Igloo kjøleboks/ meskekar

Jeg har kjøpt meg en igloo kjøleboks jeg skal bygge meg meskekar av og montere kuleventil på. Noen som har forslag til deler? Manifold vs bazookafilter e.t.c  Forslag mottas med stor takknemlighet :)


Mvh

Bendik
 
No var jeg så um at jeg ikke sjekket om noen hadde en ferdig til salgs. Gi beskjed fort hvis noen har da jeg fortsatt kan avbestille.
 
Ville gått for manifold av en eller annen type. Det er flere her som har beskrevet sine løsninger med bilder og oversikt over deler. Søk på forumet. Selv har jeg en ferdiglagd nettingmanifold i bunnen av en høy, rund kjøleboks, men mange som bygger selv tar utgangspunkt i kobberrør som sages til og settes sammen med albuer. Butikker som bryggselv og bryggmaker har gode løsninger på tette gjennomføringer til kjølebokser og gryter.
 
Jeg brukte manifold i min igloo tidligere, men solgte den her for en tid tilbake.. Manifolden laget jeg enkelt selv av kobberrør, så jeg vil anbefale deg å gjøre det samme.. :)
 
Ta en tur på TESS og kjøp drivstoffslange med stålstrømpe. Den stålstrømpen er ypperlig som sil!
Endel bilder av prinsippet https://www.google.com/search?q=braided+stainless+mash+manifold&safe=off&rls=com.microsoft:nb-NO:IE-ContextMenu&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Y6XOUv37J4rL4ATK5oG4DA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1536&bih=860
 
Har mesket i min igloo kjøleboks 2 ganger nå med bazookafilter, gjennomføring og kulekran fra bryggselv. Funker fett sålangt. Bazookafilteret fra bryggselv er VELDIG stivt. Klarer ikke å presse det sammen med fingrene om jeg prøver. Lurer på om de stålstrømpene er noe mykere, om jeg ikke tar feil. Jeg ville gått for ett skikkelig bazookafilter, men.
 
Da har jeg bygget manifold....slissing gjenstår.  Ønsker sunspunkt på om det er noen rør jeg ikke bør slisse av de som ligger mot bunnen for beste mulige gjennomstrømning.
 

Vedlegg

  • 20140203_221424-1.jpg
    20140203_221424-1.jpg
    1,8 MB · Sett: 774
Ta en titt på hva How to brew av Palmer sier om manifoldutforming: http://www.howtobrew.com/appendices/appendixD-1.html
 
Slik ble den :) tror den skal funke supert. Fikk litt mer avstand til veggene i kjøleboksen også.
 

Vedlegg

  • 20140204_225947-1.jpg
    20140204_225947-1.jpg
    1,5 MB · Sett: 597
Kan du si noe om hvordan du har pusset kobberrørene inni etter kutt av slissene? Jeg har gjort det samme, men sitter litt sagspon inne i røreme som jeg er redd skal fange litt ugg etterhvert...
 
Henrik123 skrev:
Kan du si noe om hvordan du har pusset kobberrørene inni etter kutt av slissene? Jeg har gjort det samme, men sitter litt sagspon inne i røreme som jeg er redd skal fange litt ugg etterhvert...

Lagde en manifold i dag, sliter også med dette. Prøvde med stål ball fra butikken. Virket ikke noe bra. Fikk du løst det ?
 
Tilbake
Topp