Hvorfor fungerte eddik-og-batteritrikset så dårlig?

Jeg prøvde i dag å etse merker inne i kjelen min sånn som beskrevet her. Jeg brukte 37% destillert eddik, etterhvert ganske mye salt, og jeg prøvde og å seriekoble to 9v batteri. Der freste, bobla og ble masse sort og grønn gugge, men selv etter noen timers arbeid så ble resultatet så svakt at jeg såvidt klarer å se det i det rette lyset.

Hjelp? Må jeg fram med Dremelen?
 
Sist redigert:
Du kan jo sikkert forklare hva du skulle gjøre. Du skulle etse noe? Er det i det hele tatt nok mah i to 9v batterier til det?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Du kan jo sikkert forklare hva du skulle gjøre. Du skulle etse noe? Er det i det hele tatt nok mah i to 9v batterier til det?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Jepp. Skulle lage merker i kjelen :p Innlegg redigert. I følge "alle" så skal et 9v batteri holde. Jeg brukte to splitter nye, så det skal ikke være noe galt med det...
 
Hmm. Har gjort det samme med hell. Supertydelig er det ikke, men godt leselig. Brukte ett batteri, og måtte bytte underveis. Det er pluss du har kobla til gods og minus du bruker til å etse? Og du bruker maskeringstape?
 
Det er pluss du har kobla til gods og minus du bruker til å etse?

Det sjekka jeg aldri. Har jeg prøvd å lime kopper fast i kjelen min nå?

tenor.gif
 
Nå er ikke elektrolyse mitt ekspertområde, men tror det har med å trekke fra, og å legge til hvordan du kobler. Du vil trekke fra, derfor bruker du minus. Det er min forståelse, men vi er langt ute i brosience land.
 
Det er essensielt som det påpekes over at det er koples riktig, metallstykket som skal etses kobles til den positive polen, som kalles anoden. Negativ pol koples til det som blir katoden, her er det vel brukt en kobberledning som katode.

Når spenningen koples på blir anodens metall oppløst og omdannet til samme kation som i elektrolytten og samtidig blir en like mengde kation i løsningen omdannet til metall og avsatt på katoden.
 
Tilbake
Topp