Igloo meskekar 38L/10G-Hvor mye malt?

Jeg lurte mer på hvor mye malt man kan ha i dette spesifikke meskekaret (kalkulatoren skiller ikke mellom høyde, diameter etc). Er det ikke slik at det skal være et visst forhold mellom høyden og arealet på en maltseng? Det vil jo være veldig forskjellig fra et rektangulært til et sirkulært meskekar. E
 
Er ikke fullt før det renner over, er min enkle strategi

Jeg har også kastet den "Ultimate sparge armen", det hjelper på ev. problemer å ikke skylle kontinuerlig.
Når du ikke trenger å ha inntjening som et kommersielt bryggeri, trenger du heller ikke å leke stor i heimen, du må altså ikke bygge en mini utgave av et kommersielt bryggverk og følge alle dets regler

Edit: selv om det kan være både fryktelig moro og en veldig lærerik prosess å bygge masse stash selv
 
Sist redigert:
Nå er jo den spesifikke tønna/silbunnen ikke spec'et for partiskylling, så svaret er at det er for mye malt i mesketønna når du ikke greier å tappe ut vørteren lenger, stuck mash.

Skifter du ut silbunnen med et bazooka filter/manifold som er beregnet på partiskylling kan du nok fylle i til det renner over uten bekymringer. Jeg har mesket 12kg malt i min 39 liters krabbekoker kjele med godt resultat. Brukte denne silbunnen

http://www.aliexpress.com/item/Stai...arb-fitting-and-1-2-lock-nuts/1944701406.html

Jeg ville gjettet at maks kg malt i den tønna er mellom 10-12 kg.
Maltsammensetningen og meskeprosessen din vil bestemme det, med hvetemalt ville jeg holdt meg godt nedenfor 10kg før jeg fikk opparbeidet meg erfaring
 
Sist redigert:
Nå spør jeg sikkert dumt her, men hvorfor er ikke falsk bunn egnet for partiskylling? Jeg skjønner ikke helt forskjellen på falsk bunn og manifold ...? Dvs jeg vet jo hvordan en falsk bunn og et manifold ser ut, men jeg trodde de funksjonsmessig var det samme.

Jeg har foreløpig ikke testet verken falsk bunn eller fly sparge, så dette er litt nytt for meg.
 
Nå spør jeg sikkert dumt her, men hvorfor er ikke falsk bunn egnet for partiskylling? Jeg skjønner ikke helt forskjellen på falsk bunn og manifold ...? Dvs jeg vet jo hvordan en falsk bunn og et manifold ser ut, men jeg trodde de funksjonsmessig var det samme.

Jeg har foreløpig ikke testet verken falsk bunn eller fly sparge, så dette er litt nytt for meg.
Falskbunn er meget godt egnet for partiskylling, men har sett at selgere av denne spesifikke boksen sier den ikke er laget for partiskylling. Kan like gjerne være tull, du vet jo hvor mye rart selgere sier.
 
Men når du skal betale 2000 kroner for et meskekar, så burde vel selger av utstyret kunne jobbe litt for pengene og ikke bare slå inn på kassa apparatet

Post spørsmålet ditt her i tråden referert nedenfor eller ring/oppsøk selger, få det skriftlig så har du reklamasjonsrett kanskje

Vurder å melde deg inn i Norbrygg hvis du ønsker Norbrygg rabatt og tilgang til de lukkede brukerfora med den informasjon som ikke er almen tilgjengelig

https://forum.norbrygg.no/threads/spor-bryggselv.27531/
 
Har 3 brygg på denne nå, største batch på 7.4kg. Følte at det var mye plass igjen så tipper 12 kg skal gå fint. Har partiskylt alle tre uten antydning til problemer. Veldig fornøyd så langt :)
 
Falakbunn er jo godt egnet for alle typer skylling, men mest for kontinuerlig. Med partiskylling så gjør man det like bra med en bazooka.
 
Takk for gode tips, alle sammen! Jeg kjøpte den i dag. @Thomas Foss (eller andre som har brukt den); skal dip-tuben bare ligge løst oppnå falskbunnen? Jeg ville tro den skulle festes fra undersiden, men det fulgte ikke med en ekstra mutter til det.
 
Ja det virker sånn. Ser at den kan festes på undersiden også men siden den er skrudd fast i krana så holder den seg fint på plass.
 
Jeg bruker 1.2mm på kvernen, har aldri fått stuck mash. Bruker pumpe på mesking og flysparger. Ligger ca på 85 % effektivitet på mesking. Usikker på maks mengde malt, men har hatt over 12 kg før hvertfall.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Åpning mellom valsene har lite å si hvis ikke hastighet på valsene blir oppgitt. Og da har også størrelsen på valsen noe å si. Egentlig så er det overflatehastighet på valsen som er interessante.

F.eks hvis man har samme RPM på 1" valser og 2" valser vil 2" valsene gi tightere crush. Pga overflatehastigheten.
 
Har Makita drill, flatt jern på laveste gir. Kjører det samme på grainfatheren som på Igloo meskekar. Kan slite litt med lav flow gjennom GF under sparging, men Igloo meskekaret har jeg aldri hatt problemer med lav flow under spargingen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp