Imperial IPA

Terje Kolbeinsen

Norbrygg-medlem
Leser «Brewing Classic Styles» og lurer på om noen har forklaring på 90 min kok på en imperial IPA?

Jeg antar en forklaring er at en trenger tiden hvis en skal få i all den humla da


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Antar at forklaringen er å koke bort nok vann slik at den blir Imperial? Hvordan er humling relevant i denne saken?

Hehe... egentlig bør ikke humle ha noe å si. Jeg la det til mer på humoristisk måte - det er jo av og til en hysterisk mengde humle som tilsettes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan helt sikkert svinge den i 60 minutter og. Hvis du ikke har smakt originalen så merker du ikke forskjellen :)

En av grunnene kan jo være at før så svingte en del amerikanere koken sin i 90 min. Litt "old-school" at "sånn gjør jeg det".
 
Du kan helt sikkert svinge den i 60 minutter og. Hvis du ikke har smakt originalen så merker du ikke forskjellen :)

En av grunnene kan jo være at før så svingte en del amerikanere koken sin i 90 min. Litt "old-school" at "sånn gjør jeg det".

Hehe... nå blir dette en slags original, så jeg endrer til 60 min kok [emoji38]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
None som har noen tips i forhold til denne oppskriften?

23L batch, håper det klarer å fylle et 19L i fat…

OG/FG = 1.080/1.011 (~9%)
IBU = 176
EBC = 17


Mesk:
6,70 kg Pale Malt (5,9 EBC) – 84%
0,30 kg Caramel Dark (106,0 EBC) – 4%
0,30 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) - 4%
0,70 kg Dememera Sugar (3,9 EBC) – 8%

Vannjustering I henhold til Gahrs tabell

Kok:
50 g Columbus (Tomahawk) 14,00 % @60
50 g Amarillo Gold Blomst 9,2% @45
50 g Citra 13,50 % @30
50 g Mosaic 11,50 % @15
1 tsp Irish Moss @10
1 g Yeast Nutrient @10
50 g Ahtanum 4,6%, @0

Gjær:
2,0 pkg Safale American US-05

Tørrhumling 7 dager:
50 g Ahtanum 4,6%
50 g Amarillo Gold Blomst 9,2%
50 g Citra 13,50 %
50 g Mosaic 11,50 %

Ikke akkurat verdens billigste øl å brygge, så vil jo ikke gjøre de store brølerne :)
 
Jeg ville ikke brukt så mye mørk krystalmalt og heller ikke mørk sukker,
bruk heller vanlig hvitt sukker
Også ville jeg flyttet Amarillo mot slutten av kokinga
 
Tenkte på det sukkeret, om det kanskje bidrog mer enn bare OG. Men hvis jeg bytter ut sukkeret, sitter jeg bare igjen med i underkant av 4% karamell. Det er vil ikke så mye?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp