Hvordan tilsette kullsyre uten sukker?

Hei, jeg er ganske ny innen ølbrygging, og lurer på hvilke forskjellige metoder man kan bruke for å tilsette kullsyre i øl. Jeg ser for meg å tappe alt jeg brygger på flasker, men ønsker ikke å bruke sukker til å danne kullsyre siden jeg vil unngå grums i bunn av flaskene.

Takker for svar :)
 
Beergun ja.

Du kan i teorien bruke tørris, men det ender nok opp i sprengte flasker og skader på deg sjølv og bustaden.

Med mindre du skal drikke av flaska så er ordentlig helling og forsiktigare handtering av flasker også ein måte å unngå bunnfall på.
 
einarpost skrev:
Beergun ja.

Du kan i teorien bruke tørris, men det ender nok opp i sprengte flasker og skader på deg sjølv og bustaden.

Med mindre du skal drikke av flaska så er ordentlig helling og forsiktigare handtering av flasker også ein måte å unngå bunnfall på.
Ja har lest at det går an, men ønsker muligheten til å kunne drikke rett av flaska :)

Men da blir det nok beergun etterhvert. Cornelius-fat startsett funker vell fint med Blichmann beergun? http://bryggeland.no/startsett-cornelius-fat-nytt.html
 
Skulle funke fint det, det eneste er at du trenger to co2-utganger, en til fatet og en til beergunen. Men en sånn fordeler blakker deg ikke.

Men med mindre du skal ha øl fra fat og synes jeg det virker som mye styr for å kunne drikke av flaska, fatet må være kjølt ned, beergun i romtemperatur er ingen suksess. Så hvis du ikke har et ekstra kjøleskap, kjølerom eller lignende blir det jo brått dyrere.

Ville nok heller vent meg til å drikke av glass :) -Men hvis planen uansett er å bruke fat også etterhvert, go for it! Fat til hjemmebruk og Beergun til flasker er mye mer bekvemt enn å styre med flasketapping fra gjæringskar.

Det finnes jo også gjærtyper som virvler mindre enn andre. Men igjen, glass er tingen.
 
DavidJ skrev:
Skulle funke fint det, det eneste er at du trenger to CO₂-utganger, en til fatet og en til beergunen. Men en sånn fordeler blakker deg ikke.

Men med mindre du skal ha øl fra fat og synes jeg det virker som mye styr for å kunne drikke av flaska, fatet må være kjølt ned, beergun i romtemperatur er ingen suksess. Så hvis du ikke har et ekstra kjøleskap, kjølerom eller lignende blir det jo brått dyrere.

Ville nok heller vent meg til å drikke av glass :) -Men hvis planen uansett er å bruke fat også etterhvert, go for it! Fat til hjemmebruk og Beergun til flasker er mye mer bekvemt enn å styre med flasketapping fra gjæringskar.

Det finnes jo også gjærtyper som virvler mindre enn andre. Men igjen, glass er tingen.
Ja da går jeg nok for Cornelius fat :) Har et kjøleskap til overs og god plass til utstyr så det skal ikke være noe problem.

Takker for gode svar :)
 
Jeg mener jeg leste i manualen som fulgte med Speidelen, at man kunne tappe av noen % av vørteren, fryse den ned, og så tilsette den før flasking.

Da vil gjæringen fortsette på flaske og gi kullsyre.
 
DavidJ skrev:
Da har du løsninga for å leske ganen rett fra flaska :)
Perfekt ;) Syntes det er greit å kunne drikke rett av flaska hvis jeg skal på fest, eller hvis jeg skal gi bort øl til venner så har jeg ikke lyst til å gi bort øl med grums i :)

Eirik T skrev:
Jeg mener jeg leste i manualen som fulgte med Speidelen, at man kunne tappe av noen % av vørteren, fryse den ned, og så tilsette den før flasking.

Da vil gjæringen fortsette på flaske og gi kullsyre.
Høres jo fornuftig ut, men tror jeg går for fat og beergun i første omgang :)
 
Eirik T skrev:
Jeg mener jeg leste i manualen som fulgte med Speidelen, at man kunne tappe av noen % av vørteren, fryse den ned, og så tilsette den før flasking.

Da vil gjæringen fortsette på flaske og gi kullsyre.

Den metoden gir vel bunnfall på samme måte som sukker?
 
DavidJ skrev:
Eirik T skrev:
Jeg mener jeg leste i manualen som fulgte med Speidelen, at man kunne tappe av noen % av vørteren, fryse den ned, og så tilsette den før flasking.

Da vil gjæringen fortsette på flaske og gi kullsyre.

Den metoden gir vel bunnfall på samme måte som sukker?

skulle tru da
 
Kanskje det funker med sodastream og tvangskarbonere før flasking ? :p
Men det blir vel mye stress kontra å krabonere på fat og bruke beergun eller lignende for flasking :D
 
Har du fat, har du sikkert også picnic kran. Da er det bare å vippe av siste leddet slik at du står igjen med den tynne slangen. Fjern trykket med sikkerhetsventil.  Kople på picnic og skru trykket forsiktig opp.  Ca 0.2bar så er det bare å fylle på flasker uten å søle. Hold slangen i bunn. Enkelt å greit om en skal på fest/gave. Eneste er mangel på co2 flush i topoen. Fyll høyt opp. Om de skal nytes innen rimelig tid er ikke det noe problem er min erfaring.

--
 
Tilbake
Topp