Identifisere Roasted barley og black malt

hei

Jeg bestilte noe roasted barley og black malt i posten.

Begge ser akkurat lik ut og smakker det samme i tillegg.

Jeg skulle ha forventet at svart malt hadde noe skudd siden den har vært spiret.

Jeg mistenker at de har sendte meg feil produktet.  Er det en lett måte å identifisere roasted barley og svart malt?

Er det mulig å teste med en mini-meske i en tekopp?

Takk på forhånd

Anthony
 
Jeg mener vagt å huske at roasted barley ser glattere ut enn svart malt, men ikke ta mitt ord for det. Og malten lar seg ikke meske, det holder med å trekke te av den hvis man skulle ønske. Kanskje det gå litt bedre å merke smaksforskjellen når smaken ikke er fullt så sterk som når man tygger på kornet. Bestilte du lik mengde av begge typer? Ellers så er fargen ganske lik på disse to typer. Sats heller på å brygge stout av det og bruk like mye av hver ;).

Velkommen til forumet forøvrig!  :brygging:
 
Takk.

Ja, jeg bestilte like mengde av begge.  Posene var merket, men jeg er mistenkelig likevel.

Jeg har ikke posene foran meg nå, men er ganske sikker på at de var like glatt.  Skal sjekke i kveld og prøve å fortynne smaken for å kjenne forskjellen.
 
Vel, hvis posene er merket så ville jeg bare satse på at de inneholder riktig malt/korn. Og som sagt, i en stout går det jo litt av begge deler, så du får jo brukt det før eller siden :).
 
Jeg ville stolt på merkingen. Rent visuelt skiller det lite mellom svartmalt og ristet bygg. Alle skudd fjernes under malte- og tørkeprosessen, så det vil ikke gå an å skille dem slik. Tipper du har fått rett, tror ikke rimelig seriøse forhandlere vil slumse med slikt.
 
Takk for svarene.  Jeg er enig at rimelig, seriøse forhandlere skulle sende riktig ingredienser, men dette var et onlie firma som jeg brukte for det første gang.  På flere måter var deres service dårlig.  Likevel skal jeg stoler på dem siden varene bør sier lik ut.  Skal prøve å smake forskjellen i stedet for en kopp te i kveld for egen interesse likevel.
 
Det kan nok være vanskelig å skille smaksmessig også. Muligens er roasted barley noe skarpere enn malten, men det kommer også an på hvor hardt de respektive kornene er ristet. Om den ene typen er ristet hardere og har en høyere EBC-verdi enn den andre, kan nok denne komme til å smake kraftigst, uansett. Hvilken produsent kom kornene fra?
 
Jeg skal prøve å smake forskjellen, selv om jeg ikke kan sier hva forskjellen er eller hvilke er hvilke.

Skal raportere resultatene.  Jeg vet ikke hvem produsenten er, og vil ikke si hvem jeg bestilt fra før jeg har ordnet opp noe andre problemmer med bestillingen med dem.
 
jeg tok en spise skjer av hver type i en lik mengde varmt vann i går kveld.

En av maltene luktet og smakte mer svid enn den andre.  I tillegg var en ekstrakt  mørkere.

Takk for hjelpen!

Gøy å forsøke, finne ut at jeg kan merke forskjellen og finne ut litt mer om varene
 
Jeg vet ikke!  Jeg blandet opp glassene med vilje så jeg skulle ikke bli påvirket av hvordan jeg trodde de skulle smake.

En slags blind test.  8)
 
Anthony skrev:
Jeg vet ikke!  Jeg blandet opp glassene med vilje så jeg skulle ikke bli påvirket av hvordan jeg trodde de skulle smake.

En slags blind test.  8)
Kanskje du ser forskellen om du legg nokre maltkorn frå kvart sitt parti i varmt vatn nokre timar. Når maltkorna vert mjuke kan du "obdusera" dei. Maltet som i tilfelle har gått gjennom ein maltingsprosess burde ha ei synleg spire inni kornet. Forsøk  :idea:
 
Tilbake
Topp