Imperial stout på for høy SG

For 14 dager siden prøvde jeg meg på første forsøk på en høy-OG batch. Oppskriften til Brewdogs Black Eyed King Imp. Ifølge oppskriften OG 1,113, FG 1,038.

Jeg endte opp med OG på 1,115. Etter ei uke tilsatte jeg 125 g laktose (kokt i 2,5 dl vann) og 80 g eikechips i bourbon.

Målte SG for 3 dager siden: 1,060
SG i dag: 1,056

Dette er litt høyt, og prøven jeg tappet av er vel på rundt 7,5 % (skal opp til ca. 12 %), og smaker ganske søtt.

Jeg brukte to rør WLP051 som jeg laget 3 l starter av med magnetrører. Har jeg for lite gjær?

Så skal jeg på ferie på fredag, to uker borte... Bør jeg stikke om til nytt kar og la det stå slik det er? Evt tilsette et rør til med gjær? Andre forslag?
 
I denne tråden finner du relevant og god diskusjon/informasjon/råd om problemstillingen ved å brygge så sterke øl
https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-imperial-stout-med-og-1-130.33569/

Jeg ville brukt mye mere gjær enn du gjorde, ville tilsatt opp mot 700 mrd. celler, men dette kan til en viss grad kompanseres ved å tilføre vørteren mere oksygen, gjerne i flere omganger. Du skriver ikke noe om hvordan du beluftet vørteren, det er spesielt viktig på slike øl å gi gjæren rikelig med oksygen.

Skal du tilsette mere gjær bør du lage en stor starter og tilsette denne når den er på topp gjæring, high krausen.
Har ikke noe tro på å helle oppi et rør, vørteren er tom for oksygen og har høyt alkohol innhold, noe som er vanskelige forhold for gjæren.

Å stikke om kan du ev. gjøre hvis du bestemmer deg for å tilsette mere gjær, ville ikke gjort det ellers.
 
Takk for svar. Tenker du at det går greit at det står på gjærkaka i to uker til, etter at det har stått 19 dager?
 
Ja, tror det går bra uten omstikk siden du har tilsatt frisk vital gjær fra gjærstarter samt at det fremdeles er sukker i vørteren som gjæren kan livnære seg på, faren for autolyse tror jeg ikke er der med de betingelsene.

Stikker du om uten å tilsette gjær fjerner du jo mye gjær, noe som ikke hjelper på utgjæringen.
 
Nei, med hydrometer.

O2-tilførsel ble med risting av gjæringskar. Er ca 18 liter i karet.
Satte også gjæren i gang igjen på bryggedagen med en halvliter vørter fra spraymalt.
 
Ok, da blir det stående mens jeg er på ferie. Hører det plopper i gjærlåsen en gang eller to i minuttet enda, så regner med det gnager seg videre ned.
 
Lykke til og god ferie! Husk å oppdatere tråden når du kommer hjem med hvordan det endte, fint å høste erfaringer på hvordan ting ender med forskjellige startbetingelser.
 
Tilbake etter to uker på Europaferie!

SG er nå 1.054. For to uker siden var den 1.056. Fremdeles veldig søt i smaken, men også ganske god på smak ut fra prøven. Bør jeg flaske nå og si meg fornøyd med en veldig søt imp stout på ca. 8,5 % (etter karbonering), eller kan jeg prøve noe lurt for å få FG 10-15 hakk lavere?

Et annet spørsmål: Jeg målte OG til 1,115. Ei uke senere tilsatte jeg eikechips og 125 g laktose i 2,5 dl vann. Laktosen vil naturlig nok øke SG-målingene. Hvor mye påvirker dette målingene? Når jeg regner ut alkoholprosenten så må jeg vel trekke fra det som laktosen utgjør, i og med at jeg regner ut fra OG før laktose ble tilsatt? Det er ca. 18 liter øl i karet. Kan jeg se for meg en ABV på 9?
 
Sist redigert:
Hydrometer. Kjørte dobbelmesking og mye malt, så det stemmer bra. Startet med en OG på 1.115, målingen skal stemme. Hadde 1.056 for to uker siden.
 
Tja. Jeg vil tro at WLP715 ikke har så mye å gjøre her. De enkle sukkerartene som den er laget for å spise er nok borte for lengst og det er nok masse maltose og maltotriose her og den takler jo ikke det.

Jeg ville heller sett på WLP099. Dette er jo slike oppgaver den er skapt for å håndtere, er det ikke?
 
Og så har vi jo Belle Saison da. Spiser det som er igjen etter at andre har gitt opp.
Men den setter tydelig smak.
 
Hva var mesketemperatur her? Mine forsøk på rundt 1.100 har endt på rundt 1.030 uten noe annet enn riklig gjær og lav mesketemp.
 
Satte en 3 liter starter med WLP715 og 3 liter vørter(1.055) fra sist brygging(kun pilsner malt),den gjæret ned til 0.990 så den spiser ikke bare enkle sukker..

Starter til hylleblomst Champagne
 
Tja. Jeg vil tro at WLP715 ikke har så mye å gjøre her. De enkle sukkerartene som den er laget for å spise er nok borte for lengst og det er nok masse maltose og maltotriose her og den takler jo ikke det.

Jeg ville heller sett på WLP099. Dette er jo slike oppgaver den er skapt for å håndtere, er det ikke?

Enig. WLP099 kommer til å dra denne ned til 20-tallet :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp