IBA m/Chilli light

Lette fat og ferie betyr brygging. IBA er blitt husøl her. Tenkte å gi den en antydning Chilli. Ikke mye, bare en liten varme/prikking. Ingen erfaring med Chilli selv om jeg har vært på nippet til å brygge med chilli tidligere.
Er selvfølgelig redd for å ødelegge batchen, så om noen kan dele erfaringer hadde det vært fint.

Bare "vanlige" butikker her, så har tilgang på vanlig butikk chilli og som tørket krydder.

Hva med å koke opp litt vann med sammen med 2 ts chilipulver, pitche sammen med gjæren?

Brygger 25l batcher.
 
Tilsett chilipulver på 1 minutt igjen av kok.

Ville dog anbefalt deg å bruke en "skikkelig" chili/chilipulver kontra rema1000-krydder.

Meny har nå fått inn Chipotle, Ancho m.m.
 
Jeg har akkurat laget en Imperial Stout smaksatt med Chili. Dette er bare en liten testbatch på 5L. Jeg pakket 1 stk Habanero-chili i en humlepose, ga den et lett press for såvidt sprekke den opp og la den i vodka et døgn før alt gikk oppi gjæringskaret når stormgjæringen var ferdig. 48 timer senere smakte jeg, og da var det på kanten HOT! I mitt tillfelle lå det nok litt for lenge, får håpe det roer seg med noen måneder lagring.

Jeg tror det er lettere å justere med hel chili enn med pulver, og trikset er vel å smake jevnlig.
 
Plulver-krydder i butikk kan noen ganger inneholde gjærhemmende konserveringsmidler. Fikk vel tips om det her på forumet og søkte opp de forskjellige e-stoffene som stod listet på krydderboksen, og det var gjærhemmende konserveringsmidler. Vet jo ikke hvor mye det er, og om det er nok til å ha innvirkning på gjæringen, men for min del var det grunn nok til å kjøpe "skikkelig" krydder.
 
Tilbake
Topp