Infeksjon og duggdråper på innsiden av flasken

Hei

En rest av lys pilsner som vi ikke fikk plass til i gjæringsskapet ble dumpet på et gjæringskar med plenty trub fra BIAB-kjelen og satt til gjæring på 16, 17, 18 grader eller noe sånt. For å se hvordan dette gikk, og om det kom til å ligne på steambeer. Lager og bittelitt munchener, et lass med saaz og wlp833.

Etter cold-crash var ikke ølet i nærheten av å ha klarnet og luktet pussig. En stund siden nå, men jeg mener å huske at det var en syrlig og intens lukt, mulig mot eddik/vin som mange nevner i forbindelse med infeksjon. Vi lurte på om dette var estere fra høy temp, og flasket i vei for å se hvordan det går.

En flaske er testet etter kjølig lagring et par uker etter karbonering, det var geysir og smakte "urent". Så ok ut, men det var noe der som gjorde at glasset ikke ble drukket opp.. Nå etter noen uker i kjelleren, ca 10 grader, er det fullt av svarte prikker langs sidene av flaska og duggdråper på innsiden av flaskehalsen. Ikke noe bunnfall som jeg kan se. Ser ikke bra ut, og om jeg smaker på dette ølet kommer jeg ikke til å drikke det.

Det jeg lurer på er hva som kan ha gått galt og hva dette kan være. De to dunkene med pils som ble gjæret i skap på 10 grader fra samme batchen er helt tipptopp, det er gjær fra samme starter som disse, og og vi har vasket dunkene samtidig/på samme måte. Forskjellen er at det infiserte brygget var 50/50 trub og vørter og gjæret på romtemp som en ale. Råd som fører til et lite stykke læring mottas med takk :)
 
Tilbake
Topp