Tenkte å brygge en enkel IPA siden jeg har litt ekstrakt og humle igjen. Det jeg hadde tenkt var å følge en oppskrift som er postet tidligere på forumet, men noen få modifikasjoner:
2boksar Muntons Malt Extract Light 3,6kg
500g Youngs Spraymalt Medium
250g Crystal Malt
200g Cascade 6.3% humle
1 pakke Safale US-05 tørrgjær
50 g Cascade VB (6,3%) - added during boil, boiled 60 min
50 g Cascade VB (6,3%) - added during boil, boiled 15 min
50 g Cascade VB (6,3%) - added during boil, boiled 1 min
50 g Cascade VB (6,3%) - added dry to primary fermenter after 4-5days
Har for øyeblikket bare en gryte på 18l, tenkte derfor å lage en vørter på ca 11l, og tilsette vann slik at jeg ender opp med ca 21l ferdig vørter.
I og med jeg bare koker 11l, må jeg ikke da tilsette mer humle, for å ende opp med IBU på 70-80? Er kanskje det Beersmith tar med i beregningen?
Det jeg tenker, er at det tilsettes 10l vann som ikke har vært i kontakt med humle og malt, og dermed må mer humle benyttes for å "mette" vørteren?
Er det riktig, eller er både jeg og beersmith på viddene her? Bruker Tinseth til kalkulering
sånn ser det ut på Beersmith med 50g cascade, andre bildet viser oppjustert i henhold til Beersmiths beregning for å oppnå 80IBU
2boksar Muntons Malt Extract Light 3,6kg
500g Youngs Spraymalt Medium
250g Crystal Malt
200g Cascade 6.3% humle
1 pakke Safale US-05 tørrgjær
50 g Cascade VB (6,3%) - added during boil, boiled 60 min
50 g Cascade VB (6,3%) - added during boil, boiled 15 min
50 g Cascade VB (6,3%) - added during boil, boiled 1 min
50 g Cascade VB (6,3%) - added dry to primary fermenter after 4-5days
Har for øyeblikket bare en gryte på 18l, tenkte derfor å lage en vørter på ca 11l, og tilsette vann slik at jeg ender opp med ca 21l ferdig vørter.
I og med jeg bare koker 11l, må jeg ikke da tilsette mer humle, for å ende opp med IBU på 70-80? Er kanskje det Beersmith tar med i beregningen?
Det jeg tenker, er at det tilsettes 10l vann som ikke har vært i kontakt med humle og malt, og dermed må mer humle benyttes for å "mette" vørteren?
Er det riktig, eller er både jeg og beersmith på viddene her? Bruker Tinseth til kalkulering
sånn ser det ut på Beersmith med 50g cascade, andre bildet viser oppjustert i henhold til Beersmiths beregning for å oppnå 80IBU