I dag har brygget en pale ale

Hei,

I dag har jeg brygget en sterk pale ale:

56-57 liters Pale Ale/ Bitter OG 1056

10,5 kg pale malt
1 kg hvete malt
0,5 kg crystal malt
85 gram challenger pellets 8,4% 75 min kok ca 38 IBU
52 gram cascade pellets 5,4% 0 minutter trekk, dvs tilsatt når jeg begynte å kjøle
48 gram saaz pellets 2,0% samme som over, dvs kun trekk
Mesket i 90 minutter på 66-67 grader, vasket ut med 82 graders vann i 105 minutter.

Gjær fra forrige brygg 2-gen. dvs Dry english ale WLP007

Richard
 
Hei Richard, ser du ikke tilsetter humle midt i kokingen, kun
før og etter. Er det fordi du mener denne ikke gjør noe nytte ?

Olav
 
Hei Olav,

Jeg tilsetter kun humle før og etter. Dette har jeg alltid gjort.

Tror det er fra gammelt av man gjorde det i flere steg, dette skal ikke være nødvendig med alle de humlesortene som finnes i dag.


Richard
 
Har alltid tilsatt humle ved 20 min før endt koking og 1-5 min før
endt koking. Er dette bortkastet ? Burde man spare dette til man
stopper kokingen ?

En annen ting, når man tilsetter aromahumle ved endt koking, så
vil humla ligge inntil 45 min i varm vørter før den er nedkjølt.
(gjennom motstrømskjøler). Dette kan umulig være gunstig, burde
man tilsette humle under kjøling for å unngå dette ?


olav
 
Jeg setter til bitterhumle ved begynnende koking. Før jeg ansakffet perkulator, satte jeg til aromahumle på 50 grader. Etter "boka" skal en visstnok ikke gjører det på så lav temperatur, 65 er visstnok satt som grense. Dreper vel div bakterier da... Det gikk alltid bra med meg.... Jeg lot aromahumla være i under gjæringen.
 
Dersom man bruker perkulator, er det da tilstrekkelig å kun tilsette bitterhumle ved start av kok, dvs la all aromahumle komme fra perkulator ?
 
olav skrev:
Dersom man bruker perkulator, er det da tilstrekkelig å kun tilsette bitterhumle ved start av kok, dvs la all aromahumle komme fra perkulator ?

Ja. :wink: (Det gjør iallfall jeg. Og professjonelle jeg kjenner) Jeg bruker 20 min i perkulatoren før jeg kobler den ut. Mer professjonelle bryggere har gitt meg det råd ikke å ha for lang oppholdstid i perkulatoren. Etter 20 min + er aromaen i humlen oppbrukt, og vørteren "går løs på" stilkene, slik at en får en uønsket gressmak e.l. Jeg har vært påpasseligg med tiden (iallfall der....) så jeg har ikke erfart dette selv. :D
 
Da får det prøves ut, litt rart at det finnes så mange
oppskrifter fra anerkjente forfattere med tilsetning midt i
kokingen dersom det ikke gir mye effekt.
 
olav skrev:
Da får det prøves ut, litt rart at det finnes så mange
oppskrifter fra anerkjente forfattere med tilsetning midt i
kokingen dersom det ikke gir mye effekt.

Er enig i det, men jeg har hørt at det mest er for historiske brygg som ble brukt i gamle dager. Da hadde bryggeriene ofte bare en humletype, og varierte på denne måten. Det er sikkert mange som liker å gjøre det på den "gamle" måten ennu.

Selv har jeg aldri gjort det, og holder meg til det jeg synes er bra :D Sikkert mye smak og behag hva man gjør.

Richard
 
olav skrev:
Da får det prøves ut, litt rart at det finnes så mange
oppskrifter fra anerkjente forfattere med tilsetning midt i
kokingen dersom det ikke gir mye effekt.
Ja, det med å tilsette humle i sluten av koketida er gammeldags, og vil gi mer bitterhet til ølet enn det gir aroma :-(
 
olav skrev:
Dersom man bruker perkulator, er det da tilstrekkelig å kun tilsette bitterhumle ved start av kok, dvs la all aromahumle komme fra perkulator ?
Selv ville jeg tilsatt aromahumle i form av pettes ved kokeslutt for på få ekstra aroma og humlesmakpå ølet, i tillegg til aromahuma i Perkuklatoren ;-)
 
Jeg har begynt å prøve med å tilsette aromahumlen etter at vørteren har fått kjølt seg litt, altså litt ut i kjølingen, og bruke ganske mye. Foreløpig virker dette som det funker ganske bra, men videre eksperimentering må til. Jeg misliker nemlig hele ideen med tørrhumling, og vil helst slippe. Et ork er det også.

Ellers er det vel ikke særlig kontroversielt at humle ved begynnelsen av koket og humle når det er 15 min igjen av koket vil gi ganske ulike smaksegenskaper?
 
Ellers er det vel ikke særlig kontroversielt at humle ved begynnelsen av koket og humle når det er 15 min igjen av koket vil gi ganske ulike smaksegenskaper?

Nå er det vel ikke uenighet om det, men er det bedre å tilsette all aroma humle etter kok enn
underveis feks 15 min før slutt
 
Jeg bruker definitivt humle 15 minutter før koket er over, og synes jeg får en god humlesmak av det. Det var mitt poeng, at jeg ikke helt kan se at en humletilsetning midt i koket kan være irrelevant eller "gammeldags". Det vil tilføre smaksstoffer som du ellers ikke får.
 
Jeg har gjort det, men bare med sorter som tradisjonelt ikke skal ha smakshumle. Stout og weizen og sånt. Aldri sorter som tradisjonelt skal smake litt av humle, som pale ales, bittere, pils osv.

Ifølge litteraturen er det veldig stor forskjell på hva man får ut av humlen som tilsettes på ulike stadier i koket, og jeg har ennå ikke sett noe som avkrefter det. Hvis noen kunne overbevise meg, hadde jo det vært kult - humle er jo dyrt  ;)
 
joques skrev:
Ifølge litteraturen er det veldig stor forskjell på hva man får ut av humlen som tilsettes på ulike stadier i koket, og jeg har ennå ikke sett noe som avkrefter det. Hvis noen kunne overbevise meg, hadde jo det vært kult - humle er jo dyrt  ;)

Du har nok helt rett, dessverre ;-)
 
For å bli klok må man nok brygge samme øl gang på gang og så forsøke å endre for å bli klokere... Selv synes jeg det er mer intersant å brygge forskjellige øl og derfor blir det vanskelig å teste ut slik skikkelig... Ølet endrer seg jo ofte også med tid... slik at et veldig bittert øl blir mindre og mindre bittert med lagring..

Her gjelder det å stole på seg selv, og blir ølet godt så er det bra nok synes jeg...

Richard
 
Richard skrev:
For å bli klok må man nok brygge samme øl gang på gang og så forsøke å endre for å bli klokere... Selv synes jeg det er mer intersant å brygge forskjellige øl og derfor blir det vanskelig å teste ut slik skikkelig...

Jepp, dette er mitt største "problem" også. Det er så mye rart jeg har lyst til å brygge, og så får jeg aldri tid til å gjøre de eksperimentene jeg har planlagt! Det er klart at ølet jevnt over blir stadig bedre, men det er mulig at en mer logisk og analytisk tilnærming hadde vært mer effektiv :)  Dele en vørt på flere ulike gjærstammer, f.eks., eller brygge samme øl om og om igjen, og forandre på bare én ting hver gang...
 
Tilbake
Topp