Hvordan sette CO₂ gassventil inn fra Corneliusfat på utsiden av en kegerator?

pernod

Norbrygg-medlem
Heisann!

Jeg fikk endelig satt sammen en kegerator[1], og er veeldig fornøyd. Luksus med IPA på fat i kjelleren etc.

Jeg er dog ikke altfor fornøyd med løsningen min med CO₂ flasken inne i kjøleskapet, siden den er a) diger og b) jeg synes det er greit å kunne koble fra serveringstrykket for å tvangskarbonere i ny og ne. Dermed tenkte jeg at jeg kunne sette en Cornelius gass quick connect på utsiden av kjøleskapet, festet til en slags gjennomføring som deretter går til fordeleren til fatene inne i kjøleskapet.

Altså, jeg har en gasstank med en sånn på enden, som gjerne skal kobles på en sånn her.

Det jeg (tror) jeg trenger er en overgang fra gjengene til gassventilen over til en gjennomføring, som så kan kobles på en hann-nippel som jeg kan tre en slange over til fordeleren på. Hvor finner man sånt?

Jeg har skrevet ut hele internetten og har derfor blitt helt blind så jeg finner ikke den/de dingsen/e jeg trenger. Vet det store geniale forumet hva jeg trenger?

[1] Se bilde. Veldig stolt.

edit: Altså, det er veldig elegant at forumet automatisk konverterer CO₂ til å bli skrevet med riktig subskript, men når det står CO₂ i en url så slutter lenken å virke. Se eksempel. Makan.
 

Vedlegg

  • photo.jpg
    photo.jpg
    494,1 KB · Sett: 300
Du borer hull i kjøleskapet som er stort nok til at slangen går gjennom så kutter du slangen og kobler på en hurtigkobling til luftverktøy som du igjenn kobler til gassflasken. Når du skal tvangskarbonere fat osv så lager du deg et lignende sett som du bytter med på gassflaska.
 
Takk Brede, men .. ehh .. Kan du være så snill å være litt mer spesifikk i forhold til "hurtigkobling til luftverktøy"? Er det sånn som disse?

Etter å ha søkt litt videre ser det ut som om de magiske ordene er "Cornelius gas post adapter". Det gir meg:

En dings som ser ut til å akseptere ball lock gas quick disconnecten på slangen.
En annen dings som skrus inn på den greia over, som jeg trer slangen over til fordelern på. Dette monteres så på utsiden av kjøleskapet, og så tres slangen inn igjennom et hull jeg borrer i siden av skapet.

Virker dette fornuftig?

Edit, igjen:
Dette virker som en annen variant.
 
Jeg anbefaler hurtigkobling for luftverktøy framfor de adapterne du linker til da hurtigkoblingene er mye lettere å betjene. De du linker til er sikkert bra, men du får tilsvarende rimeligere på biltema. Jeg har kjøpt der og de funker fint.
 
Tilbake
Topp