Hvordan holde corny-koblinger rene

JEG

Moderator
Merker at jeg til tider sliter med at det kommer muggdannelse på cony-fatene mine. Bruker piknik-kran, som jeg tar av for hver gang. Da kommer det jo alltid (hos meg, i hveert fall) litt øl ut på koblingen. Dette tørker jeg av med papir, før jeg dusjer den med litt Starsan. Det er vel kjent at StarSan ikke funker på mugg, så her ber jeg vel om problememer. Tanken var å skaffe sterk alkohol, men plutselig kom et virus og føkket opp den ideen.

Hvordan holder dere kobling etc rent?
Tips til andre deisfinksjonsmiddel? (Klor er jo litt betenkelig, synes jeg...)

Takknemlig for innspill.

(Har utstyret ute, så nå bruker jeg ikke kjøleksap, noe som medfører tempraturer på 6-8'C. Antar jeg kunne spart meg for dette dersom det var mye kaldere, men kjølekskap fungerer jo ikke så bra når det er kaldt...)
 
Merker at jeg til tider sliter med at det kommer muggdannelse på cony-fatene mine. Bruker piknik-kran, som jeg tar av for hver gang. Da kommer det jo alltid (hos meg, i hveert fall) litt øl ut på koblingen. Dette tørker jeg av med papir, før jeg dusjer den med litt Starsan. Det er vel kjent at StarSan ikke funker på mugg, så her ber jeg vel om problememer. Tanken var å skaffe sterk alkohol, men plutselig kom et virus og føkket opp den ideen.

Hvordan holder dere kobling etc rent?
Tips til andre deisfinksjonsmiddel? (Klor er jo litt betenkelig, synes jeg...)

Takknemlig for innspill.

(Har utstyret ute, så nå bruker jeg ikke kjøleksap, noe som medfører tempraturer på 6-8'C. Antar jeg kunne spart meg for dette dersom det var mye kaldere, men kjølekskap fungerer jo ikke så bra når det er kaldt...)
Jeg har bare spraya med starsan når det har blitt søl. Ikke tørka. Ingen tegn til muggvekst.
 
Antar jeg kunne spart meg for dette dersom det var mye kaldere, men kjølekskap fungerer jo ikke så bra når det er kaldt...)

Hæ? Jeg har både øleskap, gjæringsskap og humlefryser i uisolert garasje året rundt. De holder temperaturen akkurat som de skal uansett sesong (varmebelte i gjæringsskap såklart)
 
Haddefryser før, og det gikk fint. Kjøleskapet har slitt litt. Mulig jeg bare skal ladet stå på, og se om det kommer seg. Hva bruker du like vel til å tørke ølsøl med, Petter?
 
Ingenting sprøyter bare rent med Star San før jeg kobler på på ny. Aldri hatt problem med mugg, men alle fat med øl står på 4C året rundt.
 
Ja, problemet er når man tar av og på piknik-kranen. Bør nok få meg en mer permanent løsning.
 
Hvis du får mugg så høres det ut som om koblingene kanskje ikke er tørre under lagring? Jeg har ikke opplevd mugg der, men fatene mine står på et tørt rom og tørker innimellom, og jeg vasker naturligvis hele fatet etter bruk.

Merk at det er lurt å plukke av hele ventilen med jevne mellomrom og vaske inni den, samt i stigerøret. Der setter det seg lett en del guff.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp