hygienehysteri?

Eg vart nyleg skulda forå vere alt for nøye med desinfisering i bryggeprosessen av ein erfaren kornølbryggar (som eg i denne samanhengen skal halde anonym). For å understreke poenget dyppa han ein halvskitten finger i vørteren i det eg pitcha gjæra. Eg skal innrømme eg vart ein smule animert, då dette var ein Riwaka SMASH der eg har arbeidd hardt med å få tak i nødvendige ingrediensar frå down under. No syns eg det ploppar litt for ivrig i gjærlåsen. Er eg paranoid, eller kan slik kontaminasjon med overlegg føre til problemer på lengre sikt?
 
Hadde nok ikke vært helt blid hvis en medbrygger hadde gjort det samme som din medbrygger. Når man tar seg tid og legger i arbeidet, så kan man sannelig ta seg bryet med å passe på for å unngå en infeksjon, selv om det kan være litt overkill noen ganger. Spesielt med sjeldne råvarer i brygget.
 
Rogerlight skrev:
Eg vart nyleg skulda forå vere alt for nøye med desinfisering i bryggeprosessen av ein erfaren kornølbryggar (som eg i denne samanhengen skal halde anonym). For å understreke poenget dyppa han ein halvskitten finger i vørteren i det eg pitcha gjæra. Eg skal innrømme eg vart ein smule animert, då dette var ein Riwaka SMASH der eg har arbeidd hardt med å få tak i nødvendige ingrediensar frå down under. No syns eg det ploppar litt for ivrig i gjærlåsen. Er eg paranoid, eller kan slik kontaminasjon med overlegg føre til problemer på lengre sikt?

Den medbryggaren hadde fått seg ein oppstrekk hadde det vore meg, erfaren eller ikkje.
Det vil ikkje ha noko å sei på aktiviteten i gjærlåsen din no så tidleg, men det kan ha negative effektar på lang sikt.

Filosofien min med reinhald er at ein skal vere så nøye ein kan praktisk mogeleg vere gjennom heile prosessen, for då kan ein kanskje komme unna med ein blunder eller to.
 
protto skrev:
Rogerlight skrev:
Eg vart nyleg skulda forå vere alt for nøye med desinfisering i bryggeprosessen av ein erfaren kornølbryggar (som eg i denne samanhengen skal halde anonym). For å understreke poenget dyppa han ein halvskitten finger i vørteren i det eg pitcha gjæra. Eg skal innrømme eg vart ein smule animert, då dette var ein Riwaka SMASH der eg har arbeidd hardt med å få tak i nødvendige ingrediensar frå down under. No syns eg det ploppar litt for ivrig i gjærlåsen. Er eg paranoid, eller kan slik kontaminasjon med overlegg føre til problemer på lengre sikt?

Den medbryggaren hadde fått seg ein oppstrekk hadde det vore meg, erfaren eller ikkje.
Det vil ikkje ha noko å sei på aktiviteten i gjærlåsen din no så tidleg, men det kan ha negative effektar på lang sikt.

Filosofien min med reinhald er at ein skal vere så nøye ein kan praktisk mogeleg vere gjennom heile prosessen, for då kan ein kanskje komme unna med ein blunder eller to.

+1
 
Jøss, det var heller respektløst. Han hadde ikke sluppet inn i bryggeriet mitt igjen!

Det er ikke sikkert det får noen konsekvenser innen ølet er drukket opp, men hvorfor ta sjansen? Hver gang vørteren har kontakt med noe som ikke er rent øker sannsynligheten for infeksjon. Enigi med Protto at man bør være så renslig som praktisk  mulig.  Holde fingrene unna vørteren er definitivt innenfor det praktisk mulige for de aller fleste...
 
Mannen fremstår for meg som over middels kunnskapsløs, og jeg hadde vært forsiktig med å drikke noe fra den kanten.
 
Egentlig en god idé å desinfisere alle medbryggere før brygging da
sånn i tilfelle noen skulle få en fix idé,
men det går nok bra så lenge han hadde nokenelunde rene hender
 
loebrygg skrev:
Egentlig en god idé å desinfisere alle medbryggere før brygging da
sånn i tilfelle noen skulle få en fix idé,
men det går nok bra så lenge han hadde nokenelunde rene hender

Jeg pleier å marinere medbryggene mine i det sterkest brennevin får å være helt sikker.

Men fra spøk til revolver. Ølen blir sikkert bra, men forstatt veldig lumpent å unødvendig...
 
Kall en spade for en spade eller en hestkuk for en hestkuk sier nå jeg,
min største skrekk når jeg brygger er at det kommer noen innom, brygger eller ikke brygger.
 
Oddvar Demmo skrev:
Kall en spade for en spade eller en hestkuk for en hestkuk sier nå jeg,
min største skrekk når jeg brygger er at det kommer noen innom, brygger eller ikke brygger.

Jeg for min del synes det er kjempekoselig å få besøk når jeg brygger.
Forutsetter selvfølgelig at besøkende har så mye vett at de ikke stikker en møkkete finger i vørteren.
 
Fikk du meir input frå denne konnøl-karen?
- Tappast på spylarvæskekanne?
- Idun tørrgjær - pitch på 37 grader i maursyredunken som skal stå på baderomsgolvet?
- Ha oppi masse sukker så det blir sterkt?
- ferdig på et par daga?
 
Jeg forklarte for (veldig) lenge siden grunnleggende brygging med ølsett til en studievenninde som hadde lyst til å brygge. Etter noe uker ringte hun meg og sa at ølet smakte rart og lurte på om jeg kunne komme og smake. Jeg foreslo at hun kunne forsøke å stikke om ølet til en annen dunk.

Hun: "Hva betyr det å stikke om?"
Jeg forklarte hva det innebar å stikke om

Hun: "Jeg har ikke noen ekstra dunk å ha ølet over i, kan jeg bruke badekaret?"
Meg: "Nei, det er nok ikke så lurt. Hvordan ville du desinfisert badekaret?"
Hun: "Hva betyr det å desinfisere?"
Meg" Jeg heller tror du bør helle ut ølet jeg..."
 
Å kalle den fyren erfaren kornølbrygger er vel en overdrivelse av dimensjoner.
Lokal alkoholprodusent muligens, men erfaren er ikke termen.... :)
Hos meg hadde han nok fått vondt i fingeren etterpå. :)
 
EspenL skrev:
Jeg forklarte for (veldig) lenge siden grunnleggende brygging med ølsett til en studievenninde som hadde lyst til å brygge. Etter noe uker ringte hun meg og sa at ølet smakte rart og lurte på om jeg kunne komme og smake. Jeg foreslo at hun kunne forsøke å stikke om ølet til en annen dunk.

Hun: "Hva betyr det å stikke om?"
Jeg forklarte hva det innebar å stikke om

Hun: "Jeg har ikke noen ekstra dunk å ha ølet over i, kan jeg bruke badekaret?"
Meg: "Nei, det er nok ikke så lurt. Hvordan ville du desinfisert badekaret?"
Hun: "Hva betyr det å desinfisere?"
Meg" Jeg heller tror du bør helle ut ølet jeg..."
Ikke for å vere frekk,men dete var dagen latter.Hun har nokk hørt på et øre da du forklarte hvordan det gjøres.
 
Tilbake
Topp