Induksjon - kokeplate

God dag til alle og en hver! fortsetter min leting på helt greit og enkelt utstyr til brygging  :skitbra:

Har vært og sett meg litt rundt, om mann vil prøve å holde litt lavt budsjett på kokeplate, virker det
som at det eneste valget som kan skaffes raskt og enkelt er Wilfa icp2000

Wilfa ICP2000 er en 2000watts induksjons kokeplate som både lefdal, expert og sikkert flere
forhandlere har til rundt 689-700,-. Er det noen som har prøvd en slik på en 36L kjel (30-36cm bunn)
og hatt noe godt utbytte av det eller blir det rett og slett for svakt/tregt og dårlig?

jeg driver med min brygging hjemme i mor og fars kåk, så prøver å holde meg til utstyr jeg kan
legge til sides uten å ta opp altfor mye plass, dermed helst noe slikt, komfyren er for trang for
kjelen har jeg konkludert, umulig å komme til godt med meskeskje / kjølespiral etc, blir for mye styr
under vifta på den.

noen gode forslag til løsning på varming på helst vanlig stikk-kontakt som holder seg rundt 700-2000,-?
ser jo helst det blir billigst mulig, tåler jo å bygge om litt selv når det kommer til å klippe og lime ledninger,
men  blir det nærmere 2000.- investerer jeg bare i bryggebutikkenes store fine 3500w PRO  :yes:

Skal også sies at det er utelukket å bruke noe slags propanbrenner o.l.

takk for alle gode tips og råd! Dette er forresten til BIAB bruk om noen lurer, kjel på 36L!  ;)

Jeg tro at du skal slite med å koke opp over 25L på en slik kokeplate. Et alternativ kan være å kjøpe et par "grilltennere". De koster nesten ingen ting på jula, Biltema, clas ohlson osv. og de kan plugges i stikkontakten :)

Edit: eventuelt en slik induksjonsplate med grilltenner som ekstra hjelp i til oppkoket.

De er jo ikke over hodet regulerbare? :) er jo litt greit å kunne regulere for å klare å holde stabil temp, uten å måtte stå og
trekke ut/sette inn stikk hele tiden  ;D

edit: grilltenneren skal under kjelen regner jeg med? :) har ett problem fortsatt med ideen, lurer på fortsatt
om noen har prøvd en Wilfa ICP2000 til denne størrelsen i kjel og vekt, mest redd for at den bare knuser.
var innom lefdal og fikk de til å høre med wilfa selv hva de visste, og de hadde ingen aning selv om en kar
anmodet at de skulle tåle rundt 25kg vekt, noe mindre enn hva som kommer til å stå på denne.  :fyflate:

Brukte 2kw tidligare på ca 20l, og det fungerte, dog tok litt tid.

Et tips er å sjekke finn etter brukte induksjonstopper, slike som du feller ned i benkeplata. Eg har ei sånn som eg fant på 'gies bort' på finn. Den er berre å koble ledning rett på og koble i stikkontakt. Trenger ikkje meir enn 230v. Ved oppkok kjører eg to plater samtidig, og har litt over 4kw. Skrur av ei plate når det koker.

tenkte tanken, gikk akkurat glipp av ett scoop på en induksjonstopp med et hakk i siden for 500,- i dag.
bittert altså. Men får følge med og tråle, men poenget er jo også litt det at jeg vil komme i gang i denne
uken helst så det kanskje er noe brygg å i det minste smake på rundt romjulstider  :D

Eg skal ikkje uttala meg om den Wilfa-modellen du viser til men bortsett frå at 2000 watt er i minste laget så er det også mi erfaring at slike små rimelege induksjonsplater ikkje er laga for å takla 35+ kilo vekt .      

Grilltenneren skal eventuelt rett i kjelen, etter en grundig vask vel og merke :) Ingen regulering, men for å få raskere oppkok sammen med en induksjonsplate fungerer det godt. Det er mange hjemmebryggere som bruker slike til nettopp det formålet.

Ellers er jeg enig med katla. Det er litt kjipt å ende opp med 25L kokende vørter på gulvet fordi kokeplaten kapitulerte under vekten av kjelen ;)

Tror jeg investerer i en slik 3500W kjel fra bryggesidene, orker ikke noe styr, knusing eller søl.

:fyflate: vørter på gulvet  :eek:

Noe ingen burde ha hjerte til. Tusen takk for tips og råd gutter!  :skitbra:

Apropo: Katla, som mannen bak bryggmaker.no? :)

Jeg laget flere brygg på en slik Wilfa 2000 W induksjonplate, 36 l kjele fra Katla og ca 30 l vørter i starten. Jeg isolerte gryten med liggeunderlag. Det gikk noe tregt til oppkok, men alt i alt fungerte det. Nå har også jeg kjøpt en 3500 W plate fra Bryggselv. Det går mye kjappere, og jeg kan nå bestemme mye greiere akkurat hvor kraftig koking jeg vil ha. Det er altså mulig å bruke Wilfa 2000 W, men 3500 W er mye bedre.

