Infisert øl?

Rimelig sikker på at en SMaSH jeg laget er infisert. Det er en tynn matt film oppå, og en slags boble som flyter rundt. Dette var ikke der for fem dager siden. Det lukter også ikke helt supert.

Tenkte å la den stå. Hvor lenge skal jeg la den stå, ett år? Kjølig/lunkent/varmt?
 
Har hatt dette et par ganger selv, gjærne i øl med mye humle. Har smakt på øl'et, og da smakte det bra. Så jeg flasket og ble fornøyd.

Så ta å smak på øl'et ditt, smaker det bra er det nok bra.
 
Hm. Det var ikke nevneverdig med humle i dette ølet. Enda ikke hatt et øl som ser eller lukter så rart ut. Jeg får ta å smake i morgen. Stusser iallefal på lukta.
 
Hei,

Som nevnt over kan det ofte dannes en film på overflaten, som regel er dette olje ifra humlen.

Hvis SG har vært stabil over ett par dager, ville jeg tatt og flasket det. Det kan ofte lukte litt funky, men noen uker på flaske eller fat, kan ofte gjøre underverker.

Mvh - Raymond
 
Jeg synes det høres ut som infeksjon. Jeg ville tatt en prøve fra midt i karet. Smaker det greit, er det jo bare til å fate. Jeg ville brukt hevert og sørget for at inntaket var godt under overflaten, og latt de to øverste cm være igjen i karet - sammen med de to nederste. Smaker det ikke bra fra midt i karet, er det bare til å ofre til dodraugen.
 
Jeg brukte vintyv og tok en smaksprøve midt fra karet. Smakte forsåvidt greit. Jeg skal la den stå en uke til og se hvis det skjer noe mer, gjør det det får den bare stå kjempelenge.
 
Sikker på at det ikke er mugg?
Denne tråden viser et bilde. http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,7344.msg64639.html#msg64639 Jeg hadde et øl som ble tørrhumlet litt for sent (gjæringen/CO2 produksjonen hadde stoppet slik at oksygen kom til), og som også sto litt lenge etter tørrhumling. Overflaten hadde en film med noe hvitt her og der, mistenkte muggen som ble nevnt i tråden jeg linker til.
Men ølet ble bra. Det ble tappet på fat i starten av mai, og jeg tok faktisk et glass fra dette fatet i går kveld.
Jeg antar at det er ekstra viktig å unngå oksygenering ved tapping/flasking om man har mistanke om noe sånt.
 
Miguel skrev:
Rimelig sikker på at en SMaSH jeg laget er infisert. Det er en tynn matt film oppå, og en slags boble som flyter rundt. Dette var ikke der for fem dager siden. Det lukter også ikke helt supert.

Tenkte å la den stå. Hvor lenge skal jeg la den stå, ett år? Kjølig/lunkent/varmt?

Jeg har opplevd noe ala det samme med en Belgisk Pale Ale jeg lagde, altså ikke så veldig humlet. Luktet skikkelig stramt og kjipt av vørteren etter tre ukers gjæring, og hadde en svak smak av det samme. Flasket den likevel. Etter to uker på flaske var den fortsatt litt av det samme, men jeg ga den tre-fire uker til med lagring i kjelleren, og nå er usmaken helt borte.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
magnushuth skrev:
Miguel skrev:
Rimelig sikker på at en SMaSH jeg laget er infisert. Det er en tynn matt film oppå, og en slags boble som flyter rundt. Dette var ikke der for fem dager siden. Det lukter også ikke helt supert.

Tenkte å la den stå. Hvor lenge skal jeg la den stå, ett år? Kjølig/lunkent/varmt?

Jeg har opplevd noe ala det samme med en Belgisk Pale Ale jeg lagde, altså ikke så veldig humlet. Luktet skikkelig stramt og kjipt av vørteren etter tre ukers gjæring, og hadde en svak smak av det samme. Flasket den likevel. Etter to uker på flaske var den fortsatt litt av det samme, men jeg ga den tre-fire uker til med lagring i kjelleren, og nå er usmaken helt borte.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Dette var litt betryggende. Forhåpentligvis blir det flasking om noen dager. Fra igår til idag så har det ikke skjedd noe i karet, ser helt likt ut.
 
Interessant tråd dette. Tappet en UK Mild på mandag på flasker, humlet med EKG, ingen tørrhumling. La ikke merke til noe da, og ølet smakte lovende. Så i går kveld at det var en slags tynn, matt film på overflaten i flaskene, litt som du beskriver. Lett å se i et par blanke "Newcastle" flasker. Kan ikke huske å ha sett det før. Som hjemmebryggere flest blir jeg jo overdrevent lett bekymra, men har uansett tenkt å vente til karboneringen antas å være ferdig om en ukes tid før jeg tester en flaske. WLP # 002 forresten.

Ps: At ølet ditt lukter litt rart på dette tidspunket er forresten ikke så uvanlig og trenger ikke å bety noe.
 
Du bør gå over rengjøringsrutinene dine, det at du har fått en såpass pellicle etter tre uke, tyder på at du har en seriøs svikt en eller annen plass.
 
Tilbake
Topp