Infeksjon?

Hei! Er de to små grønne prikkene i vørteren et tegn på infeksjon eller er det bare gjær? Første gang jeg brygger øl. Har fått låne noe utstyr :)
IMG_5156.jpg
 
Hei! Er de to små grønne prikkene i vørteren et tegn på infeksjon eller er det bare gjær? Første gang jeg brygger øl. Har fått låne noe utstyr :)
Vis vedlegget 49762

Første tanke: Ser ut som mugg eller klumper av humle.

Er det lager du brygger? Jeg ser egentlig ikke noe gjær her. Hva slags gjær bruker du og hvilken temperatur? Hvor lenge har denne stått? Hvordan rengjorde du utstyret du har lånt før du satt i gang?
 
Sist redigert:
Første tanke: Ser ut som mugg eller klumper av humle.

Er det lager du brygger? Jeg ser egentlig ikke noe gjær her. Hva slags gjær bruker du og hvilken temperatur? Hvor lenge har denne stått?
Hei! Dette skal egentlig bli en IPA. Men det som jeg tror har skjedd er at gjæren har dødd. Jeg helte den ved en feil i mens det fortsatt var for varmt (oppskriften var litt forvirrende). Den har nå stått i en uke. Spørsmålet jeg har nå er om jeg kan kjøre på med noe ny gjær. Eneste er at jeg er redd for å gjøre noe mer nå mtp bilde. Takk for svar! :) Oppskriften: https://docs.google.com/document/d/1t44MbLsJf1WBefSHAGfTlEGil8pHCnXipSkwqvjOjlk/edit
 
Ja, om det var over 40 grader når du tilsatte gjæren, så har du nok drept gjæren. Er det tørrhumling i gjæringskaret? Dersom du har hatt god renslighet, så er det litt rart om mugg har fått tak så raskt. Noen andre kan kanskje se om det er noen andre ting dette kan være.
 
Ja, om det var over 40 grader når du tilsatte gjæren, så har du nok drept gjæren. Er det tørrhumling i gjæringskaret? Dersom du har hatt god renslighet, så er det litt rart om mugg har fått tak så raskt. Noen andre kan kanskje se om det er noen andre ting dette kan være.
Hei. Er ikke tilsatt tørrhumle enda. Ja håper veldig på at det ikke er mugg og at jeg kan redde inn dette.
 
Det der vil jeg si er mugg. Jeg har aldri sett noe grønt i gjæringskaret ever. Men jeg kan ta feil. Men grønt er som regel mugg... Og før du spør, jeg aner ikke om det er trygt nok å bare fiske ut de mugg-klattene. Humle ser ikke slik ut, og lager ikke slike kolonier..
det der er mørkegrønt, og det ser ut til å ha laget en koloni som flyter på co2.


Scoop det opp og kikk på det, ser det ut som mugg så er det mugg.
 
Man får ikke mugg av at noe er slipet og rippet -så fort
Svaret mitt er som vanlig "biofilm": "The most typical scenario in which you will find mold in biofilm or molds creating a biofilm is when you see mold growing on something you wouldn’t think it could or should grow on like plastic, tile, or glass. In these instances mold may be growing on and in the biofilms that are coating these substrates." https://moldhelpforyou.com/biofilm-and-mold/
 
Svaret mitt er som vanlig "biofilm": "The most typical scenario in which you will find mold in biofilm or molds creating a biofilm is when you see mold growing on something you wouldn’t think it could or should grow on like plastic, tile, or glass. In these instances mold may be growing on and in the biofilms that are coating these substrates." https://moldhelpforyou.com/biofilm-and-mold/

Ser at jeg slettet det før du rakk å svare eller omvendt
poenget var bare at en slik mugg kompani ikke vil manifestere seg så raskt uavhenging av riper i lakken eller ikke
 
Ser at jeg slettet det før du rakk å svare eller omvendt
poenget var bare at en slik mugg kompani ikke vil manifestere seg så raskt uavhenging av riper i lakken eller ikke
Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner deg helt, men i dette brygget har jo muggen manifestert seg - og den vil vel gjøre det den kan for å fortsette å overleve. Og ripene i et gammelt kar gjør det veldig vanskelig å komme til en koloni som har kapsla seg inn i biofilm.
 
Nytt gjæringskar får du til 150 så hvorfor risikere neste batch der ett ølsett koster fra 399?
@Finn Berger etter grundig vask av en bøtte som det vart mugg/infeksjon i tør man da at bruke den til ny kvernet malt??
Den sjansen hadde jeg nok tatt, ja. Det er noe med sporer som overlever det meste, men et sted trekker til og meg jeg ei grense for noia'n ;). Jeg bruker ei skikkelig herpa gammal bryggselvbøtte til å kverne malt i. Den er prega av at jeg eksperimenterte med malingsblander til beluftning av vørteren en gang i tida. Jeg bruker den til mask'en, også - og dessuten til soppsanking:).
 
Tilbake
Topp