Hvordan få en knallgod "JuleIPA" fra disse disse ingrediensene?

AxelH

 
Har nylig handlet inn et terrassebryggeri, og ønsker å brygge en IPA som første brygg med disse ingrediensene på lager:

25 kg Pale Ale Malt                           
2  kg Lys Karamellmalt                   
2  kg Mørk karamellmalt

2 pk  Cascade Humlepellets                   
1 pk  EastKentGoldings humleblomst         
1 pk  Challenger humleblomst               

Sikter mot ca. 50 liter ferdig brygg og lurte på hjelp til å sette opp hvordan jeg går frem steg for steg for å få et godt brygg.
Hvor mye bør vi koke opp totalt av vann, Hvilke type og hvor mye av hver malt bør vi bruke. Hvilke humletype og hvor lenge.
Liker IPA som heller litt mot ruby ale og liker at det har endel smak med tanke på at det skal nytes med relativt kraftig mat.
Er ikke noen stor fan av hveteøl så har derfor droppet å kjøpe inn hvetemalt til dette brygget selv om jeg ser mange IPA oppskrifter
med den ingrediensen. Vi har gassbrenner og maltmølle selv.

Alle tips mottas med takk, kan hjelpe med design av etiketter for ekstremt gode råd:)
                 
 
Hva slags IPA vil du ha, da? Cascade gir sitruspreget som er vanlig i amerikansk IPA, mens de to andre er typisk britiske, og gir mer blomstrete og fruktig smak. Skjønt Challenger kan brukes i kombinasjon med begge to, både som bitterhumle og til aroma i tillegg.

12–13 kg pale malt
1–2 kg karamellmalt (både lys og mørk)

Challenger i stor nok mengde til å gi totalt mellom 60 og 100 IBU, ved 90 minutter (idet det koker opp)
Cascade 50–150 g ved 15, minutter, 0 minutter og som tørrhumle. Gjerne en god dash med Challenger også.

Hvor mye du må koke totalt kommer an på hvor mye som fordamper. Det varierer veldig fra oppsett til oppsett. Hos meg forsvinner omtrent fire liter i timen, så jeg koker opp omtrent 29 liter for å ende på 23 etter 90 minutter.
 
Takker!

Smakte en IPA fra Goose Island som jeg likte godt. Kan godt smake ennå mer, men vet ikke om det er en typisk amerikansk IPA..

Er det noe annet man kan ha i for å få en lett krydret smak. Har lest på forumet her om mindre velykkete forsøk med Nellik og Anis.
En annen ting, hva er optimal gjær å benytte på dette brygget. Har plass til gjæring som kan kontrolleres til ønsket temperatur.

A
 
Tilbake
Topp