Imperial IPA

J

Jan Morten

Skal prøve mitt første maltbrygg til neste helg (16.02-08)

Tengte å forsøke meg på en Imperial IPA etter følgende oppskrift;

25L Mash;  52grader 20 min -  68 grader 60 min - 78 grader 15 min.

Pale Malt 7EBC              5000g  68%
Pilsner malt 3EBC          2000g  27%
Biscuit malt 50EBC            250    3%
Chokolate malt 800EBC        75    1%             
= Colour 22 (Deep amber/light copper)

Cascade 6.7%  125g  90min
Cascade 6,7%    40g    60min
Hallertau 2,2%  50g    15min
= Bitterness 79  BU/GU 1.11

Har en pakke Wyeast 1728 Scottish Ale Yeast som kansje gjør jobben ??

Noen der ute som kan rettlede en førstereis? :brygging:
 
Du har nå offisielt blitt bitt av bacillen!  :D

schimpy_background_big.jpg


Det blir litt av et brygg. Jeg har ingen regneark her, men over 7000 g malt på 25 l øl blir sikkert rundt 1.070 (vill gjetning). Og 79 IBU er ikke lite heller. Håper at du likker bittert øl!

Ellers så ser det bra ut. Jeg ville nok hoppet over steget på 52 °C og gått rett på 68 °C (om ikke lite grann lavere). Jeg vet ellers ikke hva Hallertau gjør der som aromahumle. Synes det passer fint videre med Cascade der også. Men det er smak og behag.

Scottish Ale Yeast skal nok kunne greie seg av sterke øltyper. Ulempen er at den har lav 'attenuation', noe som betyr at du vil beholde en del restsødme i forhold til gjærtyper som har høyere 'attenuation'. Som kompensasjon kan du også prøve å meske på lavere temperatur, f eks 66 °C.

http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=143 skrev:
Ideally suited for Scottish-style ales, and high-gravity ales of all types. Can be estery with warm fermentation temperatures.

Origin:
Flocculation: high
Attenuation: 69-73%
Temperature Range: (13-24 °C)
Alcohol Tolerance: approximately 12% ABV

Uansett så anbefales en gjærstarter. Det kan du begynne med om noen dager, så det er bare å 'knekke' Wyeast-en din idag!  :skaal2:
 
takker for svar Eduard :ilike:

Om alle bare hadde vert like flittige til å gi gode råd som deg...  :amen:

Du var ikke langt på villspor OG ifølg BierCalc 1071, og jo jeg kan jo forsøke 66 grader i 90 min så skylle ut på 75-78 grader ikke sant?

Men smakke gjærpakken i dag :eek: Kan jeg det? Blir ikke en uke i ensomhet vel mye da :eek:

Jo dette med bittert har jeg drømt om lenge så det gleder jeg meg til :biersmile: Var ment som en "trøster" i seilskuta på dager
med regn og drittvær (Knuthaugens Gray&Foggy ankerøl).

Må vel tenke på å lage en lysere type også til de lette solrike dager (knuthaugens bowrider piltz)

Men som min elskede kone sier; Du ska no itj drekk ailt derre?  (bra lauget teller 4  :lmao:)
 
Det skal bli spennende! Da jeg brygget mitt første helmaltøl ble det altfor lite øl og dermed altfor stor bitterhet. Denne faren kommer du ikke til å være bort i for ølet blir bittert uansett :).

Hvis du smacker Wyeast-en din idag, så blåser den seg opp til og med mandag/tirsdag. Da kan du lage en gjærstarter av litt maltekstrakt/DME (eller Moss Maltekstrakt eller vørterøl) og dyrke litt gjær i de øvrige ukedagene. Bra hvis du har en stor flaske til dette formål (f eks disse 5-liters-vanndunker fra butikken, som Bare Vann).
 
La din vilje skje  :amen:

Starter skl settes  :angel: Hvor mye malt skal jeg benytte til ca 2,5L starter? har Muntons light spray som er dedikert
startere....

Er vel mest spendt på om jeg klarer å holde temperaturen jevn nok.... Er det virkelig ingen på forumet som benytter dette anlegget?

