Hvordan gjør dere det når dere stepper gjær?

franknh

Norbrygg-medlem
Det jeg prøver på her er å skalere 1 pk. WLP029 nok til 2 stk. 42L batcher.
Men det jeg lurer på er om all gjæren (dekantert) fra Step 1 skal være starteren til Step 2.
Dvs. at når Step 2 er ferdig fordeler jeg de likt til 2 batcher.

Frank

yeast.png
 
Det jeg prøver på her er å skalere 1 pk. WLP029 nok til 2 stk. 42L batcher.
Men det jeg lurer på er om all gjæren (dekantert) fra Step 1 skal være starteren til Step 2.
Dvs. at når Step 2 er ferdig fordeler jeg de likt til 2 batcher.

Frank

Vis vedlegget 40589
Ja, all gjæren fra step 1 skal være med i step 2.

Er det et skjermbilde som mangler her? Jeg savner informasjon om batchstørrelse og OG på brygget som skal gjæres.
 
Vanlig å la steg 2 være større, kanskje 4 liter? Så får du mer gjær og kanskje kan ta av litt også :)

Dessuten skal Kölsch gjøres kaldere enn vanlig ale, så jeg ville gått opp til pitchrate 1,0 i hvertfall :) Du trenger da litt over billionen celler, og da hadde jeg satt en 3 liter og en 4-5 liter
 
Ja, all gjæren fra step 1 skal være med i step 2.

Er det et skjermbilde som mangler her? Jeg savner informasjon om batchstørrelse og OG på brygget som skal gjæres.

Batch volume er 42L og OG 1.048

Vanlig å la steg 2 være større, kanskje 4 liter? Så får du mer gjær og kanskje kan ta av litt også :)

Dessuten skal Kölsch gjøres kaldere enn vanlig ale, så jeg ville gått opp til pitchrate 1,0 i hvertfall :) Du trenger da litt over billionen celler, og da hadde jeg satt en 3 liter og en 4-5 liter

Problemet er at jeg har bare en 3L kolbe.
 
Jeg regnet på det i sta og du er innefor med 0.75 ("antok" selv 1.048 siden du sa kølsch). Men som @YngveKL over her sier, så skal det helst gjæres litt kaldere, så tipset hans om 3 & 4 l er nok ikke dumt.
 
Jeg regnet på det i sta og du er innefor med 0.75 ("antok" selv 1.048 siden du sa kølsch). Men som @YngveKL over her sier, så skal det helst gjæres litt kaldere, så tipset hans om 3 & 4 l er nok ikke dumt.

Skjønner at det er like greit å bestille seg en 5L først som sist.

Men det jeg ikke skjønner er utregningen i Brewfather hvor du i utgangspunktet starter med 1 pakke gjær (100 billion?)
step 1 gir deg 650 billion
step 2 gir deg 1130 billion
mens step 3 gir deg bare 1289 billion.
Dette med samme literantall i alle step.

EDIT: Glemte å skrive at dette var ved OG 1.048 og 3L i vært step.
 
Sist redigert:
Skjønner at det er like greit å bestille seg en 5L først som sist.

Men det jeg ikke skjønner er utregningen i Brewfather hvor du i utgangspunktet starter med 1 pakke gjær (100 billion?)
step 1 gir deg 650 billion
step 2 gir deg 1130 billion
mens step 3 gir deg bare 1289 billion.
Dette med samme literantall i alle step.

Stemmer tallene dine nå? step 1 gir deg 650 fra 2,5 liter starter med SG 1.036?

Uansett så får du mindre vekst per step hvis du bruker like mye vørter, jo flere celler pr ml vørter du har, jo mindre vekst får du.

F.eks fra yeastcalculator.com

78% viability, sg 1.036 så får jeg
step 1: 421
step 2: 709
step 3:804

growth factor for de tre steppene der:
1: 4,39
2: 0,68
3: 0,13

Allerede ved step to lager man veldig mange færre celler pr ml vørter, siden inokuleringsraten da er veldig høy, ifht step 1 f.eks. Så du vil helst lage større startere for hvert step, for å holde inokuleringsraten "passe" lav. Med andre ord bruke færre celler pr step, du kan f.eks dele gjæren fra step 1 i to.

Hvis du har to rørere så kan du splitte stepp 1 på de to rørerne, og få stor vekst i step 2 og. Eller gjøre de etter hverandre på samme rører.
 
Sist redigert:
Ja, all gjæren fra step 1 skal være med i step 2.

Er det et skjermbilde som mangler her? Jeg savner informasjon om batchstørrelse og OG på brygget som skal gjæres.

Er det egentlig lurt å ta med all gjæren fra trinn 1 i steg 2? Vil det ikke i praksis gi mindre tilvekst - sjøl om jeg tror kalkulatoren ikke viser det? edit: jo, kalkulatoren til brewersfriend viser det, i alle fall.

I prinsippet kunne man vel forresten nøye seg med ett steg, men det er praktisk vanskelig å få til.

@franknh Hvilken temperatur skal du gjære på? Skal du helt ned på 14 grader, som visst er en vanlig temperatur blant bryggeriene i Køln, tror jeg nesten jeg ville beregnet gjærmengden her som for lagergjær. Det er jo den lave gjæringstemperaturen som skaper behovet for så mye gjær når vi gjærer lager.

Kølsch er et øl som skal være så reint som mulig. Det betyr mye gjær. Jeg ville hatt 700 millarder celler til hvert av de to bryggene, gitt en OG på 1.045 og gjæring på 14 grader, altså i alt 1400 milliarder celler. Da skulle du komme i mål med to startere på 4 liter hver. edit: det forutsetter at du lager starterne litt sterkere; 1.040.

Tenker du å følge Whitelabs' råd, og gjære på over 17 grader, trenger du ikke så mye.
 
Sist redigert:
Er det egentlig lurt å ta med all gjæren fra trinn 1 i steg 2? Vil det ikke i praksis gi mindre tilvekst - sjøl om jeg tror kalkulatoren ikke viser det? edit: jo, kalkulatoren til brewersfriend viser det, i alle fall.

I prinsippet kunne man vel forresten nøye seg med ett steg, men det er praktisk vanskelig å få til.

@franknh Hvilken temperatur skal du gjære på? Skal du helt ned på 14 grader, som visst er en vanlig temperatur blant bryggeriene i Køln, tror jeg nesten jeg ville beregnet gjærmengden her som for lagergjær. Det er jo den lave gjæringstemperaturen som skaper behovet for så mye gjær når vi gjærer lager.

Kølsch er et øl som skal være så reint som mulig. Det betyr mye gjær. Jeg ville hatt 700 millarder celler til hvert av de to bryggene, gitt en OG på 1.045 og gjæring på 14 grader, altså i alt 1400 milliarder celler. Da skulle du komme i mål med to startere på 4 liter hver. edit: det forutsetter at du lager starterne litt sterkere; 1.040.

Tenker du å følge Whitelabs' råd, og gjære på over 17 grader, trenger du ikke så mye.

Forrige Kølsch ble gjæret på 16 grader og us05 gjær, resultatet var upåklagelig :)
Men her tenker jeg at jeg benytter @Miguel sin løsning med å splitte etter step 1 og din utregning ang. mengde og temperatur ;)
Dette for at jeg skal har gjær til overs til evt. batch nr. 3.

Lærte en hel del her...takk for det :)
 
Stemmer tallene dine nå? step 1 gir deg 650 fra 2,5 liter starter med SG 1.036?

Uansett så får du mindre vekst per step hvis du bruker like mye vørter, jo flere celler pr ml vørter du har, jo mindre vekst får du.

F.eks fra yeastcalculator.com

78% viability, sg 1.036 så får jeg
step 1: 421
step 2: 709
step 3:804

growth factor for de tre steppene der:
1: 4,39
2: 0,68
3: 0,13

Allerede ved step to lager man veldig mange færre celler pr ml vørter, siden inokuleringsraten da er veldig høy, ifht step 1 f.eks. Så du vil helst lage større startere for hvert step, for å holde inokuleringsraten "passe" lav.

Hvis du har to rørere så kan du splitte stepp 1 på de to rørerne, og få stor vekst i step 2 og. Eller gjøre de etter hverandre på samme rører.

Er det der beregninger for startere på rører?

Braukaiser regner på en annen måte; han beregner cellevekst pr. gram ekstrakt. Den er 1,4 for det første steget, men om du så setter et nytt steg av samme størrelse, og med all gjæren fra det første steget, synker vekstfaktoren til 1,1.

Løsningen for å få 1400 milliarder celler er etter denne regnemåten å først sette en starter på 4 liter med OG 1.040. (Her er det forutsatt 100% levedyktighet, ikke 78, men det spiller minimal rolle.) Den gir 740 milliarder celler. Spar 640 av dem, og sett dem i kjøleskapet. Så setter du en ny av samme størrelse, med samme OG, på de resterende 100 milliardene, og du får nye 740 milliarder celler. 640 + 740 = 1380 - og det er nære nok de 1400:).

OBS Du kan lage en starter med litt høyere OG, f.eks 1.045. Det anbefales vanligvis ikke. Imperial sier de bruker 1.040, og at det er ulønnsomt å gå høyere. Det gir dessuten gradvis også dårligere gjær. Men jeg aner ikke hvor dramatisk forskjellen blir om du går opp til 1.045.
 
Er det der beregninger for startere på rører?

Braukaiser regner på en annen måte; han beregner cellevekst pr. gram ekstrakt. Den er 1,4 for det første steget, men om du så setter et nytt steg av samme størrelse, og med all gjæren fra det første steget, synker vekstfaktoren til 1,1.

Løsningen for å få 1400 milliarder celler er etter denne regnemåten å først sette en starter på 4 liter med OG 1.040. (Her er det forutsatt 100% levedyktighet, ikke 78, men det spiller minimal rolle.) Den gir 740 milliarder celler. Spar 640 av dem, og sett dem i kjøleskapet. Så setter du en ny av samme størrelse, med samme OG, på de resterende 100 milliardene, og du får nye 740 milliarder celler. 640 + 740 = 1380 - og det er nære nok de 1400:).

OBS Du kan lage en starter med litt høyere OG, f.eks 1.045. Det anbefales vanligvis ikke. Imperial sier de bruker 1.040, og at det er ulønnsomt å gå høyere. Det gir dessuten gradvis også dårligere gjær. Men jeg aner ikke hvor dramatisk forskjellen blir om du går opp til 1.045.

Det der er braukaiser sin formel i grunn for tre steps hos yeastcalculator.com
 
Forrige Kølsch ble gjæret på 16 grader og us05 gjær, resultatet var upåklagelig :)
Men her tenker jeg at jeg benytter @Miguel sin løsning med å splitte etter step 1 og din utregning ang. mengde og temperatur ;)
Dette for at jeg skal har gjær til overs til evt. batch nr. 3.

Lærte en hel del her...takk for det :)

05 gir deg ikke kølsch. Det får du bare med kølschgjær - men det er en gammel diskusjon, som vi ikke skal ta her:p.

WLP029 er noe helt annet enn 05; den er mye vanskeligere å få til å gi et reint øl. Og ølet må håndteres som et lagerøl, dvs. lagres kaldt ("lagering") i en lengre periode. Jeg vil påstå at det faktisk er viktigere for en kølch enn for f.eks. en pils.
 
1.jpg

Se bort i fra target batch, det er irrelevant.

@Finn Berger yeastalculator har ikke dratt noen tall fra ham og misforstått noe antar jeg mtp steps. Han har selv nevnt at hans kalkulasjoner har blitt tatt opp i denne kalkulatoren så jeg vil anta at steps er noe han selv har verifisert.
 
Sist redigert:
Det der er braukaiser sin formel i grunn for tre steps hos yeastcalculator.com

Ja, det stemmer jo, ser jeg. Jeg bruker altså Brewer's Friends, og den oppgir ikke vekstfaktoren på den måten. Det var det som forvirra meg.

De to kalkulatorene gir ikke helt det samme resultatet, men Troester viser til begge til slutt i artikkelen om beregningsmåten: Estimating yeast growth | Braukaiser Forskjellen er ikke veldig stor.
 
Ja, det stemmer jo, ser jeg. Jeg bruker altså Brewer's Friends, og den oppgir ikke vekstfaktoren på den måten. Det var det som forvirra meg.

De to kalkulatorene gir ikke helt det samme resultatet, men Troester viser til begge til slutt i artikkelen om beregningsmåten: Estimating yeast growth | Braukaiser Forskjellen er ikke veldig stor.

Det er som regel utrolig små forskjeller på kalkulatorer så lenge man bruker samme utregningsmetode. Jeg antar av noe av forskjellene er avrunding, og desimaler, f.eks er det nok større forskjell på SG enn det er i selve formelen for vekst. Jeg liker denne fordi den gir meg relevant info og ikke stort mer, brukt den i flere år med stort hell.
 
Stepping av gjær er en god metode dersom du har svært lite gjær, eller gammel gjær. Da lager du eksempelvis en liter starter med OG 1.020 (ca). Etter ett døgn tilsetter du en liter OG 1.030. Etter et nytt døgn kan du tilsette en liter OG 1.040
Dette kan du bruke videre i en ‘serie-starter’, som beskrevet over.
 
Tilbake
Topp