt fra seg.
- Hever maltrøret litt til og skyller med ca 4 liter til. Og gjentar dette til jeg har rett preboil SG. Venter normalt ca 10 min mellom hver runde med skyllevann.

Ikke verdens høyeste utbytte, men stort sett likt hver gang. Noe jeg synes er viktigst så jeg får en mest forutsigbar brygging.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Ok, jeg har fått opp til 85% med metoden jeg gjør og bra vørter ved å resirkulere den ofte gjennom malt sengen under skylling. Kan øke skylle mengden og få rett preboil og litt mer volum
 
Jeg får en effektivitet på ca 75% ved å gjøre det slik:
- stopper sirkulering og rører rundt i mesken et par ganger under mesking
- etter endt mesking gjør jeg en utmesking på 78-80 grader i ca 10-15 min, sirkulerer med pumpe hele tiden
- hver maltrøret litt opp, skyller med ca 4 liter vann når mesken har fått rent litt fra seg.
- Hever maltrøret litt til og skyller med ca 4 liter til. Og gjentar dette til jeg har rett preboil SG. Venter normalt ca 10 min mellom hver runde med skyllevann.
Hvordan måler du preboil SG under skyllingen? Har prøvd selv, men får veldig varierende målinger mellom avtappingspunkt (pumpeslangen) og prøve sugd fra toppen av kjelen. (Sirkulerer ikke utenfor meskerøret under skyllingen, kunne kanskje gjøre dette for å få jevnet ut SG i mesken)
 
Ok, jeg har fått opp til 85% med metoden jeg gjør og bra vørter ved å resirkulere den ofte gjennom malt sengen under skylling. Kan øke skylle mengden og få rett preboil og litt mer volum
Får du ikke veldig uklar vørter med å røre i maltsenga under skyllingen?
 
Hvordan måler du preboil SG under skyllingen? Har prøvd selv, men får veldig varierende målinger mellom avtappingspunkt (pumpeslangen) og prøve sugd fra toppen av kjelen. (Sirkulerer ikke utenfor meskerøret under skyllingen, kunne kanskje gjøre dette for å få jevnet ut SG i mesken)

Jeg tapper av 2-3 liter gjennom krana som jeg heller tilbake i kjelen utenfor maltrøret, før jeg tar en prøve som jeg sjekker SG på. Da synes jeg det blir ganske jevne resultat. Tar man bare en liten prøve fra toppen eller bare det som står i krana, risikerer man at dette ikke stemmer med vørteren ellers.
 
Temperatur er også avgjørende for å måle sg. Ved kokende vørter kan man godt blande 50% eller 25% i vann, for å få en lavere temp nærmere 20 grader og så multiplisere med henholdsvis 2 eller 4. Så må det kompenseres for temp i tillegg.
 
Jeg foretrekker et 100 ml målerør i glass og lar det stå og kjøle ned til max 20 grader i en kald stråle fra kjøkkenkrana før jeg måler SG med hydrometer.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
(MEST ikke nest, autovernet)

hvis vi går utifra Bratberg; hva er din mest effektive metode?

Selv har jeg god utnyttelse ved å resirkulere under mesking. Ved skylling tapper jeg noen liter vørter (eller resirkulerer) og rører i mesken i 5min. Så lar jeg det resirkulere i 10min på veldig sakte tempo. Stopper prosessen, tapper ut vørten og tilsetter 1/3 av skyllevann. Rører i 5 med resirkulering, lar det så stå 10min. Gjentar dette til mengde og OG er riktig.

En annen metode er jo det samme, bortsett fra å heve meskerøret underveis. Samme prosess, men vørter blir ikke tappet.

Hva er din mest effektive metode?

Dette skjønte jeg ikke helt. Tapper du ut noen liter vørter som du bruker til å skylle over maltet i tillegg til vanlig skyllevann?

Fredrik
 
Tilbake
Topp