Infisert ferskgjær? WLP 001

Da jeg åpnet pakken og skulle tømme den i starteren så luktet den litt surt, uten at jeg nødvendigvis husker hvordan det egentlig skal lukte. En annen ting var at innholdet virket noe mørkere enn normalt.

MDF: 25.09.2018
 
Lukta kan jeg ikke si noe om uten å ha lukta,men jeg har flere ganger fått mørkere gjær enn "normalt", er helt vanlig.. Jeg vil gå så langt som å si at det er meget usannsynlig at WL gjæra er infisert rett fra pakka.. Men kan jo aldri være helt sikker.
 
Lukta kan jeg ikke si noe om uten å ha lukta,men jeg har flere ganger fått mørkere gjær enn "normalt", er helt vanlig.. Jeg vil gå så langt som å si at det er meget usannsynlig at WL gjæra er infisert rett fra pakka.. Men kan jo aldri være helt sikker.
Ok, var fargen som bekymret meg mest. Det er nok ikke infisert. Skal mye til rett fra pakken.
 
Fargen varierer med hvilken vørtertype WL har hatt for hånden. Noen ganger lys, noen ganger mørkere, helt vanlig :)
 
Lukta kan jeg ikke si noe om uten å ha lukta,men jeg har flere ganger fått mørkere gjær enn "normalt", er helt vanlig.. Jeg vil gå så langt som å si at det er meget usannsynlig at WL gjæra er infisert rett fra pakka.. Men kan jo aldri være helt sikker.

Uten å mene noe sterkt om det: Det har vel vært tilfeller av svikt i kvalitetskontrollen til Whitelabs? Men det har forhåpentligvis ført til at de har skjerpa seg.
 
Det kan godt hende Finn,men tipper det skjer sjeldnere nå enn før(?)..

Edit: Nevermind...:confused: https://www.google.com/amp/s/beeran...-hand-sues-white-labs-over-contaminated-yeast

Ja - og jeg ville ikke nølt med å bruke pure-pitchpakka til @Serigst . Det det har vært snakk om, har vel særlig vært krysskontaminasjon fra diastaticus-typer. Du ville nok ikke merket det på denne måten. Men det var særlig den historien med Left Hand jeg tenkte på - samt diverse andre, som vel ikke har endt i retten. (All elendighet i bryggerier som kjøper gjær fra Whitelabs trenger jo ikke med nødvendighet å stamme fra Whitelabs, heller.)
 
Tilbake
Topp