Hvordan vasker folket meskeposer?

Haakon

Norbrygg-medlem
Ble litt lei av å spa og plukke korn ut av kjelen med pinsett så skaffet meg en meskepose. De korna henger som makrell i et makrellgarn. Hvordan vasker folket meskeposer? Vaskemaskin?
 
Tømmer først posen for mask, deretter vrenger jeg posen og skyller med dusjhodet i dusjen. Henger den deretter til tørk og evt rister den når den er tørr hvis noe skulle henge fast :)
 
Jeg bare skyller dem. Tapp vann i vasken, finn hjørnene, hold i dem, og løft posen opp og ned noen ganger. Da renne det meste av korna av. Vreng posen og gjenta.

Jeg kløna fælt med dette til å begynne med, men nå bruker jeg ikke mye tid på det.

Edit: Og ja; jeg tømmer dem først, så klart. Gjør du det litt grundig, er det lite korn igjen. Jeg bruker forresten to poser. Da holder de mye lenger - mye mer enn dobbelt så lenge. Og så er det ikke så farlig om de får noen småhøl. (Større høl bøter jeg.)

Du finner din måte etter hvert:).
 
Jeg vrenger posen, rister den uten å kaste korn på hele meg, spyler den ute i sesong og i dusjen ellers. Stort sett kjører jeg også posen på et 20 min hurtigprogram i vaskemaskinen uten vaskepulver, men jeg bruker en dyr pose skreddersydd for min brygger helt fra statene så det gjelder å ta godt vare på den :)
 
Samma med humleposer?
Det var sikkert ikke meg du spurte, men for å gi min mening så bruker jeg ikke humleposer, kjøpte en 10 pakning på bryggselv og de røyter mer enn kattene mine, så jeg gikk over til bh-poser, men bruker de ikke i kok da, kun tørrhumling og de får samme behandlingen som meskepose :)
 
Vinterstid så vasker jeg maltrøret, filteret og eventuell meskepose i dusjen også. Men er ganske pertentlig på å få tørka av så mye malt som mulig før det skylles i dusjen, malt vil jeg IKKE ha i avløpet. Har lest tråden om grusomme bilder og er ikke spesielt ivrig mot å måtte delta der med tette rør... Humle og gjær går i dass, etter å ha fått litt varmtvann på seg så det er mer lettflytende, men malten anstrenger jeg meg for å i matavfallet. Har vurdert en kompostløsning, men det blir noe volum i løpet av året..
 
Vinterstid så vasker jeg maltrøret, filteret og eventuell meskepose i dusjen også. Men er ganske pertentlig på å få tørka av så mye malt som mulig før det skylles i dusjen, malt vil jeg IKKE ha i avløpet. Har lest tråden om grusomme bilder og er ikke spesielt ivrig mot å måtte delta der med tette rør... Humle og gjær går i dass, etter å ha fått litt varmtvann på seg så det er mer lettflytende, men malten anstrenger jeg meg for å i matavfallet. Har vurdert en kompostløsning, men det blir noe volum i løpet av året..
Mudin fikser det glatt ass, selv om jeg er enig at det bør være minst mulig korn igjen, men min dusj har et filter så 90 og noe % av malten ender jo opp der og kan kastes i matavfallet.
 
Ble litt lei av å spa og plukke korn ut av kjelen med pinsett så skaffet meg en meskepose. De korna henger som makrell i et makrellgarn. Hvordan vasker folket meskeposer? Vaskemaskin?
For å gå litt i detalj om "my way", som Sinatra ville sagt:

Jeg heiser posen med masken over i ei gammal gjæringsbøtte, der det er god plass. Så tar jeg tak i sømmen et stykke ned på posen, løfter opp og snur hele greia gradvis, mens jeg hele tida rister løs maltkorn fra innsida av posen. Holder du posen stramt opp etter sømmen, går det lett. Vær nøye med hjørnene, der kan det samle seg en klump med korn. Når jeg kommer til det siste hjørnet (det skarpe; det første er rundt) trekker jeg posen løs fra masken.

Når jeg gjør det på denne måten, er det lite korn som sitter igjen i posen.

Som sagt, så bruker jeg to poser, og det er jo bare den innerste det er korn i - så lenge den er hel, i alle fall:) - så det er bare den jeg løfter over og gjør dette med. Den ytterste er det bare å skylle, vri og henge til tørk.

@Kloakk Marshall Schott bruker en sånn pose som du har, og elsker den høyt, har jeg forstått. Han gjør ikke noe annet enn å spyle den med hageslangen og henge den til tørk. Og det har da visst gått bra temmelig lenge:).
 
For å gå litt i detalj om "my way", som Sinatra ville sagt:

Jeg heiser posen med masken over i ei gammal gjæringsbøtte, der det er god plass. Så tar jeg tak i sømmen et stykke ned på posen, løfter opp og snur hele greia gradvis, mens jeg hele tida rister løs maltkorn fra innsida av posen. Holder du posen stramt opp etter sømmen, går det lett. Vær nøye med hjørnene, der kan det samle seg en klump med korn. Når jeg kommer til det siste hjørnet (det skarpe; det første er rundt) trekker jeg posen løs fra masken.

Når jeg gjør det på denne måten, er det lite korn som sitter igjen i posen.

Som sagt, så bruker jeg to poser, og det er jo bare den innerste det er korn i - så lenge den er hel, i alle fall:) - så det er bare den jeg løfter over og gjør dette med. Den ytterste er det bare å skylle, vri og henge til tørk.

@Kloakk Marshall Schott bruker en sånn pose som du har, og elsker den høyt, har jeg forstått. Han gjør ikke noe annet enn å spyle den med hageslangen og henge den til tørk. Og det har da visst gått bra temmelig lenge:).
Ja det hadde nok gått helt fint å gjøre det enklere, men Marshall må sikkert ikke vente 5 uker på en ny og han må sikkert ikke betale fortollingsgebyr heller :)

For meg kostet posen 900 spenn til slutt, men altså, grunnen til at jeg kjører den i maskinen er at de 4 stroppene som går fra bunn til topp har veldig tette sting og jeg kan se det ligger partikler inni der, med generalisert angst og et snev av OCD så blir det til at den går i maskinen, men selvfølgelig hurtigprogram og uten vaskemidler :p
 
Ja det hadde nok gått helt fint å gjøre det enklere, men Marshall må sikkert ikke vente 5 uker på en ny og han må sikkert ikke betale fortollingsgebyr heller :)

For meg kostet posen 900 spenn til slutt, men altså, grunnen til at jeg kjører den i maskinen er at de 4 stroppene som går fra bunn til topp har veldig tette sting og jeg kan se det ligger partikler inni der, med generalisert angst og et snev av OCD så blir det til at den går i maskinen, men selvfølgelig hurtigprogram og uten vaskemidler :p
Det er vel ikke helt utenkelig at han ikke må tømme bankkontoen om han trenger en ny, for å si det sånn:).

Du får starte en blogg, så kan du kanskje kutte ut vaskinga;).

Men ellers er det et poeng at det ikke er noe poeng i å vaske posene av hensyn til kvaliteten på ølet.
 
Tilbake
Topp