Infection anyone?

kjellebass

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har på mine 3 siste batcher fått et snodig 1-2 cm lag med "månelandskap" på toppen av brygget mitt etter endt gjæring. Det ser ut ca. som gjærkaken vil jeg si.

Min første "snodige" batch var en American Brown Ale. Jeg brukte 3 rør WLP007 til gjær (det måtte til ifølge MrMalty.com pga. produksjonstidspunktet til gjæren). Tidligere har jeg brukt mindre gjær, maks 2 rør, men av og til bare ett. Forskjellig fra tidligere er også at jeg tilsatte 14 gram Irish Moss. Jeg lot brygget gjære i 14 dager (inkl. 4-5 dager uten liv i gjærlåsen) og fikk en gravity på 1.013. Pga. laget på toppen økte jeg temperaturen i rommet 2 grader til 21 grader og lot brygget stå 3 dager til i håp om at gjæren skulle utrette mirakler og laget falle til bunnen. Laget forsvant dessverre ikke. Jeg desinfiserte deretter en sil, fjernet laget og flasket som vanlig. Gravity forble på 1.013. Alkoholprosent endte på ca. 5.5%. Ble ca. 22 liter øl. Ca. som planlagt.

Neste batch var en ABC Firewood Stout. Brukte her WLP028 (3 rør) og her også 14 gram Irish moss. Etter 15 dager var gravity på 1.012 og ingen aktivitet i gjærlås på 5-6 dager. Samme laget var på plass. Jeg droppet å vente flere dager, gravde frem ølet og flasket. 23 liter øl og 3,8% alkohol denne gangen. Ca. som planlagt.

Siste var en APA. Den ble gjæret med Safale-05 (bare 1 pose. Nødløsning pga. av en infisert starter som måtte skrotes). Også her 14 gram Irish moss. Akkurat samme skjedde igjen. Den endte på 22 liter øl på 5%. Ca. som planlagt den også.

Jeg har smakt på det ferdiggjærede ølet før flasking og i alle tilfellene smaker det ca. som forventet, ikke noe usmak som jeg kjenner til.

Jeg er veldig nøye med renhold, vasker alt utstyret rett etter bruk og igjen rett før bruk. Bruker starsan på alt som er i kontakt med ølet, lar gjærdunkene stå med 5 liter starsanveske mellom hvert brygg.

Kan ikke skjønne at dette skulle være en infeksjon, men hva annet kan det være? Irish moss skal vel ikke gi et slikt lag på toppen av godsakene? Jeg brukte tidligere mindre gjær, men det skal vel ikke ha noe å si? Ihvertfall ikke siden Safale-05 ga nøyaktig samme utfall.

Jeg brygger med BB 30. Det eneste jeg kan komme på hvor renhold ikke har vært 100% er kranen på BB30. Jeg spyller imidlertid med vannslange gjennom kranen fra utsiden og fra innsiden, samt at jeg lar PBW-veske renne gjennom kranen og skyller etterpå. Noe mer som må til?

Jeg har lagt ved 3 bilder, et av laget i gjøringsdunker, et av laget etter at det er fjernet fra gjæringskaret og en siste close-up for spesielt interesserte.

Noen som vet hva dette er? Jeg har vasket ut gjær (WLP028) fra det ene brygget. Den ser fin ut, men om det er en infeksjon inni bildet her bør den vel kasseres?
 
sorry! Glemte bildene og nettforbindelse forsvant da jeg prøvde meg på rediger. En restart gjorde susen! :) Her er bildene.
 

Vedlegg

  • I_kar.JPG
    I_kar.JPG
    129,3 KB · Sett: 414
  • rester.JPG
    rester.JPG
    320,1 KB · Sett: 393
  • closeup.JPG
    closeup.JPG
    141,7 KB · Sett: 386
Ser bare ut som gjær og humle i mine øyne. Du kan jo google brettanomyces , lactobacillus og pediococcus. De infeksjonene ser helt annerledes ut.
 
Det er det jeg også tenker, men hva gjør det på toppen av ølet mitt? Jeg trodde det var relatert til den økte mengden med gjær helt til det samme skjedde med bare en enkelt pose med Safale-05. Jeg startet å brygge i mai og har produsert 14 batcher til nå. Ingen av de 11 første hadde et slikt lag på toppen. 3 brygg på rad med denne oppførselen bekymrer meg litt...
 
Mulig det er helt notmalt, men ser jævli spookey ut! Hadde også blitt nervøs. Kanskje uten grunn.
 
Kanskje ikke helt relevant, men 14 gram Irish moss? Anbefalt dose er vel 1–2,5 gram pr 5 gallons (18,93 liter)?
 