Vel leste en artikkel fra Danmark om tempkontroller for slikt utstyr http://www.michael-mondrup.dk/udstyr.html  Så det spørges om man
ikke skal bygge en slik kontroller med tiden :angel:
 
:ilike:

Hups... jo jeg fremskyndet bryggedagen med ja en dag  ;D

I dag kjørte vi igang en Imperial IPA her på Kuthaugen. Og la meg tilstå først som sist. 7.6 Kg malt er FOR MYE for dette rimsanlegget. Spør hvordan jeg vet det da  :-\ Jo altså måtte jeg slllliiiite med en delvis rims, ettersom vesken (startet med 19L) brukte altfor god tid gjennom mesken... Ergo blir det morro å forsøke å holde jevn temp ikke sant :eek: Vel jeg slingra meg 80 minutter gjennom 64-68.7 grader (la til nogle minutter for å være sikker) Før jeg kjørte tempen opp til 85-87 grader i 10 minutter. Bøtta opp i galgen og startet utvasking med 8L vann 87 grader fra go`gryta mi :angel:

Men men men... 75g Cascade (6,5 alpha)60 min 40g Cascade(ditto)20 min tilslutt 25g Cascade (ditto) og Klar Urt (1ts) siste 10 minutter.
Hærlig mørk og velduftene sak går via motstrømskjøler (fy den var effektiv!) og plske plaske i spannet. Tapper av en skjerv for OG og den må varmes :eek: til 20 grader. Og 1072 Og det er ikke så rart for når plaskinga er over står det 22L å lese i spannet. Vel med 2L starter blir det iallefall 24L merket da :brygging:

Nå spørges det da om min Wyeast 1728 Scottish Ale starter klarer brasene. Jeg for min del er glad om denne krabber seg ned til FG 1018-20 :godtoel:

I optimisme og iver har jeg bestukket spannet med BloWoFF tube ;) Og nå står sakene og varmer seg i 20 grader............

Bilder har jeg også....... Men de er vist for store  :'(
 
Så det var en spennende dag! :)

Det å slingre mellom 64 og 68,7 gr. har sikkert gått bra. Det er vel deromtrent man skal meske. Men det å varme opp til 85-87 gr. er nok litt for varmt. Da kan man få garvete smak pga utlauging av maltkornhinnene. Oppvarming til 75 gr. hadde vært bedre, for så å skylle ut med vann på 78 gr.. Får håpe at ølet ikke blir for garvete av dette. På den annen side så vil en eventuell garvethet kunne skjule seg bak bitterhumlen...

Forresten så har jeg satt bildestørrelse til 500 kb iom at jeg stadig oftere registrerer at 128 kb er for lite. Men dersom 500 kB er for lite så er man likevel nødt til å minske bildene med et bildebehandlingsprogram. Still maks bredde på 800 piksler og minsk evt bildekvaliteten. En jpg på bildekvalitet 7 (ut av 12) på denne størrelsen er helt fint.
 
Korreksjon !! 75-78 grader sparging  :angel:

Har alt på loggen på bærbar pc`n (som dokumenterte hele prosessen) altså = 85-87 grader skal være 75-78 grader  :ilike:
 
:eek: Tappet over til "klarnings blåsa" mi i dag etter 6 dager på 20 grader og meget god aktivitet MEN jeg kan knapt tro hva jeg leser på oshelvekta mi
FG 1004  :help: Ifølge beerCalc skal brygget da havne på rundt 9 prosentvolum..... Og ja det lukter sterkt av alkohol, smaker alkohol og er hva skal jeg si IKKE VIDERE SØTT.

Wyeast 1728 Scottish Ale med starter jobbet vist umåtelig bra. Var 4cm slurry i bunnen av gjæringsbøtta mi.....



Jeg tilstår! Jeg er skyldig i å infiltrere min batch med en pakke (3g) pilsenzymer, fordi jeg har "plagdes" med denne OG = 1020  :confuzed:
Men dette var på ekstraktbrygg og ikke "real thing" som nå. Så har jeg vel "ødelagt" denne min første stolthet da  :'(

Klarner nå, om ei uke tappes det på flasker og lagres......... med en smule sukker.......... Blir vel et bokkøl.....

