India Saison

Finn Berger

Moderator
Skal brygge en India Saison med utgangspunkt i Skoddehavoppskriften. Den blir svakere enn Skoddehav, og selvfølgelig med et annet gjærpreg. Men det blir forhåpentligvis et øl som tar vare på godsmaken til Kinn.
Jeg deler brygget; tester 565 og 566 mot hverandre. Tenkte å kjøre dem på samme temperaturer under gjæringen.

Jeg tar sikte på et øl rundt 5,5%, med IBU 40. Øltypen er ny for meg, så kommentarer til oppskriften tas i mot med takk.

SG før kok: 1.040
OG :1.048
FG: 1.006
ADF: 87%
IBU: 40
ABV: 5,4%
Koketid: 90 minutter
Volum før kok: 50 liter
Volum etter kok: 42 liter
Meskeeffektivitet: 83%
Meskes på 66 grader.
Malt
3,9 kg pilsnermalt
3,6 kg hvetemalt
0,3 kg havregryn
Humle
20 gr Citra ved 30
20 gr Cascade ved 30
28 gr Citra ved 15
28 gr Cascade ved 15
28 gr Citra ved 0
28 gr Cascade ved 0
28 gr Citra tørrhumling 5 dager
28 gr Cascade tørrhumling 5dager
Gjær
Delt brygg: wlp565 og wlp 566
Tilsette gjær ved 17 grader. 2 døgn på 17, gradvis opp til 26
 
"Skoddehav versjonen" av denne (Sommer IPA, fra olbrygging.no) som gjæres på 16 grader med 'Fermentis Safbrew Abbaye' er jo fantastisk god da. Skal bli spennende å høre hvordan denne blir som Saison! :)
 
"Skoddehav versjonen" av denne (Sommer IPA, fra olbrygging.no) som gjæres på 16 grader med 'Fermentis Safbrew Abbaye' er jo fantastisk god da. Skal bli spennende å høre hvordan denne blir som Saison! :)

Gjorde Sommer IPA'n til Ølbrygging i fjor, men endte opp med å gjære rundt 20°C. Det ble bra det og.
 
wit, weiz og saison er tre forskjellige ølstiler med forskjellig gjærtype og alkohol prosent
Wit og Weiz innholder rundt halparten hvete, det er ikke vanlig i Saison å ha mye,
men det bidrar ikke så mye til smaken, blir interresant
 
Laget nettopp en skoddehav versjon med Belle Saison gjær, som ble god. Har tidligere benyttet Danstar Abbaye og denne versjonen ble tydelig tørrere - uten at det gjorde noe.
OG/FG: 56/05. IBU 50
Min versjon er nok litt kraftigere humlet enn din; totalt 175 gr på 25 liter.
 
Takk for respons. Jeg valgte å beholde hveten - og som loebrygg sier; jeg er spent på resultatet. Det blir vel ganske enkelt noe hveteølaktig - men jeg tenkte at det uansett er gjæren som er det viktige i "grunnølet" her. Og så får jeg fint skum, og en litt "luftig" følelse som jeg forbinder med weissbier.

Forskjellen fra ølbryggingsversjonen ligger i at Kinn (og jeg) ikke har noe humle tidlig ("all late hopping", samme som i Vestkyst forøvrig). Det blir litt dyrere - men jeg liker effekten med mer smak av humla.

Bitterheten blir nok ikke forskjellig fra din, @Bjørn O. IBU må jo justeres i forhold til OG (IBU : OG), og du har en god del høyere OG enn meg.
 
Som sagt selve hveten setter ikke så mye smak, men kombinert med havren og fraværet at cara kombinert med lav gravity så vil det kanskje ende opp med munnfølsen til en wit
Er mest spent på gjær profilen på de to
 
Nå er jeg i gang. Kjører steg på 40 - 44 - 50 - 66 - 71 - 77. Antakelig litt overdrevet med det første, men skitt. 44 for å få litt nellik i smaken; er spent på om det funker.

De to gjærene ga veldig lik smak da jeg brygget plain saison med dem, og jeg regner vel med å få samme resultat nå. Men det er jo nervøse rasedyr, så det er aldri godt å si hva som skjer. Håper bare 565 oppfører seg like pent nå som i det forrige brygget - da var det ikke tegn til mangel på arbeidslyst underveis.
 
Er ikke Saison en slags wit/weiss da? (mulig jeg er helt på feil kornåker nå).
Her er i allefall Sommer IPAn/Skoddehav clone fra ølbrygging: https://indd.adobe.com/view/003bbe9f-c895-4ff4-8bf3-884756c2eb3c

Kornåker'n er nok feil, som loebrygg påpeker, men du har rett på den måten at vi snakker om "gjærdrevne" øl som helt klart har et slags fellespreg:). Wit skiller seg vel likevel ut gjennom krydderbruken og sødmen. (Jeg må innrømme at det er av de få øltypene jeg gjerne ligger unna.)
 
Liten rapport om parallell-saison'en: Det ser så langt ut til at historien fra det forrige brygget gjentar seg. WLP565 og 566 oppfører seg helt likt. De står på kjøkkenet her nå og framfører en vakker liten dialog:

WLP565: "klukk"
WLP566: "klukk"
WLP565: "klukk"
WLP566: "klukk"
WLP565: "klukk"
WLP566: "klukk"
WLP565: "klukk"

osv

Begynte på 17 grader, sto der en stund, og har steget jevnt og rolig opp til 20/21, hjulpet av flytting fra kjølig soverom til vanlig opphildsrom i dag tidlig. Samtidig har de gått fra 1.050 til 1.020 i helt jevn fart, ned 0.010 per døgn. Nå er det på tide å sette dem inn på badet for å få temperaturen litt høyere mot slutten.

Artige typer, og veldig greie å ha med å gjøre:). Lukte godt gjør de også. Gjærlåssniffingen er en ren fest:p.
 
Nå sittter jeg her og drekker med begge henda - 565 i venstre og 566 i høyre- og de smaker og lukter så å si likt nå. Kanskje litt mer frukt/blomster fra 566? - men det er fint lite forskjell. Kanskje ikke så rart på dette stadiet? Veldig kraftig maltsmak; skulle nesten ønske jeg kunne fryse den kvaliteten, men jeg veit jo at den blir tonet ned når ølet er ferdig. Og så er jo humla tydelig til stede, centennial og cascade i relativt gode mengder. Dette er faktisk veldig godt. Ingen antydning til fusel eller svovel. Måtte dette bare fortsette , så er sommeren berga:)!
 
Trodde det var Citra

hadde håpet på litt mer fruktighet fra 566, ja
min luktet ihvertfall nydelig ved flasking, kan ikke vente med å åpne en
 
Tilbake
Topp