Hvorfor sier det svupp?

Dag

Norbrygg-medlem
Har brygget to ganger på min nye Speidel 50, originalversjonen. Når jeg skal løfte ut maltrøret er det selvsagt veldig tungt, men jeg klarer å løfte det 5-10 cm opp. Når jeg så holder det der en liten stund sier det 'svupp' og så 'løsner' røret, virker det som. Da kan jeg løfte det videre (selv om det fortsatt er veldig tungt).
Hva er dette? Det oppleves som når man trekker i en sugekopp til den løsner, men jeg har jo allerede løftet røret mange centimeter?

Har noen opplevd noe lignende?
 
Er det ingen hendig luring som har tenkt på å lage et slags stativ til å sette oppå Speidelen, med små, nette taljer, snortrekk og kanskje en liten sveiv?
 
Nei, men svuppet kommer ikke når nederste kant forlater vørteren. Det kommer når nederste kant er 5-10 cm over bunnen.
Fyll en bolle med vann, stikk nedi et glass, med åpningen ned, med litt vinkel så du får litt vann inni glasset og press det til bunns. Trekk glasset rett opp og observer. Da vil du se at svuppet kommer når kanten av glasset er ved vannoverflaten. Siden maltrøret ikke er vanntett kan det hende at svuppet kommer tidligere, men det har ikke jeg erfart. Hos meg kommer svuppet når pakningen bryter overflaten så vidt jeg kan huske.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Jo, det høres ikke så gæærnt ut, særlig det med at maltrøret ikke er tett i toppen.
Den øverste delen av mesken er ganske komprimert når meskingen er ferdig, så det kan virke som et tett lokk (bunnen av glasset ditt) helt til suget av av vann som vil ut av røret blir så stort at dette lokket sprekker opp. Nederste del av mesken er vel forholdsvis tynn pga alt vannet som pumpene har presset inn. Dette kan forklare at noe væske forlater røret med brask & bram (les svupp) og ikke bare sildrer sakte gjennom mesken.
Skal sjekke det nærmere neste gang. Hittil har jeg løftet røret uten å ta av silene på toppen. Hvis jeg tar av disse før jeg løfter vil jeg kanskje se at toppen av mesken gir seg ved svupp.
Eller hvis man rører litt rundt i toppen før løft kanskje det ikke blir svupp at all?!?!
 
Er det ingen hendig luring som har tenkt på å lage et slags stativ til å sette oppå Speidelen, med små, nette taljer, snortrekk og kanskje en liten sveiv?

Joda, bruker Tore F har en krok i taket og et taljesystem som muliggjør gradvis heving av maltrøret og samtidig kontinuerlig skylling.
 
Vinsj er tingen, selv liker jeg ikke å måtte skifte boxer mitt i bryggingen. Jula har en billig variant som funker som et fly til å heise maltrør, koster 700ish. Legg til noe 2"4 plank og noen skruer så har du et fint system :)
 
Vinsjer og 2"4 i taket betyr å herpetisere det forholdsvis nye badet mitt, hvilket er uaktuelt.
Jeg tenkte mer på et løst stativ som passer oppå Speidelen, gjerne med noen små nette taljer som brukes i seilbåter. Et lite taljesystem vil gjøre det så lett at du kan heise opp røret med en hånd, la det renne fra seg og deretter er det ikke lenger noe problem.
 
En krok i taket er mer diskret og kanskje til å leve med?, og så et taljesystem som kan taes ned når du ikke brygger. Jeg bruker denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Reptalje-150-kg-15917/ og er relativt fornøyd, ikke ideell, men er billig og får gjort jobben.

Et frittstående stativ, i f.eks. aluminium, er jo en god ide forsåvidt, men blir fort stort og upraktisk når utstyret skal settes vekk, også avhenger det jo at du er litt handy.
 
Du kan jo hente inspirasjon fra 200l-Speidelens løfteanordning.
Nettopp. Kan bygges i tre, med vinsjen på gulvet festet i treverket, og to kasteblokker i toppen. Samt et par avstivere i vinklene. Løftesaken plaseres under speidelen så sliper du å tenke på motvekt.
 
Tilbake
Topp