Hvordan lage ingefær øl?

Hei, har prøvd å se litt på forumet her, men har ikke helt skjønt prosessen fra start til slutt. Noen som har en god oppskrift? Setter pris på svar!
 
Hvis du googler: fiery ginger beer så dukker det opp en tråd på the homebrew forum som jeg har lest litt på. Står oppskrift i starten av tråden
 
Hei.
Har tenkt å lage en alkoholfri ingefær "brus" altså lage en saft av ingefær, sitron, lime, brunsukker, maltekstrakt og vann. Tenker å karbonere på fat.
Hvor mye bør jeg ha av hver sort for å lage 19liter. Vil ikke at det skal bli for søtt. Har også litt diverse humle liggende som jeg kan koke sammens med dette. Holder det med 20min kok på ingefær? Kanskje tilsette ingefær 2min før flameout også.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hei.
Har tenkt å lage en alkoholfri ingefær "brus" altså lage en saft av ingefær, sitron, lime, brunsukker, maltekstrakt og vann. Tenker å karbonere på fat.
Hvor mye bør jeg ha av hver sort for å lage 19liter. Vil ikke at det skal bli for søtt. Har også litt diverse humle liggende som jeg kan koke sammens med dette. Holder det med 20min kok på ingefær? Kanskje tilsette ingefær 2min før flameout også.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hei, jeg fulgte oppskriften gitt ovenfor som gir 20 liter. Tror mengden lime, sitron, ingefær osv på den oppskriften er ganske bra. Det står fortsatt og gjærer, men smakte på det igår da jeg målte SG. Kraftig ingefærsmak etterhvert!
Jeg kokte ingefær og alt sammen i 30 min
 
Men den blir ikke akkurat alkoholfri:) skal prøve den senere.
Nå er ingefærbrusen klar til karbonering her. Om den blir god så kommer oppskrifta:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg karbonerer på fat. Grunnen til det var at jeg ønsket et ingefærøl med litt sødme i. Og det lar seg ikke gjøre på flaske uten å bruke kunstig søtning.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hei, har prøvd å se litt på forumet her, men har ikke helt skjønt prosessen fra start til slutt. Noen som har en god oppskrift? Setter pris på svar!
Denne oppskriften ligger ute hos Petit. Har akkurat brygget den selv, men er ikke konsumklar ennå så jeg kan ikke anbefale den eller ei ennå. I oppskriften er det humle ved 10 min og 0, men jeg kjører kun bitterhumle i 60 min og deretter aroma på flamout. Man beholder mer av humlesmaken/oljene da fremfor å koke de bort på 10 eller 5 min.

OG 1045
FG 1010 (4,5% alkohol)
IBU 25, EBC 6

Mesketemp 67 grader, mesketid 60 min
Kok 60 minutter

Pilsmalt, 4 kilo
Flaket Mais 1 kilo

60 min 15 gram Centennial
15 min Irish Moss
15 min gjærnæring
Ved kokeslutt (flameout)
150 gram fersk skivet ingefær
30 gram Centennial

Wyeast 1028, eller S-04
Gjæringstemperatur 19 grader
-------

Ingefæren bør ikke kokes, men behandles som en te. Dvs den skal trekke i varmt vann. Kastes derfor oppi ved flameout. Hvis du vil teste forskjellen: test 1) ta en tekjele og kok ingefæren i 30 min. Test 2) varm opp vann og la lik mengde skivet ingefær trekke i 5 min. Smak på forskjellen!

En annen god oppskrift med ingefær er Miss Saison fra Austmann. Den er delt av Austmann her på Norbrygg. Delte meninger om den, men jeg er veldig glad i den:

Original Gravity: 1,051
Terminal Gravity: 1,006
Color: 7,81
Alcohol: 5,9%
Bitterness: 22
Attenuation: 89,0%
------
(72,4%) Pilsner Malt - added during mash
(20,1%) Pale Wheat Malt - added during mash
(7,5%) Munich TYPE I - added during mash
------
Enkeltstegs infusjonsmesk på 63
------
10 g Columbus (14,1%AA) - added during boil, boiled 60 m
---
0,5 Whirlfloc Tablets (Irish moss) - added during boil, boiled 15 m
---
200 g Ginger (fresh ground) - added at flameout
40 g Lemongrass (fresh ground) - added at flameout
2 g Kaffir Lime (fresh ground) - added at flameout
10 g (34,5%) East Kent Goldings (5.0%) - added in whirlpool
10 g (34,5%) Cascade (5.5%) - added in whirlpool
------
Putt ingefær, sitrongress og kaffir i humleposer og tilsett på flameout. La de ligge til du har kjølt vørteren.
------
Kjøl til 19
1 pakke Lallemand Belle Saison

Gjæres på høy temp!
 
Sist redigert:
Her kommer oppskriften.
Synes selv den ble rett så god, kommer sikkert til å justere litt neste gang, men får se hvordan den utvikler seg på fat.


Start med 21 liter vann
450g moss maltekstrakt
670g sukker
500g mørk sirup
Kok opp
Tilsett
600g revet ingefær uten skall @20m
20g cascade @15min
Skall av 7 sitroner @5min
Skall av 2lime @5min
285g revet ingefær @2min
280g sitronjus @2min
95g limejus @2min

Kjøl hurtig ned. Karboner på fat.


River akkurat passe i ganen og er ikke for søt.
Kommer kanskje til å tilsette appelsinzest og presset appelsin neste gang.
Kanskje det tilogmed ville ha vært godt med en kanelstang i denne.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hei, jeg fulgte oppskriften gitt ovenfor som gir 20 liter. Tror mengden lime, sitron, ingefær osv på den oppskriften er ganske bra. Det står fortsatt og gjærer, men smakte på det igår da jeg målte SG. Kraftig ingefærsmak etterhvert!
Jeg kokte ingefær og alt sammen i 30 min
Det er lenge siden, men hvordan ble denne ginger beer'en?

(Jeg fant denne oppskriften når jeg søkte:
Fiery Ginger Beer 5 gallons

1kg Fresh grated ginger
5tsp Dried ground ginger
1tsp Cream of tartar
2 lemons
2 limes
2.5kg Sugar
2tsp Yeast nutrient
1 sachet champagne yeast)
 
Tilbake
Topp