IKT-NM i Hjemmebrygging 2014

Anders V.

Norbrygg-medlem
Vi gjentar fjorårets suksess og inviterer til IKT-NM i Hjemmebrygging 2014!

I 2013 var vi nærmere 40 bryggere og 180 publikummere. Stemningen var høy og premiene fine.
I år slipper vi inn litt flere publikummere, men må fremdeles begrense det til 40 bryggere, selv om vi gjerne kan ha flere brygg pr brygger.

Når: Fredag 7.november
Hvor: Sandakerveien 24c Inng D11 (Hos Bouvet)
Hvem kan være med? Alle som jobber med IKT. (nei, jeg kommer ikke til å definere det nærmere…)

Vi konkurrerer i to klasser; Publikums Favoritt og Fagdommerkonkurransen.

I Fagdommer-delen av konkurransen dømmes det i en åpen klasse, hvor man plasseres iht en subjektiv totalvurdering.  Typeriktighet vil uansett være et pluss dersom ølen plasserer seg åpenbart innenfor kriteriene av en kjent øltype. Når det er sagt, er kreativitet en minst like poengverdig faktor, spesielt hvis det fungerer. Det er ikke innlevering på forhånd. Dommerne henter inn smaksprøvene på stedet.

I PublikumsFavoritt-delen er det som vanlig helt opp til publikum å stemme på det de liker (og forhåpentlig ikke bare den de kjenner). Avstemming foregår, som i fjor, via sms.

For påmelding send PM til meg med navn, email, firma, evt navn på bryggeri og antall brygg.

Når det gjelder publikumsbilletter, så legger jeg dem ut på Eventbrite etter sommeren til 150 kr/stk, som i fjor.

Sponsor er i år, som i fjor:  Bryggselv.
PS. Jeg kommer til å oppdatere denne trådstarten etterhvert som det er mer å informere om, slik at man skal slippe å lete igjennom hele tråden for å finne info.
 
Status 2 dager etter annonsering og 7 måneder før arrangementet: 12 påmeldte bryggere med 15 brygg. :)
 
Litt tilleggsinfo, basert på innkomne spørsmål: Ja, man kan med seg en medbrygger pr brygg.

Legger også ved liste over påmeldinger pr idag.
 

Vedlegg

  • Deltakerliste IKT-NM 2014.JPG
    Deltakerliste IKT-NM 2014.JPG
    80 KB · Sett: 510
Vi begynner sakte og sikkert å nærme oss taket mht påmeldte bryggelag. Det må utvilsomt skyldes den massive markedsføringen av eventet....

Status pr 27.mai:  32 Bryggelag med 46 brygg.
Tanken var å sette strek på 40 bryggelag, men siden det normalt er litt frafall på slutten, så fyller vi på til vi er 45.

mvh
/Anders V 
 
Da er det åpnet for salg av 150 billetter for publikum (smaksdommere) på ikt-nm.eventbrite.com.
Status på deltagere i mesterskapet er 56 brygg fordelt på 39 bryggelag. Tror vi må utvide fra 4 til 6 fagdommere! Noen som har lyst?
 
Jeg er egentlig ikke så glad i regler, så jeg prøver å ha færrest mulig. :)
Smaksprøve til fagdommerne hentes inn i anonyme glass fra standen hvor du serverer publikum. Du trenger derfor ikke tenke på emballasje.
 
Praktisk info for bryggerne:
  • Bouvet stiller med bord, stoler og masse plastglass
  • Bouvet stiller med festival-urinal for oppsamling av ferdig drukket øl.
  • Vi har ikke is eller andre kjøleremedier
  • Man bør stille med 15-20 liter (1 corny-fat) av hvert brygg for at alle skal på smakt og stemt på din øl.
  • Det er lov å sjarmere publikum med å servere snacks som passer til ølen du serverer.
  • Dere kan stille med to bryggere pr brygg. Publikum kan kjøpe billetter på ikt-nm.eventbrite.com (34 stk igjen pr 18/8)
Tidsplan:
Fredag 7.november
17:00 - 18:00 Rigging og smaking på hverandres brygg
18:00 : Velkommen og informasjon om gjennomføring av mesterskapet
18:30: Dørene åpner for publikum
21:30: Resultater og premieutdeling
23:00: Lokalene tømmes og afterparty på Grisen (ølpub 300 meter unna)