Mulig det er forskjellige doseringer fra forskjellige produsenter. Helt annen dosering på den jeg brukte før jeg bytta til protafloc, affal. Og for mye av det gode er vel ikke godt i denne sammenhengen.
 
Så lenge ølet smaker godt og FG ikke synker, er det neppe infisert.

Hvordan kontrollerer du gjæringstemperaturen? Mulig forskjellen mellom de 11 første og tre siste batchene er temperaturen ved tapping, siden det er sommer og relativt varmt nå. Hvis du har kjølemulighet ville jeg prøvd å "cold-crashe" i et par dager, og sjekket om det bunnfeller gjæren før tapping.

Som nevnt over er det godt mulig doseringen av irish moss er for høy. Jeg har kun brukt klar-urt ("konsentrert" irish moss) og protafloc selv, men da holder hhv 1/2 ts og 1/2 tablett. Neppe mer enn 2-3 gram pr 20-litersbatch.
 
Så lenge ølet smaker godt og FG ikke synker, er det neppe infisert.

Hvordan kontrollerer du gjæringstemperaturen? Mulig forskjellen mellom de 11 første og tre siste batchene er temperaturen ved tapping, siden det er sommer og relativt varmt nå. Hvis du har kjølemulighet ville jeg prøvd å "cold-crashe" i et par dager, og sjekket om det bunnfeller gjæren før tapping.

Som nevnt over er det godt mulig doseringen av irish moss er for høy. Jeg har kun brukt klar-urt ("konsentrert" irish moss) og protafloc selv, men da holder hhv 1/2 ts og 1/2 tablett. Neppe mer enn 2-3 gram pr 20-litersbatch.

Jeg bor i et gammelt lite hus fra 1921. Grunnmuren er latterlig tykk. Dette medfører at selv på dager med 30 grader utendørs, blir det ikke varmere enn ca. 20 grader i kjelleren. Temperaturen reguleres med varmekabler og ligger på 19-20 grader året rundt. Veldig bra for gjæring:)

Ang. Irish moss så tror jeg en halvering kan være på sin plass til neste brygg. Er det noen grunn til å bruke konsentrert blad-urt eller protafloc fremfor blader, eller har det lite å si?
 
Hvor lenge sto vørter å klarnet før du kjørte den i gjærspannet? For meg ser det ut som trub flokkulert med humle og gjær. Forslaget om å minke irish moss er vel også noe du bør se på. Se i bryggeloggen hva du har endret på for disse 3 bryggene
 
Jeg har også fått et lignende lag et par ganger (med WLP007, tror jeg), uten at jeg har reagert spesielt på det. Ingen ting i veien med ølet, så jeg har bare gått ut fra at det var en del av gjæren som aldri fant det for godt å synke ut. Det kan nok tenkes jeg har fått med litt trub fra kokekjelen, hvis det er en mulig forklaring.
 
Hvor lenge sto vørter å klarnet før du kjørte den i gjærspannet? For meg ser det ut som trub flokkulert med humle og gjær. Forslaget om å minke irish moss er vel også noe du bør se på. Se i bryggeloggen hva du har endret på for disse 3 bryggene

Litt usikker på hva du mener. Jeg klarner ikke vørteret før jeg har det over i gjæringsdunken. Etter endt koking (med BB30), kjøler jeg ned med spiralkjøler og tapper over i dunken ved ca. 20-22 grader. Humlerester m.m. blir alt med over i dunken. Det har jeg gjort på alle 14 batcher. Jeg har imidlertid tenkt å begynne med sil ved tapping fra BB30 over i gjæringsdunk. Har hatt problemer med tett kran ved tapping til flaske evt. ved omstikking tidligere pga. mye humlerester i enkelte brygg.

Det eneste jeg har endret fra tidligere brygg er at gjærmengden er doblet og at jeg bruker 14 gram Irish Moss.

En nøye vask av kranen til BB30 og nedtrapping til 5 gram med Irish Moss er mine kommende tiltak. I tillegg skal jeg la gjæren vasket ut av det ene brygget stå i kjøleskapet til jeg vet om gjæren kan friskmeldes.
 
Personlig så kjøler jeg den ned til 4-5C under ønsket gjæringstemp og lar den stå 1-2 timer før jeg tapper den over i gjæringsbøtta. Da pakker det seg greit i bunnen av kokekaret.
 
Personlig så kjøler jeg den ned til 4-5C under ønsket gjæringstemp og lar den stå 1-2 timer før jeg tapper den over i gjæringsbøtta. Da pakker det seg greit i bunnen av kokekaret.

Høres absolutt ikke dumt ut, men det vil medføre at jeg opptar kjøkkenet 2 timer ekstra. Ikke så konevennlig. Kanskje jeg prøver ut dette en gang kona er utenbys. :)
 
Tilbake
Topp