Hyttekjele 25L, tynn bunn - kjøp eller løp?

Hei

Jeg skal skalere opp bryggeriet mitt, fra små 15 liter til 25L :D Har funnet en perfekt kjele på biltema på fine 25L, med tappekran. Umiddelbart virker dette lovende, men ser at den har veldig tynn bunn. Jeg bruker en 2000w kervel plate til oppvarming og har tenkt å fortsette med det.

Noen som har noen innspill eller erfaring med tynnbunnede kjeler? Bør jeg styre unna, eller er dette et godt alternativ til en rimelig penge?

http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Skaler-kasseroller-og-krus/Hyttekjele/

Husk også på at om du skal brygge 25 liter øl, trenger du større gryte enn 25 liter.
Noe av vørteren fordamper under kokingen, og en må ta høyde for at det bobler og styrer en hel del når det koker.
Jeg vil tro at 30 liter er av det minste som passer til 25 liters brygg.

Jeg har 2 stk kjeler med tynn bunn fra brygging.no. Når jeg starter oppvarming av fulle kjeler så har det hendt at de har skvulpet over (ikke kokt over). Dette har skjedd fordi metallet endrer litt form, samtidig får mann disse "slag lydene" som er vanlig når man fyrer i en kald peisovn mens metallet varmes opp. Jeg har en liten kokeplate og det endte altså med at den startet så gynge sånn at det skvulpet over. Regner med at dette enten kan unngåes med en stor kokeplate eller med tykk bunn i kjelen.

Vil tru at ein 25l passar bra til 15l brygg, og vil vere for lite til 25l øl om du skal koke heile volumet. Eg bryggar som regel 38l ferdig øl, og klarer fint å koke over med 50l vørter i ei 75l gryte.

Gode innspill på tynn bunn her - tror kanskje jeg skal se om jeg finner en tykkbunnet kjele istedet.
(Jeg var litt upresis når jeg skrev 25L bryggeri - skal brygge 18-20L så jeg mener 25L bør holde.)

Da kan det kanskje være et alternativ å sjekke ut Labbdunkene. En komis og meg selv har mekket en hver i løpet av den siste uken. Det gikk rimelig smertefritt bortsett fra lodding som man trygt kan si at vi er sinnsykt dårlig på.

har kun kokt vann for å sjekke at det ble tett og det funker som fy. 300,- i vannkokere, 190,- for dunken pluss glassilikon var ikke rare investeringen.

Største problemet nå er egentlig nok strøm så ikke sikringene går, men det ordnes greit.

Tom.

Jeg har en 25 l kjele fra biltema. det brenner seg med en kerwel plate. har satt inn element i den i stedenfor. funker som en drøm :)

RobertO skrev:
Gode innspill på tynn bunn her - tror kanskje jeg skal se om jeg finner en tykkbunnet kjele istedet.
(Jeg var litt upresis når jeg skrev 25L bryggeri - skal brygge 18-20L så jeg mener 25L bør holde.)

det blir veldig tight. skal du ha 20 liter, så må du jo starte med iallefall 22 liter før kok, og det koker fort over på en 25liters panne. Har selv 27 liters (tror jeg) hyttekjele og da må jeg ha noen liter i en annen panne ved siden av

Med Fermcap-S eller tilsvarende foam control produkter så kan man koke med nesten helt full gryte. Jeg koker selv 27 liter vørter i 30-liters gryta mi uten problemer.

Vi brukte tidligere tilsvarende tynnbunnet kjele, først på kokeplate senere på gassbluss. Kjørte da BIAB i disse. Det fungerte helt ok opp til ca 18-19 liter til gjæring. Dog bedre på gass enn på platetopp i og med at den slår seg når den blir varm.

Bryggselv.no har  tykkbunnede kjeler med tappekran til en rimelig pris som er verdt å se på. De var utsolgt da jeg kjøpte min, så jeg kjøpte istdet fra vin og bar, Godt fornøyd med den også.

Jeg bruker en tynn bunnet kjele kjøpt på gausdal landhandel den rommer ca 26 liter. kjelen fungerer greit og jeg har lavet optil 22 liters brygg i den. men jeg står vedsiden av og skummer av under oppkok, det har ennå ikke kokt over for meg. jeg har sett en kjele på europris som ser ut til å ha tykkere gods og som er omtrent like stor, men den er uten kran som er et minus med den. jeg tror at den fungerer med induksjon noe som ville vert et pluss. Jeg planlegger å skaffe en kjele till fordi jeg ofte brygger "Partyguile" eller sterk øl og svak øl fra samme mesk, så det ville kortet inn min brygge dag betraktlig å kunne koke to brygg samtidig.

Jeg lurer litt på det samme selv i det jeg har forstått at det bare blir tull med en liten kjele slik jeg har i dag. Ønsker å gå til innkjøp av en kjele på rundt 30 liter for brygg rundt 20-23 liter. Er dennehttp://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/334 fra bryggselv et godt kjøp eller burde jeg lete videre?

Ser også at vinogbar har kjølere laget av 8m 10mm kobberrør til rett under 900kr. Høres ut som en grei pris for å slippe å lage selv?

Hva brukte du som koblingsboks etc? Er det mulig å få noen bilder? Er interessert i å lage et oppsett slik selv...

Jeg kan ta et par bilder i kveld. :)

Jeg lånte en hulltaker av Erlendso (som for øvrig har æren for at jeg kom i gang med brygging) som laget et "clean cut" på 35mm i bunnen av kjelen. En type hulltaker som man bruker skiftenøkkel og vrir til man er gjennom. Meget smart, selges visstnok på IKEAs kjøkkenavdeling, for hulltaking i kjøkkenkummer. Siden varmeelementet krevde litt større hull måtte jeg file av de siste mm for å få det til å passe. Midt under elementets underside plasserte og limte jeg en tett koblingsboks fra Biltema hvor jeg loddet strømledning med tykk kobber til og deretter til støpsel i enden. Kokeren står på koblingsboksen når man brygger, så kan man bygge en slags bordplate man setter under slik at det blir helt stødig.

Vurderer å gjøre om slik at strømmen går inn under via en klassisk datastrømkabel med kontakt i stedet, slik at man kan trekke ut ledningen ved flytting, slik som på Speidel.

Bestillte meg like gjerne den kjelen. Skal få bestilt varmeelement senere. Kanskje jeg må mase på Erlendso om å få låne hulltaker :p Setter pris på bilder! :)

Gjør det ;) Men den ligger hos meg nå da, hvis du trenger den før 25. nov så gi beskjed før torsdag så leverer jeg den tilbake før jeg reiser bort =)

Så kommer det bilder etter hvert.

Tilbake
Topp