Lørdag 8.november
11:00 - 12:00 Henting av tomgods og utstyr (og premier og andre etterlatenskaper...)

mvh

Anders V
PS
For de som synes det er lenge til 7/11, kan jeg på det varmeste anbefale å melde seg på Oslomesterskapet lørdag 20/9.
Det er i likhet med IKT-NM et trivelig lavterskelarrangement. For mer info se, http://bit.ly/1py6Gml
 
Sist redigert:
Jeg har ikke vært med på NM eller IKT-NM tidligere, så er spent på hvordan folk har laget sine stands.
Er det noen som la ut noen bilder fra forrige IKT-NM eller har noen bilder som du kan dele med oss andre i denne tråden?
 
Da må vi sette strek for påmeldinger til årets konkurranse.
Vi er nå oppe i 65 brygg fordelt på 43 bryggelag og det tror jeg holder og vel så det....

Hvis det er noen som mener seg utelatt på deltakerlista eller har supplerende informasjon, så er det fint om jeg får en PM om det.

Deltakerliste IKT-NM.JPG
 
Hei alle deltakere i IKT-NM 2014.

Vil dere brygge ølet deres kommersielt?

Drømmer ikke alle vi hobbybryggere om det? Gå inn på en pub å bestille sin egen øl og se andre sitte med et glass av den og smatte anerkjennende.
Nå kan det bli virkelighet!

For ytterligere å inspirere alle våre deltakere til innsats i IKT-NM, så har vi derfor arrangert følgende:
  • Crow Bryggeri brygger vinneren av Publikums Favoritt-konkurransen!
  • Austmann Bryggeri brygger vinneren av fagdommerkonkurransen!
I tillegg er det flotte premier fra Bryggselv, også til de som ikke når toppen av pallen.

Så da er det bare å legge hodene og maltet i bløt og brygge en skikkelig god og spennende øl!

Alle publikumsbilletter er utsolgt og påmeldingen er stengt pga rekordmange deltakere, (66 brygg påmeldt), så dette blir en folksom og fuktig affære. Av plasshensyn dropper vi konkurransen om mest nerdete stand i år.

Kudos til våre sponsorer Austmann, Crow og Bryggselv!

Brygg_selv_liten.png
Austmann.jpg

Crow 1.JPG
 
To uker igjen til IKT-NM 2014!

Om ikke det er nok å konkurrere om å få brygge ølen sin kommersielt hos Austmann og Crow, så stiller vår sponsor Bryggselv opp med fine premier:

For både dommerkonkurransen og publikums favoritt blir premiene som følger:

1. premie: Co2 og fatpakke komplett
2. premie: Magnetrører med erlenmeyer kolbe og magnet
3. premie: Corneliusfat 19L med kjølekappe

I tillegg kan det hende det vanker noen "trøstepremier" på de neste plassene.

Vel møtt!
 
For oss som ikke har deltatt på hverken dette eller andre øl-arrangement tidligere, er det mulig å si litt om praktisk gjennomføring? Du sier at det finnes bord og stoler, betyr det at det holder å stille med en diger kasse med is og flasker i? Har folk stands? Hvordan identifiserer man seg for stemming? Evt andre praktiske opplysninger.

Gleder meg, skal smake på det siste av mine to bidrag i dag.
 
For oss som ikke har deltatt på hverken dette eller andre øl-arrangement tidligere, er det mulig å si litt om praktisk gjennomføring? Du sier at det finnes bord og stoler, betyr det at det holder å stille med en diger kasse med is og flasker i? Har folk stands? Hvordan identifiserer man seg for stemming? Evt andre praktiske opplysninger.

Gleder meg, skal smake på det siste av mine to bidrag i dag.

Ja, det holder med å stille med kaldt øl og evt is for å holde den kald. Dere får nummerlapper av meg som identifiserer bryggene.
Hvis du stiller med flaskekarbonert øl, kan det være en ide å ha med en mugge å helle øl oppi for å unngår skvalping av bunnfall. En korkåpner er heller ikke feil å ha med. :-D

Av plasshensyn dropper vi standkonkurransen i år, så jeg tipper de fleste bare bruker bordene vi har.
 
Tilbake
Topp