Hvorfor eksploderte flaska mi?

cjohansen

Norbrygg-medlem
Karrierens andre flaskebombe er et faktum. Kan ikke si annet enn at det tar hardt på stoltheten. Etter å ha ryddet opp rotet trenger jeg nå litt hjelp med diagnostisering for å finne ut om jeg har ødelagt store deler av en batch med amatørmessig flasking.

Flasket en batch Wit i går. WLP400. Har stått 21 dager på primærbøtte, gjæren hadde bunnfalt skikkelig, og FG ble målt til 1.011. Regnet 8gr sukker/liter for 22 liter = 176g, kokt i 500ml vann. Det ble 23 liter totalt, så 7.65g sukker per liter. Stakk om ved å helle sukkerlaken i først, så sørge for at heverten laget en liten "whirlpool" så det blandet seg. Rørte så ekstra med en desinfisert skje til slutt.

Flaskingen foregikk ganske kjapt og greit, flaskene var klare og hang på flasketreet når bøtta kom på bordet, så blandingen har ikke stått lenge nok til at den kan ha skilt seg nevneverdig.

I dag: kommer inn på bryggerommet og observerer at det lukter mer øl enn det burde. Finner årsaken:

2015-07-24%2020.14.42.jpg


Mine teorier:

1) Sukkerlaken har ikke blandet seg godt nok, så de siste flaskene har fått for mye sukker i seg. Flaska som røyk er en halvliter, og jeg flasket den første halvparten i 0.33-flasker, så det kan stemme. Samtidig er det litt drøyt at det skulle skje på ett eneste døgn.

2) Flaskene har stått ganske skitne etter en fest en stund. Jeg renset dem i PBW og varmt vann i går, og alle flaskene jeg brukte var tilsynelatende rene - kanskje har de allikevel blitt infisert? Lite sannsynlig i mine øyne, gitt tidsrammen for det hele.

3) Svakhet i denne flaska. På min eneste andre flaskebombe, der jeg hadde flasket med en hissigere gjær enn jeg gjæret med, røyk bunnen på flaska. Her har siden gått ut. Det er en liten sprek i forlengelsen av hullet nederst, ellers er den like hel.

Jeg har gjort en gravity-måling av flaska som røyk, og den ligger på rundt 1.011. Åpnet en annen flaske, og den var karbonert, men ikke noe overdrevent. Allikevel faretruende kjapt - noe som hinter om alt 1) over kanskje? Åpnet også en 0.33, og den hadde også litt fizz, men mindre. Jeg satt kjapt på ny kork.

Har satt batchen i søplesekker på et trygt sted inntil videre. Det døveste er at jeg ga bort noen flasker i går, og i dag måtte advare om at de kanskje eksploderer.... :)

Noen som har vært borti noe lignende? Teorier? Hån? Hva som helst?
 
Kan sukkerlaken ha kjølt seg raskt ned og blitt liggende i bånn, til tross for malstrømmen? Kan de være du bør tilsette sukkerlake i halvfullt kar?
Høres usannsynlig ut igrunn, med så mye vann, og etter så kort tid. Jeg ville skyldt på flasken, men tanken gjør meg nervøs.
 
2.8 volumer burde ikke føre til flaskebomber, dog det er ganske mye. Dårlig blanding eller svak flaske. Var ølet infisert ville vel gravity vært lavere.
 
Jeg har veldig liten tro på infeksjon, ettersom det tok 24 timer. Har nå sjekka de-CO2-sampler med hydrometeret, og både sprengt flaske og ikke-sprengt flaske lå på litt over 1.011, altså er det mer sukker å gjære i flaskene. Det kan være dårlig blanding, noe som vil vise seg vet at flere flasker sprenger, men akkurat nå holder jeg en knapp på svak flaske.

Så: burde man kassere flaskene etter x antall ganger? Hva gjør folk?
 
Jeg holder ikke regning på hvor mange ganger en flaske er brukt, men har ennå ikke hatt noen bomber. Jeg karbonerer slik at evt flaskebomber får små konsekvenser. Pappkasser står i et dusjkabinett og ellers er det plastkasser med lokk.
 
Har opplevd ei flaske som sprakk slik med meg under vasking, der eg vaska I godt varmt vann frå springen og kjølte den for raskt ned med kald vann. Vart eit hull på siden av flaska

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Usakelig kanskje, men er glad jeg karbonerer på fat altså. Beergunner det meste over på flaske ved behov.

Deilig å være ferdig med 3-5 kasser i høyden oppi ett plastkar trekt med kraftig plastduk ned til bånn.

Aldri bombe, men heller trygg enn lei seg. :rolleyes:
 
Ja enig med siste taler. Flaska har jo sprukke i eit veldig definert område, eit trykk som bygger seg opp burde forårsake større frakturer meiner eg. Og 24 t var jo ikkje tid i det heile tatt mtp flaskebombe, trur du kunne hatt OG på 1025 utan at flaskene ville sprengt etter 24 t (Oi, her er det eit tema for utprøving under trygge tilhøve).
 
Det er en svakhet i flasken.
Jeg har jobbet i tapperi i 10 år+ nå. Denne typen svakhet er en jeg har sett veldig ofte. Kan være luftbobler i flasken, skade/sprekk eller dårlig fordelt glass. Ta en titt på gjenbrukflasker fra industrien, jeg er ikke bekymret for å bruke flaskene mange ganger :)
 
Her er et triks for å sjekke om sukkerlaken blander seg.
Fyll en gjæringsbøtte med 20 liter vann og kok opp vannmengde tilsvarende sukkerlake, men med konditorfarge istedenfor sukker. en skikkelig dyprød blanding. Hell over i bøtta og se hvor godt det blander seg. Etter at jeg gjorde dette eksperimentet, begynte jeg å røre inn sukkerlaka.
Grunnen til at jeg testet var fordi jeg opplevde ulik karbonering på flasker fra samme batch.
 
Her er et triks for å sjekke om sukkerlaken blander seg.
Fyll en gjæringsbøtte med 20 liter vann og kok opp vannmengde tilsvarende sukkerlake, men med konditorfarge istedenfor sukker. en skikkelig dyprød blanding. Hell over i bøtta og se hvor godt det blander seg. Etter at jeg gjorde dette eksperimentet, begynte jeg å røre inn sukkerlaka.
Grunnen til at jeg testet var fordi jeg opplevde ulik karbonering på flasker fra samme batch.
Har observert det samme når jeg gjorde noen forsøk med farge-dyktigheten til noe hjemmelaget sirup for bruk i Belgisk dubbel. Rører ganske godt selv.
 
Tilbake
Topp