Ide om løsning for automatisert mesking, ink steg-mesking for BB/BM 30

Jeg har en plan om å lage et enkelt program som styrer en Arduino som tar målinger fra en PT-100 probe montert i en BB/BM 30 og kontollerer varme-elementet i kjelen på samme måte som en PID vha et SSR som slår av og på strømmen til varmeelmenetet i BB/BM30-kjelen. Høres kjent ut? Det finnes masse slike løsninger der ute allerede, men jeg lurte på om noen av dem har styring slik at en kan planlegge strike temp, ulike steg i mesking og utmesking slik at alt dette går automatisk?

Planen er altså et enkelt grensesnitt, laget i Python/wxPython ( slik at det kjører på windows, osx og linux ), som tar en exportert oppskrift fra BeerSmith hvor strike-temp og stegene i meske-prosessen er beskrevet og automatiserer prosessen. Det piper når strike-temp er nådd, en senker meskerøret nedi og lar det stå. Det piper når det er ferdig. Evt ulike meskesteg går av seg selv, kanskje med alarm ved skifte av steg om ønskelig. Evt pumpestyring kan også bli aktuelt å legge inn støtte for så en kan evt ha intervalvis sirkulering etc.

Alt vil bli slupper som fri programvare og regner med å basere meg på Arduino eller lignende.

Om det finnes programvare som gjør dette allerede hadde jeg vært glad for tips. Kommer nok til å lage noe uansett for å lære, men da kan jeg hente inspirasjon og idèer andre steder. Og har du tanker om hva jeg burde se på, hvordan ting bør gjøres etc eller har lyst til å hjelpe til er det bare å si ifra.

Som sagt finnes det mange slike løsninger allerede, men det jeg tror kanskje er nytt er å designe alt i BeerSmith, eksportere oppskriften, laste den inn i programmet jeg snakker om å lage, trykke på en knapp og få resten av meskingen gjort automatisk. Og selv om dette i utgangspunktet blir laget med BB/BM 30 i tankene skal ikke dette nødvendigvis være en løsning begrenset til disse produktene, men kunne fungere som en generell erstatning for PT-100/PID/SSR-løsninger som mangler den funksjonaliteten jeg beskriver ( veldig overfladisk ) over.

Tanker, kommentarer og annen konstruktiv kritikk mottas med takk.
 
Tilbake
Topp