Hvordan få Schwarzbier sort uten å kjøre decoction mash

Hei

Driver å sysler til med en Schwarzbier oppskrift, men sliter med å få opp sort farge.
Kan en ha noe serlig mer en 1,4% med Carafa II i malten?
Tips??
 

Vedlegg

  • sort ro.JPG
    sort ro.JPG
    143,7 KB · Sett: 57
Har ingen erfaring med å brygge dette selv,tenkte å brygge det men endte med en Oktoberfest isteden denne gang.
Brewing Classic Styles har en oppskrift med 8.3% Carafa Special II (430 °L)

Sitat fra boken "Over the years, I have tried to sample every schwarzbier available in the United States and abroad. I have experimented with changing this recipe in order for it to be a better example of the style, but I keep coming back to this great, a little too roasty, recipe."

Så 8.3% er vel helt på kanten
 
Sjekket min egen bryggelogg fra i fjor.
Mesket med ca. 4% Carafa III, som er noe mørkere, og det ble i alle fall helt svart.

Antar du vil oppnå omtrent det samme med rundt 5-6% Carafa II.
 
I tillegg til å gjøre som Miguel sier, kan du kverne maltet i en kaffekvern/mandelkvern/lignende så du får et fint pulver. Har gjort dette med hell på stouts.
 
Mange kreative forslag her, men Schwartzbier er helt enkelt den mørkeste lagertypen, og kan brygges like "enkelt" som det. Spesialmaltet Carafa Special (dehusked) brukes I mesken, er vel nærmest produsert for formålet Schwartzbier.

Zymurgy hadde en god og utfyllende artikkel om tysk Schwartzbier I nov- 09. Sakset ut en veldig aktuell oppskrift for 21 liter.
Personlig synes jeg denne oppskiften er veldig bra, men dersom du skal brygge den typeriktig slik som Köstritzer el. kan du vurdere å kutte ut Crystal 60L, men da blir også fargen noe lysere. For et tørrere resultat ville jeg også vurdert en noe lavere mesketemp på rundt 66 grader.


Heart of Darkness Schwarzbier

Ingredients for 5.5 U.S. gallons (20.8 liters)
6.5 lb (2.9 kg) Weyermann Pilsner Malt
3.0 lb (1.3 kg) Weyermann Munich Malt
0.75 lb (340 g) Weyermann Carafa® Special III
0.50 lb (226 g) Weyermann Crystal 60L
0.30 oz (8.5 g) Magnum pellets 14.0% (60 min)
0.50 oz (14 g) Tettnanger pellets 5.2% (20 min)
Wyeast 2124 Bohemian Lager/WLP838 South German Lager
Target Original Gravity: 1.051
SRM: 31
IBU: 22
Directions: Mash at 125° F (52° C) for 20 minutes. Mash at 154° F (68° C) for 60 minutes. Boil for 90 minutes.
 
Sist redigert:
For et beksvart øl uten særlig røstet preg er @glennrlie 's forslag godt. I min forrige porter ønsket jeg et beksvart øl uten særlig røstet preg.
På 9L øl tok jeg 20g black patent, pulveriserte og steepet i ca 10min med 70C vann. Svart som arvesynden og lite uttrekk av aroma. For et enda mindre røstet preg kan man coldsteepe, men det tar noe lenger tid (aldri prøvd)
 
Mange kreative forslag her, men Schwartzbier er helt enkelt den mørkeste lagertypen, og kan brygges like "enkelt" som det. Spesialmaltet Carafa Special (dehusked) brukes I mesken, er vel nærmest produsert for formålet Schwartzbier.

Enig, carafa spesial vil passe meget bra til schwartzbier. Gir lite bitterhet og også litt mindre røstighet til ølet, men plenty farge. Etter min vurdering er Schwartzbier (som forøvrig ikke er et yndlingsøl,men helt ok) sin smaksprofil litt mer mot svak røstighet og ikke noe mot munchener dunkel sine mailardsmaker. Hvis jeg skulle brygget schwartzbier så hadde jeg definitivt valgt å gjøre dette uten dekoksjon.

Ellers finns det et flytende produkt som heter sinober (mener jeg å huske) som er lagd av carafa spesial og som setter farge på ølet. Vet ikke om det er å få kjøpt i Norge.

mvh
Bårdd
 
Som i praksis er en sukkerkulør framstilt av malt, for å tilfredstille tyskere med religiøst forhold til Reinheitsgebot. Det er vel et ørlite hint av brentsmak sinamar, men neppe noe som påvirker ølet mer enn sukkerkulør.
 
Enig med de som påpeker at å brygge denne tradisjonelt med nok Carafa Special virker som det fornuftige. Skal det ikke brygges en typeriktig Schwartzbier så kan man jo være kreativ
 
Veldig mye god informasjon og konkrete og gode forslag synes jeg:) Ser på Style guide så er De originale BeerSmith definisjonene på Schwarzbier 33,5 til 59,1 EBC. Men de Norske Norbrygg Schwarzbier defininsjonen sier 69,6 til 90 EBC. Var ikke så rent liten forskjeld det! Ganske mye lettere å nå 35 en 70. Satser på å kjøpe inn litt Black malt å kjøre gjennom kaffekverna å ha til å true med om jeg ikke er fornøyd med fargen etter endt mesking.:)
 

Vedlegg

  • schwarzbier.JPG
    schwarzbier.JPG
    141,9 KB · Sett: 25
Jeg må tilstå at jeg hadde blingset når jeg leste oppskriften i Brewing Classic Style. Boka har to oppskrifter hvorav en inneholder roasted barley og chocolate malt i tillegg til carafa. Sitatet jeg la ved angående "roasty" stammer fra fra den oppskriften. Oppskriften med 8.3% Carafa II har denne beskrivelsen
"For those who enjoy a schwarzbier that is very Pilsener-like, with as little roast malt character as possible, this recipe hits the mark. This recipe makes a schwarzbier very similar to Köstritzer."
Der brukes det pilsner og munich malt som basemalt og kun 8.3% carafa som spesialmalt
Fargen er da 45EBC
 
Som i praksis er en sukkerkulør framstilt av malt, for å tilfredstille tyskere med religiøst forhold til Reinheitsgebot. Det er vel et ørlite hint av brentsmak sinamar, men neppe noe som påvirker ølet mer enn sukkerkulør.

Sinamar var det. Hørte Zainacheff på en podkast beskrive produksjonen av sinamar som 1 mesk av carafa spesial 2 gjæring av vørteren og 3 utdestilering av alkoholen. Altså omtrent de samme smakstoffene som man vil få ved bruk av vanlig carafa spesial.

Jeg nevnte sinamar i innlegget, jeg anbefalte det ikke. For meg framstår det som mye enklere å bare tilsette vanlig carafa spesial i mesken. Skulle jeg ha brukt sinamar ville jeg ha brukt det til å justere fargen på ølet, dersom jeg hadde bommet på ebc i oppskriften.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp