Hvordan redde en uklar pils?

Jeg pleier alltid å brygge en solid batch pils (100 liter) i januar, og den har alltid blitt velsmakende og krystallklar utpå våren. Denne gangen har noe gått galt. Etter snart tre måneders lagring (mye av tiden kaldlagring ute i garasjen) er brygget fortsatt uklart i både smak og utseende (nærmest grått), og det viser ingen tegn til bedring selv om jeg tapper glass etter glass fra fatet. Den viktigste forskjellen fra tidligere er at jeg denne gangen har brukt rikelig med tørrgjær (Saflager Lager) fremfor flytende gjær (brukte tidligere White Labs WLP800). Men jeg satte også et gjæringskar med Lutra Kveik, og det fikk samme uklarhet, så jeg tror ikke feilen ligger i gjæringen.

Det jeg mistenker, er at jeg glemte å tilsette klaringsmiddel under kokingen, selv om fire tabletter Whirlfloc stod oppført i oppskriften. Er det en mulig løsning å tilsette en tablett Whirlfloc i hvert av de ferdig karbonerte Cornelius-fatene? Hvordan vil det oppføre seg? Alternativt kan jeg jo la fatene stå urørt noen måneder til og håpe på at de klarner av seg selv. Men da binder jeg opp fatene som jeg hadde tenkt å fylle med vårens planlagte batch av hveteøl, som jeg pleier å brygge i april/mai.

Jeg tappet også noen liter av pils-batchen på flasker og lot dem ettergjære. De smaker ganske bra, selv om de er litt tåkete (farge og utseende omtrent som en NEIPA). Men adskillig bedre enn det jeg har tappet på fat.
 
Jeg pleier alltid å brygge en solid batch pils (100 liter) i januar, og den har alltid blitt velsmakende og krystallklar utpå våren. Denne gangen har noe gått galt. Etter snart tre måneders lagring (mye av tiden kaldlagring ute i garasjen) er brygget fortsatt uklart i både smak og utseende (nærmest grått), og det viser ingen tegn til bedring selv om jeg tapper glass etter glass fra fatet. Den viktigste forskjellen fra tidligere er at jeg denne gangen har brukt rikelig med tørrgjær (Saflager Lager) fremfor flytende gjær (brukte tidligere White Labs WLP800). Men jeg satte også et gjæringskar med Lutra Kveik, og det fikk samme uklarhet, så jeg tror ikke feilen ligger i gjæringen.

Det jeg mistenker, er at jeg glemte å tilsette klaringsmiddel under kokingen, selv om fire tabletter Whirlfloc stod oppført i oppskriften. Er det en mulig løsning å tilsette en tablett Whirlfloc i hvert av de ferdig karbonerte Cornelius-fatene? Hvordan vil det oppføre seg? Alternativt kan jeg jo la fatene stå urørt noen måneder til og håpe på at de klarner av seg selv. Men da binder jeg opp fatene som jeg hadde tenkt å fylle med vårens planlagte batch av hveteøl, som jeg pleier å brygge i april/mai.

Jeg tappet også noen liter av pils-batchen på flasker og lot dem ettergjære. De smaker ganske bra, selv om de er litt tåkete (farge og utseende omtrent som en NEIPA). Men adskillig bedre enn det jeg har tappet på fat.
Gelatin gjør nok susen.
 
Har aldri brukt gelatin som klaringsmiddel før. Løses vanlige gelatinplater fra butikken opp i litt lunkent vann før det tilsettes i fatet? Holder det med lett omrøring, eller må jeg skake opp hele fatet?
 
Har aldri brukt gelatin som klaringsmiddel før. Løses vanlige gelatinplater fra butikken opp i litt lunkent vann før det tilsettes i fatet? Holder det med lett omrøring, eller må jeg skake opp hele fatet?
Om det er 19 liters fat, så tar du 2 plater gelatin, la ligge i kaldt vann mens du varmer opp 1-2dl vann til 65 grader. Når du er på 65 grader, ta platene ut av det kalde vannet og putt i kasserollen, som nå er tatt av kokeplaten. Rør ut og tilsett i fatet. Enten med med lukket og O2 fri metode, eller bare åpne fatet og hell oppi. Du kan rugge fatet om du vil, men jeg gjør ikke det, uansett, purg fatet, og vent 3-5 dager.

Tapp av 3-5dl uklar gugge, og ølet skal i teorien være krystallklart.
 
Det er også enkelt å bruke gelatinpulver. Min erfaring er at det ikke spiller noen rolle om du varmer opp gradvis eller koker opp vann først og så rører ut pulveret. Du trenger ikke røre det inn i ølet, men la det stå i ro noen dager eller et par uker.

1 teskje gelatinpulver eller 1 plate i 2-3 dl vann er tilstrekkelig for et 19-liters fat.
 
Sist redigert:
Jeg hadde et par fat pils som blei slik i fjor vår. Det var dårlig renhold i gass ballock og slanger som var skylda for det. Her hadde jeg da tidligere fått øl opp i slangene etter å ha uforsiktig koblet trykk på fulle fat som allerede var mer trykk på enn hva regulatoren stod på, og glemt av å bytte/skylle slangene igjen. Gjør ikke det flere ganger etter at totalt fem fat øl gikk i sluket.
 
Jeg hadde et par fat pils som blei slik i fjor vår. Det var dårlig renhold i gass ballock og slanger som var skylda for det. Her hadde jeg da tidligere fått øl opp i slangene etter å ha uforsiktig koblet trykk på fulle fat som allerede var mer trykk på enn hva regulatoren stod på, og glemt av å bytte/skylle slangene igjen. Gjør ikke det flere ganger etter at totalt fem fat øl gikk i sluket.
Jeg sjekket den gjennomsiktige slangen på gassfatet jeg brukte for å karbonisere corneliusfatene, og den ser helt klar og ren ut, så jeg tror ikke det er noen infeksjonsfare der. Jeg kan heller ikke se at det har vært noen mulighet for at brygget har oksydert, verken under meskingen eller tapping fra gjæringskarene til fatene. Har aldri opplevd problemer med dette før.
 
Det jeg mistenker, er at jeg glemte å tilsette klaringsmiddel under kokingen, selv om fire tabletter Whirlfloc stod oppført i oppskriften. Er det en mulig løsning å tilsette en tablett Whirlfloc i hvert av de ferdig karbonerte Cornelius-fatene? Hvordan vil det oppføre seg? Alternativt kan jeg jo la fatene stå urørt noen måneder til og håpe på at de klarner av seg selv. Men da binder jeg opp fatene som jeg hadde tenkt å fylle med vårens planlagte batch av hveteøl, som jeg pleier å brygge i april/mai.

Hvor mye sa du? less i sometimes more

Inneholder ca 20 tabletter á ca. 2,5g

En 1/2 tablett er mer enn nok til ca 25 liter vørter. Anbefalt dosering Whirlfloc T er 25-50mg per liter vørter, og tilsvarer 0,6-1,2 gram ved 25L vørter. Ved pH lavere enn 5 kan du bruke opptil 120mg per liter.

For mye Whirlfloc kan gi motsatt effekt, så vi anbefaler å følge anbefalt dosering.

Tilsettes de siste 10 minuttene av koketiden.

Tips: For å få et krystallklart øl, så kan vi anbefale å tilsette Whirlfloc sammen med Polyclar Brewbrite, som er to ulike klarningsmidler som utfyller hverandre.

Produktspesifikasjon

Datablad

whirlfloc-dosering.jpg

Vet ikke om det er problemet, men ville ikke tilsatt mer
 
Tilbake
Topp