Hvordan følger du med på fatbeholdningen?

Jeg har gjort flere forsøk på å følge med på hvor mye øl som er igjen på hvert fat. En stund hadde jeg papir liggende ved kranene hvor jeg skrev ned hver øl jeg tappet, men det gikk jo selvsagt skeis etter kort tid. Har vurdert å lage et system med flowmeter, men dit har jeg ikke kommet ennå. Dessuten har jeg fatene og kranene stående på kjølerommet, og der inne har jeg ikke lett tilgang til strøm.

Derfor har jeg begynt å tilpasse et system som heter Kegerface til mine behov. Originalen viser bare hva som er «on tap», det er ingen andre funksjoner i originalsystemet. Andre har gjort vesentlige forbedringer i koden, og jeg har modifisert en av modifikasjonene til å passe mine behov. Jeg har blant annet gjort det hele i responsivt design, sånn at det funker på brett og mobil i tillegg til desktop. Og så har jeg lagt til en funksjon for å kunne følge med på cirka hvor mye som er igjen på hvert fat.

Nå ser det sånn ut:



Jeg velger glass oppe til høyre og trykker på det ølet jeg har tappet. Da trekkes mengden fra. Tanken er å ha et nettbrett på veggen utenfor kjølerommet hvor du ser status før du går inn – og så tapper av øl når du går ut med fullt glass.

Har lagt ut en videosnutt som viser konseptet på YouTube: http://youtu.be/_nBYLa3zRmI

Lyst til å se på det? Sjekk http://fmandal.no/ohb/. Det er bare å leke seg, status for ølene er bare fjas foreløpig. Når jeg skal ta det i bruk kommer jeg nok til å legge det et sted hvor det ikke er tilgjengelig for allmuen (vurderer å bruke en Raspberry Pi jeg har liggende for å holde det internt på hjemmenettverket, om noen lurte).

Dette ble et langt innlegg, men spørsmålet er i bunn og grunn om andre ser noen nytte av dette. Hvis det er flere som ønsker seg noe lignende kan jeg jo utvikle det til en webtjeneste flere kan bruke. Det vil dog kreve en del arbeid, og det gidder jeg ikke om ingen andre ser nytten. Så, what tycks?
 
Ser jo flott ut det. Personlig tapper jeg til fatet er tomt, og kobler så til et nytt. ;) Så lenge det alltid finnes et fullt fat å koble til så er jeg bekymringsløs :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Synes dette var utrolig stilig, har lett etter noe lignende, men da bare for å ha en oversikt over antall flasker og litt basisinfo om hver type. I stedet for å kun ha dette i loggboka, som alltid ligger akkurat litt for langt borte :)
 
glennrlie skrev:
Ser jo flott ut det. Personlig tapper jeg til fatet er tomt, og kobler så til et nytt. ;) Så lenge det alltid finnes et fullt fat å koble til så er jeg bekymringsløs :)

Me like! Go with the flow :ilike:
Bruker samme prinsipp...
 
Godt poeng, har selv erfart at behovet for et inventorysystem er omvendt proporsjonalt med antall fat. Da jeg hadde to fat var behovet stort, med dagens åtte er det mer et «nice to have». Og nerden i meg liker å vedlikeholde nerdekunnskapene når han kan.

Flaskebeholdning er en del av planen, AlexanderD, så det kommer etter hvert. Noen utfordringer er det dog, men det meste skal være løselig.
 
Jeg drev i sin tid og lagde en vekt for hvert fat, basert på en Picaxe microcontroller, LCD-display og loadcells fra ebay. Prosjektet ble aldri ferdigstilt og vil i nærmeste framtid bli omgjort til maltvekt. Det ville nok fungert ganske bra, men jeg kom til at det bare er å tappe til det sier ppfftt, og så koble til et nytt fat!
 
Du er tom for Mild ;D  Kult opplegg, jeg ville brukt det om du utvikla det :)
Greier du å lage det til en app?
 
AlexanderD skrev:
Synes dette var utrolig stilig, har lett etter noe lignende, men da bare for å ha en oversikt over antall flasker og litt basisinfo om hver type. I stedet for å kun ha dette i loggboka, som alltid ligger akkurat litt for langt borte :)

Jeg har en glasstavle som henger ved trappen opp fra ølkjelleren. Ikke så high-tech, men funker bra.
 

Vedlegg

  • Img_0009.jpg
    Img_0009.jpg
    142,6 KB · Sett: 371
Stein Norem Wisted skrev:
AlexanderD skrev:
Synes dette var utrolig stilig, har lett etter noe lignende, men da bare for å ha en oversikt over antall flasker og litt basisinfo om hver type. I stedet for å kun ha dette i loggboka, som alltid ligger akkurat litt for langt borte :)

Jeg har en glasstavle som henger ved trappen opp fra ølkjelleren. Ikke så high-tech, men funker bra.

Det enkle er ofte det beste  :ilike:
 
Stein Norem Wisted skrev:
Jeg har en glasstavle som henger ved trappen opp fra ølkjelleren. Ikke så high-tech, men funker bra.

Bare 15 flasker igjen av Storlaksen?  :eek:  Da er det på tide med brygging igjen.   :yes:
 
Stein Norem Wisted skrev:
AlexanderD skrev:
Synes dette var utrolig stilig, har lett etter noe lignende, men da bare for å ha en oversikt over antall flasker og litt basisinfo om hver type. I stedet for å kun ha dette i loggboka, som alltid ligger akkurat litt for langt borte :)

Jeg har en glasstavle som henger ved trappen opp fra ølkjelleren. Ikke så high-tech, men funker bra.

Veldig god ide det også, problemet her i gården er rett og slett at jeg er ett sykt surrehue. Glemmer støtt og stadig nedskrivning av FG, føre full logg, hvor jeg har lagt loggboka osv. Så tenker at jo mer jeg får sentrert til en enhet, i dette tilfellet nettbrettet, jo bedre er det :p
 
Stein Norem Wisted skrev:
Det står 20 liter til gjæring på 8. dagen  :yes:

 :skitbra: Høres bra ut, har brygget den selv et par ganger. Husker ikke helt smaken, men husker at jeg likte den, kanskje på tide å prøve den igjen. :skitbra:
 
Stilig at du har brygget den, og at du likte den. Det er min favoritt blant mine egenkomponerte. Falt ikke helt i smak hos dommerne i NM i år, falt litt utenfor stilen, Saison, for mye maltsmak og for bitter, så jeg vurderer å kalle den India Saison.
 
Bruker den enkleste metoden.  Pfssssssss, satan der va det tomt!!  Bare å hente opp et nytt fat :)
 
Stein Norem Wisted skrev:
Falt ikke helt i smak hos dommerne i NM i år, falt litt utenfor stilen, Saison, for mye maltsmak og for bitter, så jeg vurderer å kalle den India Saison.

Sikkert en god idé å gi den et nytt navn ja, det er vel egentlig ikke en saison. For mye hvete og for kompleks oppskrift.
Men ølet er godt, det er det viktigste.
 
Tar ut fatet fra kegeratoren, løfter det opp og kjenner sånn ca. hvor mye som er igjen. Ellers så er jeg til stede når de fleste øl blir tappet, så jeg har en magefølelse om hvor mye øl som er igjen.
 
Litt inspirert av Fredriks opplegg lagde jeg en mye simplere løsning på excel-ark.
Går det an å legge ved her tro?

Edit, det gjorde det ser jeg.
 

Vedlegg

  • Fatregnskap.xlsx
    11,4 KB · Sett: 60
;D
glennrlie skrev:
Ser jo flott ut det. Personlig tapper jeg til fatet er tomt, og kobler så til et nytt. ;) Så lenge det alltid finnes et fullt fat å koble til så er jeg bekymringsløs :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehehe...har samme tilnærming til utfordringen  ;D
 
Kommer inn på siden til kegerface, men skjønner jo ikke et kvekk! Må man ha Raspberry Pi for å få dette til å fungere? Eller er det ferdig oppsett/nettsted vi som ikke kan skrive kode kan bruke? :)
 
Tilbake
Topp