Hvorfor øke alkoholinnhold?

Har kjøpt noen ølsett der det anbefales å tilsette en del spraymalt for å øke alkoholinnholdet.mulig dette er innlysende, men lurer på hva man egentlig oppnår ved å gjøre det slik? Vil det endre smaken nevneverdig eller er det andre grunner? Er som dere skjønner nybegynner. Har sjelden mulighet til å drikke øl med høyt alkoholinnhold i hverdagen og lurer på om man bare kan droppe denne delen i oppskriften uten at ølet blir dårligere eller særlig forskjellig av den grunn.
 
De er rett og slett kjipe, og gir deg ikke nok maltekstrakt i settet. Så lager de en oppskrift hvor du må komplettere med sukker eller spraymalt for å nå riktig alkoholstyrke.Litt sånn villedende markedsføring. Bruk helst spraymalt da sukker gir den en tynn smak.
 
De er rett og slett kjipe, og gir deg ikke nok maltekstrakt i settet. Så lager de en oppskrift hvor du må komplettere med sukker eller spraymalt for å nå riktig alkoholstyrke.Litt sånn villedende markedsføring. Bruk helst spraymalt da sukker gir den en tynn smak.
Takk for svar. Glemte helt å presisere at dette dreier seg om helkornsett. Det jeg vel lurer på er hvorfor det er et mål i seg selv å øke alkoholinnholdet? Blir smaken bedre eller mer riktig av den grunn?
 
Bruk av sukker eller andre veldig lett fermenterbare tilsetninger gir gjerne et tørrere øl. Det brukes i en del lyse ales som legger seg opp mot pils i smak.
 
Hvilken type øl er det snakk om her? Kan være enkelte typer sterke øl som kan være vanskelig å oppnå tilstrekkelig styrke med bare malt.
 
Ulike ølstiler defineres gjennom ulike parametre, feks alkoholinnhold. En barley wine skal feks være sterk og ha tydelige vinøse toner. Det greier man ikke dersom den er på 4%.
Jeg syns nesten stouten din var i nederste sjiktet når det gjelder alkoholdtyrke og ølstil. Her kan du se de ulike ølstilene, definert av Norbrygg: http://norbrygg.no/bedomming-av-ol/definisjon-av-oltyper/#9c
 
Supert, da skjønner jeg litt mer:) sikkert vanskelig å svare på, men vil dette settet bli veldig annerledes i smak hvis jeg ikke tilsetter den anbefalte spraymalten?
 
Supert, da skjønner jeg litt mer:) sikkert vanskelig å svare på, men vil dette settet bli veldig annerledes i smak hvis jeg ikke tilsetter den anbefalte spraymalten?
Jeg vil tro at ølet kan bli ubalansert. I et godt øl skal bitterheten og alkoholprosenten passe sammen, dersom du ikke tilsetter spraymalten kan det blir "for bittert" i forhold til de andre smakene. Jeg ville ha fulgt oppskriften.
 
Tilbake
Topp