Imperial Oatmeal Stout fra ekstrakt

GeirH

 
Heisann, vi skal prøve å brygge en imperial havrestout til helga etter en modifisert oppskrift. En kjenning av meg hadde lagd en nydelig stout med 1,8 kg lys LME, 0,9 kg mørk LME og 300 g lys DME, og steeping av 350g black patent, 350g roasted barley og 800g flaked barley, target som bitterhumle og ekg som aromahumle, OG 1,050 og 34 IBU, gjæret med Wyeast 1084 irish ale. Denne ble virkelig god, synes jeg, men kunne som sagt tenke meg å prøve å modifisere denne til en imperial-oppskrift, og bytte ut flaked barley med havregryn.

Min planlagte oppskrift:

Steeping av spesialmalt sammen med havregryn (som jeg har røstet litt i ovnen på forhånd), ca 70 grader i 30 minutter.

Gjærstarter av Wyeast 1084 er allerede på magnetrøreren, så det blir brygging til helga uansett :)

Size: 22 liters

Color: 218 HCU

Bitterness: 36 IBU

OG: 1.080
FG: 1.022

Alcohol: 7.5% v/v

Grain:
500g British black patent
500g Roasted barley
750g Flaked oats

Boil: SG 1.146  12 liters

3600g Light malt extract
900g Dark malt extract
500g Light dry malt extract

Hops:
70g Target (11% AA, 60 min.)
70g Kent Goldings (4.5% AA, 5 min.)


Synspunkter?
 
Havregryn må meskes med pale/lager malt for å få utbytte, men litt smak får du vel?
 
Smaken fra havregrynene kommer neppe særlig tydelig gjennom et kilo med røstet malt og bygg. Spørsmålet er om ikke det meste av utbyttet fra havregrynet ender opp som bunnfall i flaskene innen ølet er drikkeklart. På den annen side: om du har en gryte som kan koke 12 liter vørter, kan du også meske 750 gram havregryn med et kilo pale malt (jeg ville kanskje latt den røstede malten trekke i vann for seg selv, for å unngå for lav pH i mesk).
 
Jeg hadde ikke regnet med noe utbytte fra havregrynene, men kanskje litt smak... Pale malt har jeg ikke, og rekker ikke å få tak i noe nå før helga uansett.

Satser på at det blir godt uansett, så får det heller bli nærmere en ordinær imperial stout enn en havrestout ;-) Det jeg var mer usikker på var mengden snvartmalt og røstet malt i forhold til mengden maltekstrakt, og bitterheten...
 
Havregryn smaker egentlig svært lite. Det gir til dels en liten følelse av fylde, men i en imperial stout vil det nok ikke egentlig være merkbart. Jeg ville ha økt bitterheten en god del, et sted mellom 50 og 80 ibu. Forøvrig ser oppskriften fin ut!
 
Mens vi er inne på fylde: Forrige gang vi laget imperial stout, synes vi den blei litt tynn. Den var passe søt, så vi kan ikke forbedre munnfølelsen ved å lage en mindre forgjærbar vørter eller på andre måter sørge for høyere FG og søtere øl. Noen av de beste kommersielle imperial stouts har en oljeaktig, tykk munnfølelse som er helt fantastisk. Hva slags grep kan vi ta for å oppnå dette?
 
Det smaker vel ikke så veldig søtt av restsødme, om det går an å si det slik? Altså kan dere fortsatt ha noe å gå på når det gjelder høyere FG?

Hva var for øvrig OG og FG i denne ølen?
 
Dalaker skrev:
Hva var for øvrig OG og FG i denne ølen?

1.082 / 1.023. Jeg vil egentlig ikke ha så mye mer FG enn det, tror jeg, er litt redd for å få en øl som ligner på Black Hole eller Sweet Horizon, som jeg ikke har helt sansen for. Vi brukte 500g blackstrap molasses i ølen, som er tjukk og seig, skulle tro at den bidro med litt av det oljeaktige preget, men skulle gjerne hatt konsistensen og munnfølelsen på ølet "tjukkere".
 
Martin E skrev:
Mens vi er inne på fylde: Forrige gang vi laget imperial stout, synes vi den blei litt tynn. Den var passe søt, så vi kan ikke forbedre munnfølelsen ved å lage en mindre forgjærbar vørter eller på andre måter sørge for høyere FG og søtere øl. Noen av de beste kommersielle imperial stouts har en oljeaktig, tykk munnfølelse som er helt fantastisk. Hva slags grep kan vi ta for å oppnå dette?

Havregryn kan bidra til en mykere og tykkere munnfølelse. Så vidt jeg vet, er det betaglukaner i havren som gjør dette.
 
Da blir det brygging av denne i dag :)

Har justert opp til 100 g av både bitter- og aromahumle, siden det er det jeg har liggende, og får IBU-en opp til 54. Ellers brygger jeg som planlagt, så skal jeg heller komme med tilbakemeldinger etterhvert. Havregrynene gjør kanskje ikke så mye for smaken, men litt munnfølelse skal de kanskje gi, og uansett gjør de neppe noen skade heller ;-)
 
Har fremdeles noen få flasker igjen av denne (har spart på dem i det lengste...), og den smakte enda bedre nå i helga enn den gjorde for etpar måneder siden :) Absolutt et vellykket brygg i min bok, og vi kommer nok til å gjenskape denne ved en senere anledning, men da som all-grain, siden vi nå har utstyr for dette...

Nå er jeg mer spent på smoked porteren som står til gjæring, OG 1,094, SG på 1,026 etter en drøy uke, med 19% whiskymalt, 12,5% crystal, 4,25% black og 4,25% chocolate, resten maris otter pale malt, ca 95 IBU og 120 EBC etter beersmith ;)
 
Tilbake
Topp