Hvorfor er det så mange IT-folk blant hjemmebryggerne?

Anders V.

Norbrygg-medlem
Neste ukes IKT-NM i Hjemmebrygging er totalt utsolgt, både for bryggere og publikum. Jeg hadde jo en anelse om at interessen var stor i IT-miljøet, men kanskje ikke så stor.
Nå er det også journalister som spør meg om koblingen mellom IT og Hjemmbrygging. Har dere noen gode forklaringer jeg kan gi?
 
Tja, har du noe statistikk som underbygger dette? Bryggemiljøet i Norge er jo etter hvert blitt ganske så stort, så kanskje naturlig at det er en del IT-folk blant disse?
 
Kanskje en admin burde legge inn en poll? Jobber du med IT? Ja/Nei

Hadde vært interessant å se resultatet.
 
Mange akademikarar/kontorfolk lengter vel av og til etter meir handfaste(flytande) resultat av arbeidet sitt en det som kan sjåast på ein skjerm eller i ein rapport?

Vidare er jo testinga for ein gong skyld gøy og alle defects utenom en infeksjon er minor
 
Min teori er at siden vi fikler med datamaskiner hele dagen, så er det veldig attraktivt å holde på med noe nevenyttig på fritiden for å distansere seg litt fra jobb. Så langt i min IT-karriere ser jeg mange som jobber mye overtid for å rekke deadliner osv., og jeg regner med at det da er balsam for sjelen å drive på med litt brygging i garasjen.

Men ja, det kan også være at det bare er antallet bryggere totalt i Norge, som tilsier at IT-miljøet også skal være stort.
 
Hmm. det har aldri slått meg at det er mange i IT bransjen som brygger, kokker og lærere derimot....
Så man definerer vel hva som er vanlig/mange utfra hvilke kretser man vanker i.
 
Det er jo snart ca to til tre IT / administrasjonsfolk per ansatt som faktisk produserer noe i dette landet. så det er vel ikke så rart.
 
chrkor skrev:
Det er jo snart ca to til tre IT / administrasjonsfolk per ansatt som faktisk produserer noe i dette landet. så det er vel ikke så rart.
Må. Ikke. Falle. For. Fristelsen. Åh, ok da. IT er mer enn administrasjon av Windows - store mengder IT-hoder produserer og skaper nye ting, hele tiden. Og vi trenger både Windows-administrasjon og systemutviklere :)

Tror vel egentlig ikke IT er særlig overrepresentert her, har følelsen av at det er et ganske bra tversnitt her på forumet.
 
steingrd skrev:
chrkor skrev:
Det er jo snart ca to til tre IT / administrasjonsfolk per ansatt som faktisk produserer noe i dette landet. så det er vel ikke så rart.
Må. Ikke. Falle. For. Fristelsen. Åh, ok da. IT er mer enn administrasjon av Windows - store mengder IT-hoder produserer og skaper nye ting, hele tiden. Og vi trenger både Windows-administrasjon og systemutviklere :)

Tror vel egentlig ikke IT er særlig overrepresentert her, har følelsen av at det er et ganske bra tversnitt her på forumet.

Men det er uansett deilig å si det.  :biersmile:
 
steingrd skrev:
Tror vel egentlig ikke IT er særlig overrepresentert her, har følelsen av at det er et ganske bra tversnitt her på forumet.

Skal jeg gjette, er omsorgsyrker og barneskolelærere er underrepresentert. Det er yrker med ganske stor overvekt av kvinner, og i hjemmebryggermiljøet er det noe slikt som 0,5% kvinner (basert på kjapp statistikk fra medlemsregisteret).
 
einarpost skrev:
Mange akademikarar/kontorfolk lengter vel av og til etter meir handfaste(flytande) resultat av arbeidet sitt en det som kan sjåast på ein skjerm eller i ein rapport?

Vidare er jo testinga for ein gong skyld gøy og alle defects utenom en infeksjon er minor

Ja, dette argumentet kjøper jeg. Det er i hvertfall slik jeg føler de selv. :-D
 
gustavf skrev:
steingrd skrev:
Tror vel egentlig ikke IT er særlig overrepresentert her, har følelsen av at det er et ganske bra tversnitt her på forumet.

Skal jeg gjette, er omsorgsyrker og barneskolelærere er underrepresentert. Det er yrker med ganske stor overvekt av kvinner, og i hjemmebryggermiljøet er det noe slikt som 0,5% kvinner (basert på kjapp statistikk fra medlemsregisteret).
Godt poeng! Tverrsnitt av den mannlige befolkningen da kanskje? Eller ikke. :)
 
gustavf skrev:
steingrd skrev:
Tror vel egentlig ikke IT er særlig overrepresentert her, har følelsen av at det er et ganske bra tversnitt her på forumet.

Skal jeg gjette, er omsorgsyrker og barneskolelærere er underrepresentert. Det er yrker med ganske stor overvekt av kvinner, og i hjemmebryggermiljøet er det noe slikt som 0,5% kvinner (basert på kjapp statistikk fra medlemsregisteret).

Overraskende lavt tall, Gustav!  Hele 6% (dvs 3 stk :-D  ) av bryggerne på IKT-NM er kvinner. Og det i en mannsdominert bransje!
 
Tilbake
Topp