Jens Kristian skrev:
Jeg laget flere brygg på en slik Wilfa 2000 W induksjonplate, 36 l kjele fra Katla og ca 30 l vørter i starten. Jeg isolerte gryten med liggeunderlag. Det gikk noe tregt til oppkok, men alt i alt fungerte det. Nå har også jeg kjøpt en 3500 W plate fra Bryggselv. Det går mye kjappere, og jeg kan nå bestemme mye greiere akkurat hvor kraftig koking jeg vil ha. Det er altså mulig å bruke Wilfa 2000 W, men 3500 W er mye bedre.

Eg brukar også ei Caso Pro 3500 induksjonsplate og kjøpte den frå ein netthandel (i Kristiansand?) som etterpå gjekk  konkurs (vel - det var neppe min feil).

Eg har lurt litt på det med dei 3500 watt som er oppført og idag har eg sjekka det med ein enkel energimålar frå Clas Ohlsson.    Den viser berre 2778 watt når plata står på full guff.  Og sjølv med ein feilmargin på målaren på +/- 3% så er forbruket i størrelsesorden 2694-2861 watt.    Eg ser at spenninga er 225 volt før eg koblar den til og fell til 220 V når den er på fullt - det er vel naturleg med eit visst spenningsfall.  Det kan jo sjølvsagt vera mi induksjonsplate som er gaga. MÅlinga trur eg ikkje det er  - eg har eit fleire UPS-ar som melder om same inngangsspenninga som eg målte,  så eg tippar at måleinstrumentet ikkje er heilt på jordet.   

Det er jo litt irriterande om plata er oppgjeve til 3500 Watt og så yter den berre 2800 watt (som er ca. 80%).  Nokon annan som har slik plate som har målt dette?   

Hm, er det ingen komponenter inne i "boksen" som forsterker / omdanner strømmen som f.eks i en bil?
Er jo ikke unaturlig at det å måle inngangsstrøm kanskje ikke gir samme avlesning som om det f.eks ville vært målt på loddepunktene inn til selve elementet?  Er usikker og vet virkelig ikke, men om ikke annet kan det som med sjbwoofere og annet høytaleranlegg være en annen RMS Watt styrke enn det leverandør oppgir.

Om ikke de måler watt i omregnet form til energi i varme utbytte? :-D

Dette blir for innviklet for en med inngangakunnskap i elektro verden, noen
Med god peil? :)

Dette er ingen varmepumpeteknologi, så det er nok utelukket at platen leverer mer varme enn den effekten den tar inn. Jeg har ikke målt min plate, så jeg vet ikke. Den funker i alle fall meget godt i forhold til mitt behov.

Jens Kristian skrev:
Dette er ingen varmepumpeteknologi, så det er nok utelukket at platen leverer mer varme enn den effekten den tar inn. Jeg har ikke målt min plate, så jeg vet ikke. Den funker i alle fall meget godt i forhold til mitt behov. Jeg ble imidlertid nysgjerrig nå, så jeg må vel få kjøpt meg en energimåler.

Forskjellige kjelar gir forskjellig maxeffekt. Litt rart er det jo då eg reknar med at katla brukar kjele av temmaleg god kvalitet.
Mine eigne biltema plater gir ganske nøyaktig 2kw, som oppgitt. Men har våre borti at ei plate har hatt ein dårleg dag og gitt betydeleg mindre effekt. Eg har avskreve det til at eg har plassert kjelen litt feil iom eg brukar tre av desse under ein stor kjele samtidig.

I utgangspunktet bør du jo måle mere effekt når du måler hele kokeplata da elektronikken også bruker litt, men selvfølgelig minimalt, men så var det dette at det er en Induksjonsvarme og ikke ohmsk last da, om dette har noe å si for effekt-måleren fra claes er jeg usikker på, eller om du burde ha hatt et instrument som er true RMS.

Målaren eg har brukt er ein enkel målar som ein stikk i veggkontakten og så pluggar ein støpselet i den.  Den viser Volt , Watt og Ampere og så kan den også måla forbruk over tid.  Det med RMS og ohmsk last høyrdes veldig avansert ut. 

Ellers er det interessant at det som står oppå plata skal spela inn på antal watt ein får ut av ei kokeplate. 

Eg slit også med at ting tar tid.

har difor gått til innkjøp av ein 3000kwh dyppkjølar med praktisk feste og termostat som eg reknar med vil drastisk kutte ned oppkokstida.

har sett ein annan tråd om denne der brukarane var nøgde.

hyunjun20110117 heiter selgar på ebay.

gleder meg til den er i hus

einarpost skrev:
Eg slit også med at ting tar tid.

har difor gått til innkjøp av ein 3000kwh dyppkjølar med praktisk feste og termostat som eg reknar med vil drastisk kutte ned oppkokstida.

har sett ein annan tråd om denne der brukarane var nøgde.

hyunjun20110117 heiter selgar på ebay.

gleder meg til den er i hus
3000kwh??? håper for din del det er snakk om en dyppkoker og ikke kjøler, da med en kjøler på den effekten vil lage isbiter på et blunk ;D kwh(er forøvrig også forbruk i løpet av en tid og det du bateler for hos nettleverandør og kraftselskap)

Tilbake
Topp