Hvordan få mindre trub?

Som overskriften sier hvordan unngår man å få med seg så mye trub over i gjæringskarret?
Jeg brygger med BIAB og ender ofte opp med 3-5liter trub i karret. Bruker en stor sil når jeg heller over i karret men synes det blir mye trub og synes derfor at det kan bli trøblete å vaske gjæren for gjenbruk.
 
Du kan jo alltid topphøste hvis du har mye trub.

Whirlpool og la de siste 2-3 literne gå til å lage startere (dekantere av klar vørter etter noen timer f. eks), eller gå til dodraugen.
 
Jeg bruker humlefilter for å unngå unødig mye trub. I begynnelsen brukte jeg poser fra Bryggselv, men har gått over til "humleballer" som jeg kjøpte fra Ølbrygging. Disse kan du bruke så mange ganger du vil, men viktig å ikke ha for mye humle i dem da det lett blir veldig kompakt og lite gjennomstrømming - altså trenger du ganske mange baller (tror jeg har 10 stk).
Ellers lar jeg vørteren stå helt i ro en halvtime etter kjøling, da bunnfeller mye av trubben og blir igjen i gryta...
 
Jeg bruker finmasket sil, eller dørslag. Får veldig lite trub med over i karet. Så får vørteren luftet seg godt også.

7f49f8c86a-004-010.jpg-for-web-xlarge.jpg
 
+1 for bunnfelling..

Jeg hadde også problem med mye trub, hadde flere ganger 5L igjen i kjelen etter krana var tett..

Løste dette ved å la kjelen stå i 20min, med lokket på, etter at spiralkjølern var tatt ut, og i tillegg legge en lektebit under den delen av kjelen krana er slik at mest mulig humlesedimenter samler seg vekk fra krana..

Etter å ha begynt å gjøre dette sitter jeg igjen med bare halvannen liter trub vanligvis, og vasking av gjær trengs ikke :)

Med mindre jeg har tørrhumla så klart..
 
Du har også det hemmelige alternativet som er å bare la all turben bli med over i gjæringsbøtta. Det går fint og da legger alt seg help på bunnen etter en stund. Jeg gjør dette innimellom og kan ikke si jeg har registrert nevneverdige problemer med det.
 
Du har også det hemmelige alternativet som er å bare la all turben bli med over i gjæringsbøtta. Det går fint og da legger alt seg help på bunnen etter en stund. Jeg gjør dette innimellom og kan ikke si jeg har registrert nevneverdige problemer med det.
Jeg har også god erfaring med det for ølets del, men det gjør det vanskeligere å bunnhøste gjær hvis man ønsker det.
 
Jeg har også god erfaring med det for ølets del, men det gjør det vanskeligere å bunnhøste gjær hvis man ønsker det.
Har ikke hatt noen dårlige erfaringer med å gjøre det på denne måten. Men som sagt over så er høsting av gjær vanskelig når det er mye trub
 
Tilbake
Topp