1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hvorfor stormgjærer wlp400 så voldsomt?

En tråd i 'Brygging' startet av Geir Ove, 22 Mai 2013.

1. Geir Ove

Geir Ove
    Expand Collapse
    Dommer

Har satt en wit og til tross for kun 20 liter i Europris gjæringspannet har stormgjæringen gjort slik at det sprutet noe aldeles voldsomt ut av gjærlåsen. Brygget ble brygge med 50/50 pilsner og hvete. Satte 3 liter starter på 2 litt gamle rør og luftet vørteren 5 minutt med drill påsatt malingsblander. Skummet som bare det, så det ble masser av oksygen i vørteren. Og ble satt på 17 grader C til gjæring. Men så til mitt spørsmål. Hvorfor gjærer wlp400 noe så vanvittig i begynnelsen?
    Håper på bedre svar enn jeg har klart å google. Its just like that this yeast works...

2. Fossdal

Fossdal
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Om jeg ikke har opplevd det så voldsomt, så ligger jo skumkaken 5cm tjukk i alle fall i 10 dager, om ikke lenger. Jeg er også spent på å høre en god forklaring på dette!

3. Geir Ove

Geir Ove
    Expand Collapse
    Dommer

Er litt frekk og bumper denne opp i håp om et svar.  :roedme:

4. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har heller ikke erfart høyre skumtopp en nettopp med denne gjæren
    og gjæringen var også neste like hefting som 007

5. Ørnegård

Ørnegård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt usikker på hva som er spørsmålet ... det er vel slik at noen gjærtyper gjærer fort og gæli, mens andre er litt mer rolige og tar det over langs ... Men jeg er ingen ekspert på gjær men deler gjerne en liten videosnutt av hvordan stormgjæringen på weissen vår så ut (WLP300): http://www.bryggerstupet.no/?p=1179  :skitbra:

Del denne siden