Imp. Stout med tysk og tsjekkisk "pilsner"-humle

Da ser det ut til at bryggegjengen lager den andre Imperial Stouten på rad. Denne gangen med litt mer ekstremt preg.

Batch: 55l
Malt:
16 kg Pale malt
3 kg Brown malt
1 kg Carafa 3
1 kg Chocolate malt
1 kg Special B
1 kg Aroma malt
2 kg Svart kandissukker

Mesking: Dobbeldipper i speidel. 1) 61 grader i 40 min, 65 grader i 40 min. 2) 62 grader i 30 min, 67 grader i 30 min, 78 grader i 10 min
Spørsmål: Vet noen om enzymene fra den første dippen fortsetter å være aktiv og hjelper den andre dippen? Det var i hvert fall idéen bak å slutte av første meskesteg på 65 grader.

Humling:
400 g East Kent Goldings i 60 min
100 g Hersbrucker i 15 min
100 g Saaz i 15 min
100 g Hersbrucker i 1 min
100 g Saaz i 1 min

Gjær: Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Stats:
Effektivitet: Regner med rundt 65%
OG: 1097
IBU: 60
EBC: 142 (Svart)


Hvis noen har erfaring med dobbeldipping, kunne jeg tenkt meg kommentarer i forhold til maksimalt utbytte under denne strategien. Tenker også på muligheten for å bytte ut 2kg Pale med 2kg Hvete. Tenker da spesifikt på munnfølelse/skum.
 
Denne står nå til gjæring. Vi opnådde OG på 1100, og vi oppjusterte til 600g East Kent Goldings, samt at vi byttet ut 2.5 kg Pale malt med 1.5 kg Münchener og 1 kg Amber malt.

OGen på 1100 tilsvarer utbytte på 68%, noe jeg synes er bra, alt tatt i betraktning. Vørteren smaker bra; veldig komplekst maltpreg og mild, men veldig tydelig humle. Det blir spennende å se hvor langt ned denne gjærer.
 
Ølen ble tappet i dag. Inntrykk på ukarbonert øl: ekstreme lakristoner og veldig kompleks og fyldig maltbilde. FG ble aldri målt. Det blir spennende å se hvordan den smaker etter et par ukers karbonering.
 
ErlendA skrev:
Ølen ble tappet i dag. Inntrykk på ukarbonert øl: ekstreme lakristoner og veldig kompleks og fyldig maltbilde. FG ble aldri målt. Det blir spennende å se hvordan den smaker etter et par ukers karbonering.

Notater etter karbonering: Kraftig røstet- og lakrispreg. Meget rund og fyldig. Veldig mildt gjærpreg. Mangler noe på skummet. Fungerer utmerket til milde blå oster. Det holder med ett glass (0.25l) på en kveld.
 
Tilbake
Topp