Hvordan steriliserer jeg eikechips som skal i gjæringskaret?

Vurderte å prøve meg med eikechips, men ser ikke helt hvordan jeg skal sterilisere de.
Hvis jeg legger dem i starsan, blir vel mye av smaken trukket ut i den blandingen, og lite igjen til gjæringskaret??
Hvis jeg koker dem, siver vel smaken ut i kokevannet, og jeg har ikke lyst å pitche kokevannet i gjæringskar?
Hvis jeg hiver dem direkte i karet, er det sikkert stor fare for infeksjon da alle mulige slags dyr elsker treverk(?)

Så hvordan steriliserer folk eikechips uten å miste smak og aroma i steriliseringsprosessen?
 
Vurderte å prøve meg med eikechips, men ser ikke helt hvordan jeg skal sterilisere de.
Hvis jeg legger dem i starsan, blir vel mye av smaken trukket ut i den blandingen, og lite igjen til gjæringskaret??
Hvis jeg koker dem, siver vel smaken ut i kokevannet, og jeg har ikke lyst å pitche kokevannet i gjæringskar?
Hvis jeg hiver dem direkte i karet, er det sikkert stor fare for infeksjon da alle mulige slags dyr elsker treverk(?)

Så hvordan steriliserer folk eikechips uten å miste smak og aroma i steriliseringsprosessen?
Spriten kan sette god smak om du ønsker det. Bruk gjerne brunt brennevin. Jeg legger alt i en lukket tupperware boks i en uke. Ikke vær kjip på spriten, ha så det dekker godt. Om du ønsker kan du ha oppi spriten også sammen med eika, det pleier jeg å gjøre. Ikke fordi jeg er gjerrig, men fordi spriten setter god smak.
 
Jeg har gitt dem en runde i stekeovnen på 150c i 30 min. Har ikke fått infeksjon.
 
Takker for innspill.
Spritbad, trekker ikke det ut smaken og aroma av chipsene?

Likte tanken på stekeovn 150c 30 min. Den hadde jeg ikke tenkt på.
 
Sprit er flott hvis det er det du vil ha. Jeg tror jeg to tre glass med terninger liggende i sprit som venter på en øl å dumpes i (Akevitt, Bourbon) - men det har ikke vært så mye stout de siste par årene. :)

Vil du bare ha eik så synes jeg det greieste er å koke dem i 10min i litt vann og så dumpe hele greia oppi gjæringskaret - inkl vannet.
 
Tilbake
Topp