Imperial stout med ekstrakt

Heisann, nå nærmer jeg meg snart mine første 100L egenprodusert brygg, så tenkte jeg skulle lage noe artig for å krysse grensen. Har blitt svært glad i Nøgne Ø sin Imperial Stout, så kunne tenke meg noe svart, sterkt og kraftig  ;D  Inspirert av "NM 05 SS2 - Imperial Stout - Geir Ove Grønmo" og "NM 05 SS1 - Imperial Stout - Gahr Smith-Gahrsen" tenkte jeg noe som følger:

3kg lys ekstrakt
3kg medium ekstrakt
300g chokolade malt
300g crystall malt
300 roasted barley
target 10.2% 100g 60min
target 10.2% 50g 15min
east kent golding 4.9% 50g 15min
target eller ekg 20g 5min
boil 18L / total 25L
OG 1082, IBU 90

Tenker meg en starter på Wyeast 1318, som steges opp i to runder litt god tid i forveien.  Eventuelt en starter basert på to poser 125ml wyeast, og steget opp i to runder.  Noen umiddelbare feil eller mangler i oppskriften? Som dere kanskje skjønner av tallene er de tatt litt på måfå i BeerCalc, da jeg har liten erfaring med slike mengder spesial malt og humle fra før  :)
 
Jeg ville unngått Target, iallfall ved 15 og 5 minutter. Som bitterhumle ved 60 minutter er den god, men har den leie egenskapen at den kan være i overkant røff i begynnelsen for så å bli ganske rund og mild etter en tids lagring.
 
Kjetil S skrev:
Jeg ville unngått Target, iallfall ved 15 og 5 minutter. Som bitterhumle ved 60 minutter er den god, men har den leie egenskapen at den kan være i overkant røff i begynnelsen for så å bli ganske rund og mild etter en tids lagring.

Skal ikke en såpass alkoholsterk øl lagres en viss tid uansett?
 
Tilbake
Topp