Infeksjon, igjen og igjen og igjen og igjen...

Eriki

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg flyttet til en ny plass i sommer og etter det så har nå 4/6 batcher blitt infiserte, jeg lurer så fælt på hva dette kan være...
Før jeg flyttet hit hadde jeg kanskje brygget rundt 30 batcher, aldri hatt en infeksjon.

Før jeg brygget den siste infiserte så desinfiserte jeg absolutt ALT fler ganger...


Det jeg sliter med er "gushere" der øllet bare hopper ut av flasken når man åpner. (Prøvd å la de stå i kjøleskapet også)

Det er ikke overkarbonering da SG var målt stabilt også kjørte jeg på med høyere temp etter dette for å forsikre meg om at dette ikke var ettergjæring som var problemet.
En jeg jobber sammen med foreslo at det kanskje var muggsopp en eller annen plass i leiligheten, tenkte litt på dette, uansett hvor mye jeg desinfiserer så vil jo disse sporene sette seg over alt..

Flytter heldigvis om 3 dager, men er det noen som har opplevd noe lignene, eller har noen tips?
 
Hvordan desinfiserer du?. Med hva?

Hvordan kjøler du? Dypp kjøler eller platekjøler?

Igjenbruker du tappeslanger?

forklar gjerne godt om prosessen fra du starter kjølingen til den er på dunk/ flasker
 
Torga skrev:
Hvordan desinfiserer du?. Med hva?

Hvordan kjøler du? Dypp kjøler eller platekjøler?

Igjenbruker du tappeslanger?

forklar gjerne godt om prosessen fra du starter kjølingen til den er på dunk/ flasker

Kjører alltid på med PBW i 1 time også en god runde StarSan på ca. 30 min etter dette.
(Dette er på alt, fra kokekar til korken sitter på.)

Jeg kjøler med en dyppkjøler som kokes med vørteren i de siste 15-20 minutt.

Tappeslanger?

Først tar jeg forsiktig ut ca. 0,5 liter med kokende vørter fra kokekaret for å desinfisere kranen på karet, deretter starter jeg kjølingen.
Kjøingen foregår i ca. 30-40 minutter, så tapper jeg på gjæringskar som har stått med PBW i 1 time (Skylt godt med vann) og starsan i ca. 30 min. (Skyller ikke starsan)

Når vørteren er på gjæringskaret tilsetter jeg starter fra magnetrører og erlenmeyerflaske, denne ble desinfisert på lignene vis som gjæringskaret og starteren ble kjølt ned med isbad.

Så overfører jeg til sekundær med samme desinfeksjonsprinsippet.

Når det er klart for flasking så overfører jeg til ett nytt kar som er dedikert til flasking med tappekran og "flaskefyller"
Alt dette er desinfisert med PBW og starsan.

Flaskene gjennomgår den samme 1,5 timen med vask og desinfeksjon.

Korkene kjøres på samme måten.
 
hva slaks malt bruker du? kan den være infisert med fusarium? denne soppen kan gi sprut øl. Dette burde dog ikke skje med komersiel malt viss ikke den er ekstremt dårlig lagret.

Ellers kan det ofte være gamle slanger og plast dunker som ikke lar seg sanitisere som er skylden i infiserte brygg. Bytt ut alt utstyr som skal i kontakt med kald vørter.
Eller så må du se om det er noe du gjør med vørteren etter kjøling som er årsaken. Eller vaskingen av flaskene (burde dog kun gi enkelte infiserte flasker)

Jeg brygger ikke i et sterilt miljø men har enda ikke fått infisert brygg der jeg selv ikke er skylda (tillsatt tvilsom gjær eller lignende). Når jeg har hatt sprut flasker er det altid overkarbonering som er skylda, eller at jeg ikke fikk blandet sukkerlaken ordentlig ut i vørteren slik at noen fikk formye og noen nesten ingenting.
 
hole skrev:
hva slaks malt bruker du? kan den være infisert med fusarium? denne soppen kan gi sprut øl. Dette burde dog ikke skje med komersiel malt viss ikke den er ekstremt dårlig lagret.

Ellers kan det ofte være gamle slanger og plast dunker som ikke lar seg sanitisere som er skylden i infiserte brygg. Bytt ut alt utstyr som skal i kontakt med kald vørter.
Eller så må du se om det er noe du gjør med vørteren etter kjøling som er årsaken. Eller vaskingen av flaskene (burde dog kun gi enkelte infiserte flasker)

Jeg brygger ikke i et sterilt miljø men har enda ikke fått infisert brygg der jeg selv ikke er skylda (tillsatt tvilsom gjær eller lignende). Når jeg har hatt sprut flasker er det alltid overkarbonering som er skylda, eller at jeg ikke fikk blandet sukkerlaken ordentlig ut i vørteren slik at noen fikk formye og noen nesten ingenting.

Hmm.. Bruker mye Thomas Fawcett og Weyerman fra Bryggselv, men vørteren kokes jo etter mesking.
Jeg tror kanskje jeg skal gå over til å ha alt i glass (Altså carboys).
Bytte hevert og alt annet utstyr også..

Det glemte jeg forresten å opplyse om: Jeg byttet ALT av utstyr når jeg flyttet, så det kan jo være utstyret som er vanskelig.
Før mesket jeg i kjøleboks og kokte i dedikert kokekar, nå brygger jeg på beerbrew 30.
Her er det alle flaskene det er snakk om også.
 
Det første jeg tenker på er tappekranen du bruker fra kokekar. Du sier du tapper forsiktig ut ca 0,5liter. Vi pumper kokende vørter gjennom kranen i minst 10 minutter.

Har du da desinfisert kranen på annen måte først? Kan kranen demonteres?


Alt som heter heverter er en uting ;D  Med det mener jeg at de kan være vanskelig å få skikkelig desinfisert.

Om du er i tvil. Ta en runde med klor desinfisering av utstyret ditt, med påfølgende grundig skylling.

En ting vi gjør er å ha lokket på dunken når vi fyller den. ( Vi bruker pumpe) Tanken er at ikke noe partikler skal ramle opp i dunken mens vi fyller

Edit: Dunkene står med PBW.. Bruker du noen som helst form for mekanisk vask? (helst svamp)
 
Jeg hadde en periode med tilsvarende problemer, og det løste seg etter at jeg:
- Byttet alle plastdeler som koster mindre enn en ødelagt batch.
- Demonterte alt som demonteres kan, særlig på fat, og behandlet det med to typer desinfiseringsmiddel (jeg brukte vel klorin og StarSan, mener jeg).
- Flyttet all malthåndtering vekk fra resten av bryggeutstyrte (i mitt tilfelle ble bryggeriet flyttet fra kjøkkenet til badet og maltveiinga forble på kjøkkenet).
- Begynte å behandle gjærstartere med klordioksid.

I korte trekk: Renske opp og desinfisere alt som kunne tenkes å være infisert og kjøre strenge rutiner på alt annet.
 
Tilbake
Topp