Dette er vel en vare som må lagres lenge for å få bort noe av den sterke alko smaken, om det lar seg gjøre  :confuzed:

:help:
 
Oida, 1004?! Da har pilsnerenzymene spaltet opp en del uforgjærbare sukkertyper slik at de ble mindre og dermed forgjærbare. Tipper at det kan være vanskelig å bli kvitt alkosmaken, for det er jo mye alkohol opp i ølet ditt nå! Men det er verdt et forsøk ;).
 
Hei Eduard


Joda forsøke skal vi, det er sikkert. Og det kan jo emne på en god årgangs-øl ikke sant? Heldigvis var det også et snev av fylde og malt / humlepreg (ved siden av alkosmak) så jeg tror med litt hell at vi berger med betegnelsen bokk  ;)

Kansje et bidrag til neste års konkuranse ?

Pilsenzymerne skal foreløpig forbli i sine poser.

Eller en kan vurdere en blanding med et av mine eminente 1020 produkter  :ilike:

Høyt skum !
 
Det pilznerenzyme, er det mulig å tilsette det i en dunk som nekter å gjære ut, eller må man tilsette det tidligere i prosessen?
Har en dunk med ekstrakt IPA som nekter å gjære ut. :cheeky:
Har to ganger prøvd å tilsette ny fersk gjær, men uten hell :'(
Hvist jeg ikke får den lengre ned, får det bli en humlebrus, med biefekter :samenvol:
 
Jo det vil jeg faktisk tro  :ilike:

Den skal opprinnelig tilsettes batch sammen meg gjær.. Nå har vel din sak fått nok av den sorten så da gjenstår det å få sukker "konvertert"

Enzymer kommer raskt i posten fra Petit ;)

Lurer på om jeg skal blande noe av denne ultra sterke saken med et av mine 1020 brygg selv jeg... Sånn i all forsknings navn  :angel:
 
:ilike: Da var godsakene flasket !

61 Brune/grønne håpefulle flasker. Prøvesmaken indikerer en fin rund smak med god bitterhet (en anelse coffe også), virket ikke tørr på noen måte ;)
OG har krøpet ned til 1002, så dette blir en øh godt ankerøl... Jeg er virkelig fornøyd med mitt første allgrain.

1 stk sukkerbit på hver flaske, 5 dager i 20 grader og så på lageret :godtoel:

Hmm hva skal man prøve seg på nå mon tro ?

Høyt Skum dere  :brygging:
 
Jan Morten skrev:
OG har krøpet ned til 1002 :eek: 
SKAL SELVF VÆRE FG 1002 !!

Kansje sende inn etpar til NM? Burde jo lagres til neste NM men men  :angel:
 
Hei Jan Morten. Du er ikke alene om å ha det utstyret, jeg har akkurat maken :brygging: Har kun ett brygg på samvittigheten foreløpig (hveteøl), og det stakk jeg om i går. OG på 1049 og FG på 1018 er til å leve med for meg som hoppet bukk over ekstraktbrygging og kits :skaal2: Synes selv det var mye temperaturvariasjoner underveis imeskingen, men vet ikke om det skyldes elgryta eller reelle forskjeller i temperatur i mesken( eller min lite reliable måte å måle på) :-\

Men du verden for en effektiv motstrømskjøler :biersmile: Var nede i 14 grader på et tidspunkt, så jeg måtte slå av vannet en stund ;)

Sjekk ut denne linken: http://www.humleland.dk/
Disse folkene har 140 brygg bak seg på identisk utstyr. Plenty bilder av prosessen, gode tips (for en fersking som meg i hvertfall) og en imponerende bryggefrekvens :clap:
 
Hei Tomas

Så flott da ;) Skal igang med mitt andre brygg nå på fredag... Da siktes det mot Engelsk Old/strong Ale  :brygging:

Håper å slippe "stuck mesh" med litt mindre kvantum malt, uansett blir det vel en glede over hjemmebrygget.
Dette med temp slet jeg også med, men det skal bli bedre nå når jeg "kjenner" termostaten bedre. Alt i alt så taper ikke dette rimsopsettet så mye temp iløpet av en time, så litt varsom innkobbling er på sin plass. Jeg måler temp i senter og langs sidene :ilike:

Fikk jo til bra effektivitet sist selv om jeg "vinglet litt" i mesketemp sist :angel:

La øss krøsse fingar & utveksle vidre erfaringer :skaal2:

Høyt Skum :godtoel:
 
Tilbake
Topp