Hvordan kjøle, bunnfelle & tappe fra kokekjele?

Ekornskurken

Norbrygg-medlem
Som overskriften sier lurer jeg litt på dette. Jeg har en rutine som jeg ikke vet om er "riktig" og ettersom jeg leser andre tråder her, så begynner jeg å lure.
Slik pleier jeg å gjøre det:

Siste del av kok med spiralkjøler oppi (ca15 min). Stopper kok, starter kjøling, pumpe går hele tiden denne lager whirlpool. Når jeg ender opp på rundt 18-20 grader, stopper kjøling, tar ut kjølespiral, lar pumpe gå litt til før den stoppes. Lar alt "bunnfelle" i ca 10-20 min før jeg begynner overføring til gjæringskar. Til tider tilter jeg på kjelen for å få ut mer vørter, da følger det nok med ekstra trub.
 
Sist redigert:
Høres optimalt ut for meg. sjøl tør eg ikkje å pumpe vørter under kjøling og får en del trub i gjæringskaret, som jeg for lenge siden har ansett som helt greit. Vil aldri vinne VM i gjenbruk av gjær allikevel. Er mest redd kranen, og vil bytte til noe som kan åpnes og rengjøres snart.
 
Som overskriften sier lurer jeg litt på dette. Jeg har en rutine som jeg ikke vet om er "riktig" og ettersom jeg leser andre tråder her, så begynner jeg å lure.
Slik pleier jeg å gjøre det:

Siste del av kok med spiralkjøler oppi (ca15 min). Stopper kok, starter kjøling, pumpe går hele tiden denne lager whirlpool. Når jeg ender opp på rundt 18-20 grader, stopper kjøling, tar ut kjølespiral, lar pumpe gå litt til før den stoppes. Lar alt "bunnfelle" i ca 10-20 min før jeg begynner overføring til gjæringskar. Til tider tilter jeg på kjelen for å få ut mer vørter, da følger det nok med ekstra trub.

Ser ikke noe kriminelt i det der:).

Det eneste jeg kunne tenke meg å bemerke, er at du godt kan kjøle litt lenger ned, antakelig. Det er ikke så dumt å pitche en grad under den temperaturen du vil at gjæringen skal starte på. Men du treffer kanskje med det intervallet der?
 
Tilbake
Topp