Hvordan få riktig mengde oksygen ?

Finn Berger

Moderator
Hjelp!

Jeg har gått lei av å slåss med dårlig beluftet øl for å få tilstrekkelig utgjæring, og har investert i et standard oksygensett fra Bryggeland. Tok med flowmeter, også. Nå trenger jeg bare en bruksanvisning:oops:. Regn med at jeg er totalt idiot og må ha det inn med teskjeer!
 
Det er ikkje verre enn å riste i 45 sekund.

Riste o2 flaska ?


Nei, du må koble opp o2 settet ditt med flaske til flowmeter og fra flowmeter til beluftingstein. Skal gi 1 l oksygen i 1 minutt så har nok o2 i vørteren. Det er bare å åpne krana til o2 flaska slik at flowmeteret viser 1l/m og etter 1 min stenger du krana. Så e det bare å lå gjæringa gå sin gang.

Ved bruk av søkefunksjonen så finner du i tillegg flere poster om emnet :)

Easybrew
 
Har du slanger og alt? Da er det vel bare å koble opp. Jeg koblet feil inn/ut på flowmeteret første gang, og da kom det naturligvis ikke noe ut, og feilsøkte regulatoren leeenge før jeg innså at slangene var feilkoblet.

Når det er på plass er det å ha både regulator og flowmeter skrudd helt igjen, før du åpner regulatoren på full pinne først og så regulerer flowmeteret til ønsket l/min.
 
Jeg gjør som beskrevet ovenfor, blander i gjæren og beveger luftesteinen rundt i bøtten i ett minutt på 1l/m. Litt lenger på lager og i 1,5 minutt på en dobbelbock.
 
Takk skal dere ha. Det var ikke verre , nei:confused:.

Jeg søkte på forumet, men fant ikke den konkrete, enkle info'en for idioten-som-ikke-har-noe-peiling. (Jeg dropper nok den innledende 45 sekunders ristinga av oksygenflaska:D.)
 
Gi gjerne tilbakemelding på hvordan flowmeteret fungerte.
Monteres dette direkte mot regulatoren uten slange?
 
Må ha slange mellom regulator og flowmeter. Jeg har det slik at jeg holder flasken mellom arm og overkropp, holder flowmeteret i samme hånd som arm holder flaske, og justerer med motsatt hånd.
 
Bruker ikke flowmeter i det hele tatt, føler at det går bra det 1 minuttet det foregår og har fått knall utgjæring etter jeg startet med oksygen :)

Easybrew
 
Skalaen på flowmeteret - fra Bryggeland - begynner på 2 og går opp til 30. 1 er ikke markert. Det sier ikke noe om hva slags enhet det opererer med. HJELP! (Jeg må lære meg å sjekke ting, ikke ta for gitt at det er uproblematisk. Men jeg hadde ikke fantasi til å forestille meg at skalaen ikke angi at den viste l/min - eller noe annet som kunne oversettes til det.)
 
Du kan jo gi 2 l i 30 sekunder istedet for 1 l i 60 sek.
Skalaen på flowmeteret - fra Bryggeland - begynner på 2 og går opp til 30. 1 er ikke markert. Det sier ikke noe om hva slags enhet det opererer med. HJELP! (Jeg må lære meg å sjekke ting, ikke ta for gitt at det er uproblematisk. Men jeg hadde ikke fantasi til å forestille meg at skalaen ikke angi at den viste l/min - eller noe annet som kunne oversettes til det.)
Mitt flowmeter har skala fra 0,25 til 25 l/min. Jeg gir ofte 0,5 l i 2 min :)
 
HJELP igjen. Opplegget fungerer ikke. Jeg får ikke trykk nok gjennom systemet til å få reaksjon i det hele tatt i flowmeteret. Jeg har dyttet slangene skikkelig på plass, og jeg tror ikke jeg har noen lekkasjer noe sted. Overgangen fra tynn til tykkere slange er det eneste stedet i kjeden jeg kjenner meg litt usikker på, men det virker rett og slett som om det er dårlig trykk. Kan jeg ha fått ei nesten tom flaske?

I alle fall; det blir å riste løs i kveld:(. Heldigvis ikke noe ekstremt øl, bare en rød ire med OG på litt over 1.050.
 
Hvis brusesteinen er fuktig av f.eks Star-San når du skal bruke den kan det være vanskelig å få presset nok oksygen gjennom. Ta av slangen så hører du om det kommer oksygen ut av flasken.
 
Dette har jeg aldri opplevd har vært noe problem. Du må fysisk clogge steinen med noe som ikke tåler trykket før det er tett.. Min stein og slange bader i starsan frem til 20sec før den skal brukes. Siden den da er dekket av skum etter å ha dratt den opp er det mulig å teste og høre etter fresing gjennom skummet.
 
HJELP igjen. Opplegget fungerer ikke. Jeg får ikke trykk nok gjennom systemet til å få reaksjon i det hele tatt i flowmeteret. Jeg har dyttet slangene skikkelig på plass, og jeg tror ikke jeg har noen lekkasjer noe sted. Overgangen fra tynn til tykkere slange er det eneste stedet i kjeden jeg kjenner meg litt usikker på, men det virker rett og slett som om det er dårlig trykk. Kan jeg ha fått ei nesten tom flaske?

I alle fall; det blir å riste løs i kveld:(. Heldigvis ikke noe ekstremt øl, bare en rød ire med OG på litt over 1.050.

Hvor mye veier flaska di? Hvis den er passe ny kan jeg sammenligne med min ganske nye. Bryggeland, right?

Hvis du bruker john guest koblinger så må du dra slangene utover igjen etter å ha satt de på plass, da tetter de, men dette er neppe grunnen.
 
Dette har jeg aldri opplevd har vært noe problem.

Hvilken brusestein bruker du, 0,5 eller 2 micron? Jeg bruker 0,5 og har samme problem som FB. Får ikke presset noe oksygen gjennom hvis den ligger i Star-San fram til den skal brukes. Har kokt den flere ganger, men tror nesten det er for små hull på den.
 
0.5. Har faktisk aldri i det hele tatt opplevd noe trøbbel med dette. Bruker john guest koblinger for å komme inn og ut på flowmeter og inn på brusesteinen igjen.

Har dere prøvd å blåse med pust gjennom flowmetere? Det er bare en ball som ligger der som skal være uten motstand.
 
Tilbake
Topp