Hvordan skalere oppskrift i BeerSmith?

Jeg forsøker å ta i bruk BeerSmith, og sliter litt med forståelsen. Håper noen kan hjelpe meg med noe som sikkert er et banalt spørsmål....(og ja, jeg har googlet...).

Jeg har lagt inn utstyrsprofil. I grove trekk starter jeg med 31 liter til kok (90 min), får 22 liter i gjæringsbøtta og 20 liter til flasking.

Jeg har også lagt inn en oppskrift jeg ønsker å lage. Denne oppskriften er til en 25 liters batch. Her kommer et lite sidespørsmål; Når det står "sluttvolum i liter" i en oppskrift? Er dette volumet man skal få i gjæringsbøtta, eller volumet man skal få til flasking (gitt effektiviteten i oppskriften)?

Så kommer hovedspørsmålet mitt. Hvordan kan jeg få "skalert" oppskriften i BeerSmith slik at jeg faktisk sitter igjen med 25 liter? Jeg må jo øke vann og maltmengde, men sikkert også humlemengde. Når jeg la inn oppskriften var det ingen spørsmål om hvor stor batchen var.

Jeg bruker BeerSmith 2 for Android.
 
Det kan variere hva sluttvolumet i oppskriftene gjenspeiler, tror de fleste angir volum etter kok....
Oppe til venstre finner du "Scale Recipe" funksjonen. Selv bruker jeg å skalere opp slik at jeg presser volumet i kokekaret til maxen....
 
For at dette skal bli riktig er det greit å ha en formening om hvor mye som fordamper i løpet av 1 time på ditt utstyr, og hva slags effektivitet du har. I Beersmith er det "brewhouse efficiency" som er mest fremtredene, altså effektiviteten beregnet på hvor mange liter vørter med hvilket sukkerinnhold du fikk i gjæringsbøtta. Med de to tallene, avdamping per time og "brewhouse effiency" (ikke det samme som meske-utbytte), så kan du lage en ny profil med 25L i sluttvolum, og enkelt skalere ved å velge den nye profilen når du skalerer opp. (eller ned).
 
Takk for hjelpen! Det hjalp å legge inn utstyrsprofilen "fra bunnen og opp" ja, så nå har jeg en med flaskevolum på 25 liter, som da vil nesten toppe 36-liters kokekjelen min.

Men så dukket det opp et annet spørsmål Jeg har lagt inn en pilsoppskrift som har 5 KG pilsmalt, 0,6kg carapils og 0,3kg melanoidin. Den står oppført i oppskrift med sluttvolum på 25 liter, og en OG på 1.046. Når jeg kopler den mot min nye utstyrsprofil i Beersmith kommer den imidlertid opp med en OG på 1.051.

Jeg har en brewhouse efficiency på 73%. Jeg gjør helt sikkert et eller annet feil her - noen som har noen tanker om hva...?
 
Oppskriften har helt sikkert tatt høyde for et annet utbytte enn du har. Det er bare å justere maltmengden ned, og sørge for at maltets innbyrdes forhold prosentvis er konstant, så blir det riktig. her har du jo (ca) 85% Pils, 10% Carapils og 5% Melanoidin.
 
Aha, glimrende! Takk for god opplæring. Når jeg justerer ned til 4,6kg pils, 0,5kg Carapils og 0,3kg Melanoiden (samme prosentforhold) så havner den på OG på 1.046.

Og et (sikkert dumt) spørsmål til: Når jeg går inn på "timer" for å se på bryggestep`ene; der står det at den skal meske på 66,7 grader i 60 minutter. Hvordan "vet" Beersmith dette? Det er jo ikke noe sted man kan legge inn FG. Jeg ser også at Beersmith sier den skal gi FG på 1.011, mens oppskriften sier 1.008. Er det noen måte man kan justere dette på? Når er ikke de 3 poengene vesentlige, men jeg undres uansett på metodikken.
 
Sist redigert:
Det er sånne ting BS ikke vet, men gjetter..

Feks estimert FG er et resultat av mesketemperatur, hvilken gjær du har lagt inn, og malttyper. I options et sted så er det også en justerbar verdi som er utgjæring ifht mesketemperatur.

FG er det egentlig ingen som kan vite før ølet er ferdig utgjæret.

Angående 66.7 grader mesketemperatur så er dette bare defaultverdier i BS. Juster til det du mener er riktig. Du kan lage egne meskesteg.
 
Takker! Der ser jeg at FG endret seg i takt med at jeg endret mesketemperaturen ja (jeg hadde dessverre ikke sett denne innstillingen før). Nå har jeg blitt noen hakk klokere på Beersmith, men ser at jeg har langt igjen før jeg er utlært. Tusen takk for veldig god hjelp folkens. Blir spennende å prøve dette på bryggedag.
 
Tilbake
Topp